شمانیوز
شما نیوز

بهره وری کیش از بازار سرمایه گامهای راهبردی در پسا کرونا

امضای تفاهمنامه اخیر منطقه آزاد کیش با بانک صادرات مبنی گشایش اعتبارات مالی برای شرکتها در ادامه سلسله تفاهمنامه های امضا شده برای جذب سرمایه و بهره وری از بازار سرمایه از نگاه کارشناسان، گامهایی راهبردی و زیربنایی در رونق این جزیره در دوران پسا کرونا ارزیابی می شود.

بهره وری کیش از بازار سرمایه گامهای راهبردی در پسا کرونا

امضای تفاهمنامه اخیر منطقه آزاد کیش با بانک صادرات مبنی گشایش اعتبارات مالی برای شرکتها در ادامه سلسله تفاهمنامه های امضا شده برای جذب سرمایه و بهره وری از بازار سرمایه از نگاه کارشناسان، گامهایی راهبردی و زیربنایی در رونق این جزیره در دوران پسا کرونا ارزیابی می شود.

 

 بهره وری از بازار سرمایه و جذب سرمایه های بخش خصوصی، بانکها و موسسه های مالی و اعتباری برای جهش تولید و رونق  اقتصادی که ازسال  98 مورد توجه سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته بود، با شیوع کرونا و رکود  اقتصادی به عنوان راهکار برون رفت از  بحرانهای اقتصادی، تقویت شد، بگونه ای که از اواخر سال 98 همزمان با شیوع ویروس کرونا تا 15 خرداد امسال 10 تفاهمنامه با رویکرد های مالی و  استفاده از بازار سرمایه بین سازمان منطقه آزاد کیش و موسسه های مالی، بانکی و بخش خصوصی امضا شده است.

 

 به عقیده تحلیگران و کارشناسان مسائل اقتصادی، رویکرد جزیره کیش به استفاده از منابع مالی و بازار سرمایه که از ماههای آخر سال 98 در دستور کار سازمان منطقه آزا کیش قرار گرفت در واقع دورخیزی حساب شده برای رشد و توسعه جزیره کیش در دوران پسا کرونا  است.

 

 بازارهای سرمایه به‌عنوان جریان‌های هدایت‌کننده منابع مالی از بخش غیرمولد به بخش تولید و مولد دارای نقشی حیاتی در رشد اقتصادی، اشتغالزایی، سرمایه‌گذاری، تثبیت متغیرهای پولی و مالی و در مجموع بهبود رفاه و رشد جامعه است.

 

 اهمیت این بازارها بحدی  است که از آن‌ها به‌عنوان شریان‌های اصلی اقتصاد یاد می‌شود لذا بازار سرمایه نقش اساسی در رشد اقتصادی از طریق: تامین مالی بنگاه‌ها، تخصیص بهینه منابع و بهبود نقدشوندگی و افزایش شفافیت در اقتصاد دارد.

 

 ویژگی‌های مذکور در بسیاری از تحقیقات دانشگاهی اثبات‌شده و تئوری‌های نظری منسجمی دراین‌ خصوص ارائه شده و  در این مبحث  تامین مالی شامل  کارکردهایی است که بطور مستقیم بر تولید و رشد اقتصادی اثرگذار است .

 

تامین مالی در واقع  چالش بزرگ تمامی بنگاه‌های اقتصادی در کشورهای توسعه ‌یافته و درحال‌توسعه است ازاینرو، ساختار بازار مالی هر اقتصادی به‌عنوان منبع اصلی تامین مالی آن اقتصاد اهمیت بسیاری می‌یابد لذا  مطالعات و  تجربیات نشان می دهد که افزایش دسترسی به ابزارهای مالی و نهادهای مالی، هزینه اطلاعات و مبـادلات را در اقتصاد کاهش می‌دهد و سبب رشد اقتصادی می شود.

 

   از اینرو مدیرعامل منطقه آزاد کیش، تامین مالی طرحهای مختلف و بهره وری از بازار سرمایه برای عبور از رکود فعلی و جهش اقتصادی در دوران پسا کرونا را از سیاستگذاری منطقه آزاد کیش  اعلام کرده است.

 

 غلامحسین مظفری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال"جهش تولید"از سوی رهبرمعظم  انقلاب افزود: گرچه به علت شیوع بیماری کرونا رکودی غیر قابل پیش بینی را تحمل می کنیم اما این دوران به بازشناسی و بهره وری ازفرصتها کمک کرده، لذا با شناخت بیشتر این فرصتها می توانیم ار بحران فعلی عبور کنیم و با استفاده از توانمندی های بازار سرمایه،  شاهد جهش اقتصادی در کیش باشیم.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حجم پروژه های بخش خصوصی در این منطقه آزادگفت: بخش خصوصی جزیره کیش با تجربه و توانایی که درحوزه سرمایه گذاری دارد، می تواند با بهره گیری از ابزارهای نوین تامین مالی و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در حوزه بازار سرمایه شاهد رشد و بالندگی باشد.

 

 مظفری تامین منابع مالی را در رونق کسب و کار و اجرای طرحهای مختلف امری مهم توصیف کرد و افرود: در شرایطی که برای استفاده از منابع مالی خارجی با محدویتهای جدی مواجه هستیم، باید برای استفاده از منابع داخلی و سرمایه های سرگردان داخلی برنامه ریزی کنیم و در این زمینه بازار سرمایه، فرصتی استثنایی است .

 

وی با اشاره به تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده در قالب پسا کرونا در جزیره کیش اظهار داشت: در این زمینه علاوه بر بهره مندی از منابع موجود کشور، از بازار سرمایه نیز برای تقویت بخش تولید و سرمایه گذاری در جزیره کیش استفاده خواهیم کرد.

 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ، با اشاره به نقش، اهمیت و تخصص بخش خصوصی؛  بهره وری از مدیریت یکپارچه بخش خصوصی و دولتی را از جمله سیاستگذارهای منطقه آزاد کیش و  راهکارهای موثر عبور از بحران فعلی و تحرک در بخشهای مختلف برشمرد.

 

 وی با تاکید بر ضرورت تقویت سیستم های مشاوره ای در سیاستگذاریهای جهش تولید افزود: سازمان منطقه آزاد کیش به این نتیجه رسیده است باید مشاوری قوی برای ورود به بازار سرمایه و بهره وری از سرمایه های سرگردان در کشور باشد.

 

-غلامحسین مظفری از  انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، تاسیس صندوق زمین و مسکن،  و صندوق نیکوکاری کیش هریک با سرمایه ۱۰۰۰میلیارد تومان به عنوان برنامه های در دست اقدام منطقه آزاد کیش برای تامین نیازهای ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رشد و توسعه جزیره نام برد.

 

وی گفت: صندوق زمین و مسکن یکی از ابزارهای تامین مالی مناسب برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز است که در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.

 

همچنین ناصر آخوندی، معاون توسعه مدیریت کیش نیز  با بیان اینکه با تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اواخر سال ۹۸ تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه در دستور کار این سازمان قرار گرفته بود،افزود: اتصال بخش خصوصی جزیره کیش به بازار سرمایه از جمله اهداف عالیه سازمان است و  در این خصوص گام های اولیه برداشته شده و این روند به عنوان یک راهبرد با جدیت ادامه خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied