شمانیوز
شما نیوز

در فروش سهام عدالت عجله نکنید

براساس آخرین گزارش عملکرد صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، حسابرسی نشده شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران در بورس ۷۰ درصد سهام این شرکت مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است.

در فروش سهام عدالت عجله نکنید

با توجه به آزادسازی سهام عدالت ۴۹ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۱ دارنده سهام عدالت در کشور حدود ۱۷ میلیون نفر از این افراد روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند، بنابر این هنوز حدود ۴۲ میلیون نفر از طریق روش مدیریت غیر مستقیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به مدیریت سهام خود می‌پردازند.

تعداد زیادی از سهامداران عدالت، روش مدیریت مستقیم را صرفا برای فروش سهام عدالت خود برگزیده‌اند.

در مرحله اول طبق مصوبه ستاد آزادسازی سهام عدالت ۳۰ درصد از پرتفو (ترکیب دارایی سهام عدالت) دارندگان آن از طریق بانک‌هایی که شماره شبا آنها برای واریز سود سهام اعلام شده قابلیت فروش دارد.

در این زمینه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که بانک‌ها برای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت آنها که ارزش روز آن حدود ۸ میلیون تومان و ۳۰ درصد آن ۲.۴ میلیون تومان است، فقط ۴۵۰ هزار تومان پیشنهاد کرده‌اند.

در حالی که بیشتر کارشناسان و مسؤولان مربوطه بارها اعلام کرده‌اند سهام عدالت بسیار ارزنده است و از این پس که آزاد شده است سودآوری بیشتری خواهد داشت. بنابر این مردم در نگهداری سهام عدالت دقت کنند و از فروش زودهنگام و با عجله آن خودداری کنند.

امروز که گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ پالایش نفت تهران در کدال اعلام شد، با نگاهی به این گزارش عملکرد ترکیب سهامداران پالایش نفت تهران اعلام شده که ۷۰ درصد از سهام این شرکت ارزنده بورسی در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت قرار دارد و از نظر ادبیات بازار سرمایه داشتن ۷۰ درصد سهام بلوکی یک شرکت یعنی قدرت اعمال مدیریت و انتخاب مدیرعامل و قدرت تصمیم‌گیری و همچنین بازدهی بیشتر سهام این شرکت ارزنده است.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، محمد زالی به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان در سمت رئیس هیأت مدیره در پالایشگاه نفت تهران قرار دارد.

همچنین فریدون ورشوساز به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان عضو هیأت مدیره و مدیر مالی و اقتصادی پالایشگاه تهران، جواد بهشتی به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان‌شمالی به عنوان عضو هیأت مدیره پالایشگاه تهران و مریم شهوه به عنوان نماینده سرمایه‌گذاری استان اردبیل به عنوان عضو هیأت مدیره پالایشگاه نفت تهران حضور دارند.

در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت قرار دارند که ۳۶ شرکت از آنها مانند پالایشگاه نفت تهران، مخابرات ایران، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، ایران‌خودرو، سایپا، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های ارزنده در بورس حضور دارند و ۱۳ شرکت غیربورسی وجود دارد که سهامداران عدالت به عنوان دارندگان حق تقدم این سهام به شمار می‌روند. به عبارت دیگر در نخستین فرصتی که این شرکت‌ها در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند حق تقدم عرضه‌های اولیه در این شرکت‌ها با سهامداران عدالت خواهد بود.

از همه این موارد به راحتی می‌توان نتیجه گرفت سهام عدالت که در راستای مشارکت مردم در اقتصاد طراحی شده و اکنون بعد از ۱۴ سال فرآیند آزادسازی آن انجام شده ارزنده است، به گونه‌ای که سهام عدالت یک میلیون تومانی اکنون به حدود ۱۷ میلیون سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ارزش حدود ۸.۶ میلیون تومان و سهام ۴۹۲ هزار تومانی حدود ۸ میلیون تومان می‌ارزد.

بنابراین دارندگان سهام عدالت گر چه نیاز مالی دارند اما پیشنهاد می‌شود از منافع و سود آینده این سهام ارزنده استفاده کرده و از عجله در فروش آن خودداری کنند. همچنین حضور نمایندگان عامه مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت نماد عملی از حضور مردم در مدیریت‌های کلان و حرفه‌ای اقتصاد کشور است و علاوه بر اینکه حلقه بسته مدیران را می‌شکند، باعث افزایش نظارت مردمی در عملکرد شرکت‌های بزرگ و تخصصی بورسی در کشور می‌شود.

 
منبع: فارس

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied