شمانیوز
شما نیوز

دلیل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: 99 درصد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه مربوط به برخی تصمیمات نادرست اقتصادی در سایر حوزه‌ها و بازارهاست و اگر تولید و اشتغال رونق یابد و ارزش پول ملی حفظ شود، دیگر مردم مجبور نیستند برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه‌های خود نقدینگی را به سمت طلا، سکه و ارز ببرند که این بازارها هم با التهاب مواجه شوند.

دلیل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر

به گزارش شمانیوز و به نقل ازخبرگزاری برنا:«آیت محمد ولی»، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر،در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر کنترل بازار سکه و طلا اظهار کرد: مالیات بر عایدی سرمایه اگر ساز و کار مناسبی داشته باشد و عدالت مالیاتی در آن رعایت شود، قطعا سیاست خوبی خواهد بود.

او توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده برای رسیدن به ساز و کار اجرا زمان نسبتا زیادی در حدود 8 ماه الی 1 سال نیاز دارد اما باید دید منظور این سیاست چیست. اگر قرار باشد سرمایه‌ها و املاک راکد در چرخه معامله قرار گیرد طرح خوبی است اما باید دید دولت به دنبال این است که مالیات بیشتری بگیرد یا عدالت مالیاتی را در جامعه برقرار کند.

به گفته این فعال بازار طلا، اگر ساز و کار اجرایی این طرح از عدالت مالیاتی دور باشد، باعث می‌شود سرمایه‌ها زیرزمینی و غیرشفاف شوند.

محمد ولی خاطرنشان کرد: باید دید چطور می‌خواهند میزان طلا و سکه خریداری شده توسط مردم را شناسایی و سپس از آن‌ها مالیات بگیرند که طراحی همین مکانیزم زمان‌‌بر است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص این موضوع که مردم در برهه‌هایی به دنبال تبدیل پول و سرمایه خود به طلا و سکه هستند و آیا این کار برای اقتصاد کشور مضر نیست؟، توضیح داد: بانک مرکزی، وزارت صمت و همه مسئولان ذیربط باید با سرمایه‌گذاری در تولید و پرداخت وام‌های بدون بهره به فعالان این حوزه همانطور که مقام معظم رهبری توصیه کردند، شرایط اشتغال، ارز آوری و تولید را بهبود بخشند تا دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری مردم در بازارهایی مثل ارز و طلا نباشد در غیر این صورت از آنجایی که طلا و سکه همواره از بهترین بازارها و تنها سرمایه‌ای است که هم در طول زمان دارای ارزش افزوده شده و هم در کوتاه‌ترین زمان تبدیل به نقدینگی می‌شود، مردم تمایل دارند برای حفظ ارزش پول خود، آن را تبدیل به طلا کنند اما اولویت این است که نقدینگی و سرمایه توسط دولت و بانک مرکزی به سمت بخش های تولیدی و عمرانی هدایت شود و یا به بنگاه‌های صنعتی برود تا هم مردم ارزش افزوده سرمایه خود را بگیرند هم چرخه تولید و اشتغال به حرکت درآید. در این صورت سرمایه مردم هم در جهت درست حفظ می‌شود.

محمد ولی تاکید کرد: تصمیمات و سیاست‌هایی در 40 سال گذشته برای بازارهایی مثل طلا و سکه اتخاذ شده و نتیجه آن را دیدیم و امروز دیگر نباید تجربه ها و سیاست های شکست خورده گذشته را تکرار کنیم.

او در خصوص نوسانات قیمت سکه و طلا گفت: هر سر بالایی یک سرازیری را دارد و تا زمانی که ما تولید را به عنوان محور و الویت در کشور قرار ندهیم، همین نوسانات را داریم و قیمت‌ها یک روز بالا و یک روز پایین است. 

محمد ولی در خصوص راهکارهای مقابله با التهابات بازار اظهار کرد: باید به دنبال این باشیم که نگذاریم این گردبادها ساختارها را تحت تأثیر قرار دهند. بازارهای ارز و طلا به شدت تاثیر پذیر از تصمیمات و حتی خبرهای سیاسی هستند. انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر مبادله زندانیان ایران و آمریکا روی نرخ‌ها تأثیر می‌گذارد‌. اظهار نظر دولتمردان و نماینده‌ها تاثیر مثبت و منفی بر بازارها می‌گذارد و بازاری که بند این گونه اخبار باشد همیشه در حال لرزش است و ثبات ندارد. 

او تاکید کرد: تا زمانی که اولویت دولت‌مردان ما تولید، اشتغال، ایجاد ثروت، صادرات و آوردن ارز به داخل کشور نباشد بازارها تبدیل به بازار دلالی و واسطه‌گری می‌شود و با دست به دست شدن، کالاها به دست مردم گران می‌رسد.  محند ولی ادامه داد: به این ترتیب یک بازار چند میلیونی دلالی را در کشور راه می‌اندازیم و هر روز و هر لحظه قیمت‌ها نه تتها در طلا و سکه بلکه در مسکن و موبایل و ماشین و خیلی از اقلامی که مردم با آن سر و کار دارند، تغییر می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied