شمانیوز
شما نیوز

اثر تحولات قیمت مصالح بر ساخت و ساز

آمارهای رسمی از کاهش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی براساس اطلاعات مربوط به وضعیت قیمت نهاده های ساختمانی در ۱۵ گروه از مهمترین مصالح، خبر می دهد.

اثر تحولات قیمت مصالح بر ساخت و ساز

به گزارش شمانیوز به نقل از هیبنا، براساس آماری که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است روند رشد قیمت مصالح ساختمانی با کاهش سرعت همراه شده است. به این معنا که اگر چه در طول یکسال 98 روند افزایش قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی ادامه یافته است اما سرعت رشد قیمت در بازه زمانی 12 ماهه منتهی به پایان اسفند ماه 98 نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل-یکسال 97-کمتر شده است.

 

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد شاخص قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران در یکسال 98 در حالی به عدد 423.4 رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 35.1 درصدی همراه شده است. این در حالی است که در سال قبل از آن یعنی در سال 97 شاخص قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در مقایسه با بازه زمانی یکسال قبل از آن -سال 96- با رشد حدود 48 درصدی همراه شده بود.

 

این موضوع نشان می دهد اگر چه در سال 98 روند رشد قیمت مصالح ساختمانی ادامه داشته است اما سرعت رشد افزایش قیمت مصالح نسبت به سال قبل از آن -سال 97-کمتر شده است. با این حال در تمام فصل های سال 98 شاخص قیمت مصالح ساختمانی با افزایش همراه شده است و تورم در بخش مصالح ساختمانی مثبت بوده است.

 

اطلاعات رسمی نشان می دهد بیشترین میزان تورم ساختمانی تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح، مربوط به افزایش قیمت قابل توجه در چند گروه از مصالح و تجهیزات ساختمانی بوده است که بیشترین میزان رشد قیمت در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

 

بیشترین میزان تورم در گروه مصالح ساختمانی در سال 98 مربوط به گروه «انواع بلوک سفالی آجر» بوده است.در این گروه از مصالح ساختمانی سال گذشته شاخص قیمتی تورم نزدیک به 54 درصدی را تجربه کرد. به این معنا که شاخص قیمت در این گروه در سال 98 در مقایسه با سال 97 معادل حدود 54 درصد افزایش یافت.

 

بعد از این گروه بیشترین اثر در تورم هزینه ساخت مسکن از محل مصالح و تجهیزات ساختمانی مربوط به گروه «سیمان،بتن،شن و ماسه» بوده است. در این گروه شاخص قیمت با 49 حدود درصد رشد همراه شده است.

 

بعد از گروه «سیمان،بتن،شن و ماسه» بیشترین اثرگذاری به لحاظ تورم شاخص قیمتی مصالح مربوط به گروه «تاسیسات برقی» بوده است. در این گروه شاخص قیمت با رشد 45 درصدی مواجه شده است.

 

تغییرات قیمتی در این گروه از مصالح ساختمانی و سایر مصالح منجر به افزایش هزینه ساخت و در نتیجه افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز و اثرگذاری در ادامه رشد قیمت مسکن شده است. با این حال به نظر می رسد بعد از تجربه تورم نزدیک به 48 درصدی شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی در سال 97، هم اکنون سرعت رشد قیمت مصالح کاهش یافته است. در حالی که تورم مصالح ساختمانی براساس شاخص کل قیمت مصالح در فاصله سال های 93 تا 95 یک رقمی بود و در سال 96 نیز معادل حدود 12 درصد به ثبت رسید اما در سال 97 شاخص قیمت مصالح با جهش همراه شد. با این حال در سال 98 سرعت رشد قیمت مصالح در مقایسه با سال 97 کاهش یافت.هر چند تورم مصالح ساختمانی در سال گذشته نیز قابل توجه بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied