شمانیوز
شما نیوز

پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت های حمل و نقلی آغاز شد

پرداخت تسهیلات ۹۴۰ میلیارد تومانی کرونایی به شرکت های حمل و نقلی به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن از امروز آغاز شد.

پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت های حمل و نقلی آغاز شد

به گزارش شمانیوز و به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان:سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۱۴۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی در کارخانه جات تولید داخل به مرحله بهره برداری رسیده است گفت: ارزش ریالی این پروژه‌ها ۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۱۳۸ درصدی در حوزه تولید ناوگان جدید بوده‌ایم.

او ادامه داد: در سال گذشته ۷۸۸ دستگاه به شبکه ریلی کشور اضافه شد که ارزش ریالی آن‌ها یک هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۴ درصدی داشته است.

ورود دو هزار دستگاه واگن تولید داخل به شبکه ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه از ابتدای امسال واگن خارجی وارد شبکه ریلی خود نکرده‌ایم افزود: با استفاده از توان کارخانجات داخل مقرر شده تا پایان سال دو هزار دستگاه واگن ریلی با استفاده از بسته‌های حمایتی و ایجاد ظرفیت تامین مالی وارد شبکه ریلی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیاتی کردن اقدامات در حوزه تولید باعث ایجاد نقطه عطفی در تاریخ صنعت ریلی کشور خواهد شد.

رسولی با اشاره به اینکه برای تحقق شعار جهش تولید و همچنین برای حمایت از تولید کنندگان داخلی سامانه یکپارچه رونق تولید از ماه گذشته در دسترس تمامی بخش‌ها قرار داده‌ایم ادامه داد: این سامانه در سایت راه آهن بارگذاری شده و با استفاده از این سامانه تمامی قطعات لوکوموتیو و شماره‌های فنی و همچنین کارخانجات آن‌ها را شناسایی و در سامانه قرار داده‌ایم به طوری که تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۶۰ قطعه از قطعات لوکوموتیو‌ها را در داخل کشور توانسته‌ایم تولید کنیم.

رسولی بیان کرد: تولیدکنندگان ملزم هستند که از قطعات لوکوموتیو در داخل کشور استفاده کنند و با توجه به آن که برخی از شرکت‌های حمل ونقلی پیش از این اطلاعی از تامین قطعات در داخل کشور نداشتند اقدام به تهیه قطعات از کشور‌های خارجی می‌کردیم، بنابراین ما با دریافت تعهد کتبی از آن‌ها اعلام کردیم که هیچ یک از شرکت‌های ریلی حق وارد کردن قطعات خارجی در صورتی که در داخل کشور تولید شود را ندارند.

رسولی یادآور شد: در این سامانه بخشی از قطعات پر مصرفی که از سوی تولیدکنندگان اعلام شده ساختشان در دستور کار قرار گرفته شده و تاکنون حدود ۴۲۰ قطعه شناسایی شده و فراخوان تولید آن‌ها هم به تولید‌کنندگان داده شده تا بتوانند در داخل کشور آن‌ها را تولید کنند.

ترخیص قطعات خارجی لوکوموتیو برای آخرین بار

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه برخی از شرکت‌های حمل و نقلی با دریافت مجوز از گمرک قطعات برخی از واگن‌ها و لوکوموتیو‌ها را از کشور‌های خارجی وارد کرده‌اند افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این آخرین مرحله از واردات قطعات لوکوموتیو است که اجازه ترخیص آن‌ها صادر می‌شود و طبق تعهد کتبی که از شرکت‌های حمل و نقل ریلی دریافت شده، در صورتی که قطعاتی در داخل کشور تولید شود هیچ کدام از این شرکت‌ها حق واردات آن‌ها را از کشور‌های خارجی را ندارند.

او بیان کرد: در آینده نزدیک اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه دائمی تولید محصولات ریلی خواهیم کرد و ظرف دو ماه آینده تمامی تولیدکنندگان، قطعاتی را که با استفاده از توان مهندسان داخلی تهیه کرده‌اند را به نمایش خواهند گذاشت.

تولید ۳۸ قطعه از لوازم لوکوموتیو در داخل

مدیر عامل شرکت راه آهن توضیح داد: امروز ۳۸ قطعه از لوازم لوکوموتیو از جمله سیستم ترمز، سیستم تهویه ماشین‌های الکتریکی که از جمله قطعات اصلی لوکوموتیو هستند در داخل کشور تولید شده و البته برخی از این قطعات در سال گذشته در نمایشگاه‌های حمل و نقل ریلی طرح‌های اولیه شان ارائه شده بود که امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است.

او بیان کرد: در گذشته تمامی قطعات الکترونیکی وابستگی کامل به کشور‌های خارجی داشت، اما هم اکنون بسیاری از قطعات عملیاتی آن‌ها در داخل کشور به تولید انبوه رسیده است. برخی از قطعات از جمله بلوک موتور سیلندر لوکوموتیو یا چرخه موتور در اردیبهشت ماه تست داخلی آن‌ها انجام و به زودی به مرحله‌ عملیاتی خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه بازسازی تعدادی از واگن‌های که از مسیر خارج شده بود و امکان تولید برخی از قطعات در داخل کشور نبود را با همکاری شرکت‌های سازنده در دستور کار خود قرار داده‌ایم گفت: این اقدام بسیار دشوار بوده که ما توانستیم با استفاده از مهندسان داخلی بازسازی آن‌ها را انجام دهیم و به مرحله عملیاتی برسانیم و هم اکنون جریان تولید داخل به صورت پایدار در حال نهادینه شدن در کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله تبصره ۱۸ و ۱۹ و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، ماده ۱۲، قانون رفع موانع تولید‌ی توانستیم سبد ظرفیتی گسترده‌ای را در این بخش ایجاد کنیم گفت: برای پشتیبانی از جهش تولید با استفاده از تبصره ۱۸ سال گذشته هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

رسولی اضافه کرد: تاکنون از ۱۹۰۰ میلیارد تومان، ۴۷۰ میلیارد تومان جذب سرمایه شده و مابقی مبلغ هم تا پایان سال ۹۹ برای پشتیبانی از تولید ناوگان پرداخت خواهد شد

.

تسهیلات کرونایی شرکت حمل و نقل ریلی

 

افزایش ظرفیت شبکه ریلی با احداث خطوط فرعی

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: در بحث تبصره ۱۹ به زودی در چند هفته آینده فراخوان عمومی را اعلام می‌کنیم که از طریق آن بتوانیم ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی که در حوزه حمل و نقل ریلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است را ایجاد کنیم و هم اکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط اصلی در حوزه راه آهن وجود دارد که با احداث ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی ظرفیت شبکه ریلی را در این بخش افزایش خواهیم داد.

او تصریح کرد: از محل ظرفیت‌های مالی هم ۴ هزار ۶۴۰ واگن تامین مالی شده که ارزش ریالی آن‌ها حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان است و طبق توافقات و مصوباتی که انجام شده امیدواریم در کنار حمایت سازمان برنامه و بودجه بتوانیم سرمایه‌گذاری در حوزه زیربنا‌ها را در حمل و نقل ریلی افزایش دهیم.

بهره‌مندی ۶۳ شرکت از تسهیلات کرونایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی در حوزه مسافر و همچنین شرکت‌های خدمات ریلی از امروز می‌توانند به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات کم بهره مراجعه کنند گفت: تسهیلاتی برای جبران زیان‌ها در نظر گرفته شده که حدود ۶۳ شرکت می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و از امروز با مراجعه به تمامی بانک‌ها می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: شرکت‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که هیچ کدام از نیرو‌های خود را تعدیل نکرده‌اند و تا کنون اقدام به ارائه خدمات مسافری با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کرده باشند.

رسولی با اشاره به اینکه امسال در حوزه سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان هدف‌گذاری کرده‌ایم گفت: خوشبختانه جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی بسیار بالا است و شرکت‌های راه آهن با ارائه بسته‌های حمایتی در حوزه مختلف با افزایش متقاضی جهت سرمایه گذاری رو به‌رو شده‌اند.

جابه‌جایی هشت و نیم میلیون تن با احداث پروژه ریلی کرمان _ سیرجان

او تصریح کرد: یکی از شرکت‌هایی که با حجم سرمایه‌گذاری روبه‌رو شده پروژه ریلی کرمان _ سیرجان بوده که به صورت BOT در دستور کار قرار گرفته و این پروژه ریلی قابلیت جابه‌جایی هشت و نیم میلیون تن بار را دارد که باید از ظرفیت‌های آن‌ها در این بخش استفاده کنیم.

اوادامه داد: ۱۸ مرکز لجستیک در سطح کشور برعهده راه‌آهن گذاشته شده و این شرکت مسئول ایجاد مراکز لجستیک در سطح شبکه ریلی است که امیدواریم امسال با مذاکراتی که انجام می‌دهیم شاهد اتفاقات بسیار خوب در حوزه لجستیک ریلی باشیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار کرد: یکی از این مراکز لجستیک از نظر توزیع کالا در منطقه وسیعی از کشور از جمله استان تهران قرار گرفته که با انتقال مستقیم کالا از بنادر و همچنین توزیع این کالا‌ها از این محل به مقصد نهایی شاهد حجم گسترده‌ای از جابه‌جایی کالا‌ها خواهیم بود.

تولید داخلی قطعات لوکوموتیوها

 

ورود حمل و نقل ریلی به بورس

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در واگذاری تصدی به بخش غیردولتی موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم گفت: ما برای تکمیل و تجاری سازی در حوزه حمل و نقل ریلی اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که یکی از این اصلی‌ترین آن‌ها وارد شدن به بورس است که سعی کرده‌ایم با شرکت‌های حمل و نقل این موضوع را دنبال کنیم و از سوی دیگر با استفاده از ابزار‌های نوین برای تامین مالی پروژه‌های ریلی امیدواریم در قالب ماده ۶۷ الحاق دو وارد بورس شویم.

رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در حوزه مسافری ریلی

مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه در حوزه مسافری در طی چند ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر جابه‌جایی مسافران بوده‌ایم اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور به دلیل احساس مسئولیتی که شرکت‌ها داشته‌اند، تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت و ضدعفونی به صورت مداوم و مستمر انجام می‌شود. همچنین این اقدامات باعث شده بخشی از نگرانی مسافران در این زمینه برطرف شود.

رسولی با بیان اینکه استرداد بلیت مسافران را به خوبی شرکت‌های حمل ونقلی انجام داده‌اند گفت: بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل در شرایط سخت و با کمبود نقدینگی بسیار زیادی روبه‌رو بودند، اما با این وجود تمامی مبالغ بلیت‌های استردادی را به صورت کامل بازگرداندند و هم اکنون این شرکت‌ها آماده ارائه خدمت رسانی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی هستند.

رسولی با اشاره به اینکه در گذشته تنها ۱۰ درصد از جابه‌جایی بار در حوزه حمل و نقل ریلی انجام می‌شد افزود: از سال گذشته با همکاری تمامی شرکت‌های حمل و نقلی و سازمان بنادر توانستیم یک رکورد بسیار تاریخی در این حوزه به دست بیاوریم، به طوری که در بندر شهید رجایی سهم جابه‌جایی بار بسیار افزایش یافت و توانستیم به یک رکود تاریخی در این بخش دست یابیم.

مرز اینچه برون به زودی بازگشایی می‌شود

مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه تلاش‌های بسیار زیادی برای بازگشایی مرز‌ها انجام داده شده است، گفت: مرز رازی با ترکیه باز شده و مرز اینچه برون هم زودی بازگشایی می‌شود و در حال مذاکره برای بازگشایی مرز میرجاوه با کشور پاکستان هستیم البته برای رفع نگرانی جهت جابه‌جایی حمل بار بین دو کشور تونل‌های ضدعفونی نصب شده و در همین زمینه سعی کرده‌ایم در حوزه باری به صورت مرتب پتانسیل‌های جدید جهت جابه‌جایی اضافه کنیم.

رسولی با اشاره به اینکه تعداد زیادی واگن در طول سال‌های گذشته از دور فعالیت خارج شده افزود: در همین زمینه به توافقی که با مالکان این واگن‎ها رسیدیم، مقرر شد از ۶۱۴ واگنی که به صورت کامل از رده خارج شده‌اند حدود ۱۸۶ واگن را بین ۳ شرکت سازنده ازجمله واگن پارس جهت بازسازی کامل واگذار کنیم که این اقدام باعث افزایش مجدد سرمایه‌های این شرکت‌ها خواهد شد.

بررسی حوادث ریلی توسط ستاد بررسی سوانح

رسولی در ادامه حوادث اخیر در حوزه حمل و نقل ریلی هم اشاره کرد و گفت: ستاد بررسی سوانح به صورت کامل تمامی ابعاد حوادث را بررسی می‌کند و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد و از سوی دیگر به صورت مستمر جلسات مختلفی در رابطه با پیشگیری از وقوع سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی افزایش ایمنی در این بخش برگزار می‌شود

.

قطار برقی در مسیر تهران مشهد

 

کاهش تعداد سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی در سال ۹۸ 

مدیر عامل شرکت راه آهن تاکید کرد: بر اساس آمارها تعداد سوانح رخ داده در حوزه حمل و نقل ریلی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با کاهش روبه‌رو بوده و همچنین حوادث رخ داده در ابتدای سال ۹۹ هم نسبت به سال ۹۸ با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است و این آمارها نشان دهنده اهمیت ایمنی در حوزه حمل و نقل ریلی از سوی ما است.

رسولی همچنین به واگذاری شرکت تراورس اشاره کرد و گفت: شرکت تراورس، شرکت بالاست و شرکت رجا در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شده بود و ما موظف بودیم که طبق قوانین به صورت مرتب صورت وضعیت آنها را پیگیری کنیم. در حوزه پرداخت نکردن حقوق کارمندان این شرکت هم به صورت مرتب تلاش شده که هر ماه حقوق کارمندان پرداخت شود طبق قانون شرکت‌ها می‌توانند یک ماه حقوق‌های خود را به تاخیر بیندازند اما در اصل هر سال ۱۲ ماه حقوق کارمندان به صورت مرتب پرداخت می‌شود.

برقی شدن راه آهن تهران - مشهد متوقف شد

رسولی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در رابطه با سرانجام برقی شدن قطار تهران _مشهد هم گفت: بحث‌های مختلف و حتی تامین مالی هم در این زمینه انجام و مقرر شده بود که از محل فاینانس خارجی ساخته شود و البته سهم آورده ایران تامین شده بود اما به دلیل مشکلات مختلفی که طرف خارجی ایجاد کرده بود کار متوقف شد.

او توضیح داد: تقاضاهایی از سوی شرکت‌های ریلی برای ایجاد و راه اندازی مجدد این پروژه مطرح شده و شرکت‌های سازنده وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی پیشنهادات شرکت‌ها هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied