شمانیوز
شما نیوز

مدیر بانک صنعت و معدن استان بوشهر:

توجه به درخواست و نیاز مشتریان رمز موفقیت این شعبه بوده است

روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با غلامرضا رضایی مدیر استانی و رئیس شعبه بوشهر که در میان شعب درجه سه این بانک رتبه نخست را در سال 98 به خود اختصاص داده است در خصوص عملکرد، دستاوردها و عوامل مؤثر در موفقیت کارکنان این شعبه به گفتگو نشسته است.

توجه به درخواست و نیاز مشتریان رمز موفقیت این شعبه بوده است

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن؛ مشروح این گفت و گو در ادامه می آید؛

 

1- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟

با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری این استان در راستای تحقق شعار سال، برنامه ریزی لازم را جهت تأمین منابع مالی طرح های دارای اولویت استان با تمرکز بر طرح های توسعه واحدهای تولیدی فعال، تأمین سرمایه درگردش طرح های فعال و در شرف راه اندازی و همچنین پیگیری فروش اموال مازاد بانک در استان را آغاز نموده است و این امر با استفاده از تمامی ظرفیت سیاستهای اعتباری مصوب هیأت مدیره محترم در سال 99 صورت خواهد پذیرفت.

 

2- مهمترین برنامه شعبه در سال 99 چیست؟

در سال جاری علاوه بر برنامه ای ابلاغی برون سازمانی همانند برنامه حمایت از واحد های تولیدی استان جهت استفاده حداکثری از توان تولیدی داخلی این استان در راستای جهش تولید و حفظ و افزایش اشتغال، بانک دارای برنامه عملیاتی دورن سازمانی نیز می باشد. مهمترین برنامه استان علاوه بر توجه به برنامه های بیرون سازمان توجه و تلاش در جهت تحقق برنامه ای عملیاتی ابلاغی توسط ستاد می باشد؛ این برنامه ها در بخش های جذب منابع،کارمزد، مطالبات غیرجاری و ریسک مطالباتی و ارتقاء رتبه استان می باشد البته در کنار این موضوعات رمز موفقیت ما توجه به خواست و نیاز مشتریان در ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت بوده است.

 

3- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟

بانک صنعت و معدن در حال تلاش جهت استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی و منابع موجود خود جهت کاهش اثرات تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در سطح استان است که شامل تأمین سرمایه درگردش واحد های تولیدی فعال و تعامل لازم جهت وصول مطالبات بانک می باشد.

 

4- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال 99 برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟

با توجه به ابلاغ سیاست های اعتباری سال 99، این شعبه در تمامی بخش ها اعم از تجهیز منابع، تخصیص منابع و وصول مطالبات نسبت به تدوین برنامه عملیاتی ماهیانه اقدام نموده است و براساس این برنامه نسبت به کنترل، نظارت، بررسی نقاط ضعف و قوت جهت رسیدگی به اهداف اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت و در این راستا بانک صنعت و معدن بوشهر از حداکثر ظرفیت و تجارب همکاران محترم در ستاد بانک بهره مند خواهد شد.

 

5- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟

با توجه به حجم عظیم سرمایه گذاری طرحهای مستقر در جنوب استان بوشهر، یکی از اولویت دارترین امور در استان، پیگیری بانکداری شرکتی و دیجیتال می باشد؛ از سال گذشته کمیته تخصصی استقرار بانکداری دیجیتال در بانک ایجاد و در سطح استانها به صورت منطقه ای در دست پیگیری است. بانک صنعت و معدن بوشهر نسبت به مذاکره با دانشگاه خلیج فارس، پارک علم و فناوری و شرکت فناور استان اقدام نموده تا بتواند از تمامی ظرفیت های استان جهت استقرار بانکداری شرکتی و دیجیتال استفاده نماید.

 

6- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟

در جذب منابع دو موضوع پایدار بودن و ارزان قیمت بودن اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین روشهای جذب منابع پیگیری وصول مطالبات غیرجاری بانک می باشد که در صورت وصول اینگونه مطالبات علاوه بر کاهش مطالبات غیرجاری و ریسک مطالباتی استان، توان پرداخت تسهیلات نیز افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از روشهایی که در این شعبه جهت جذب منابع به کار می رود، استفاده از خدمات الکترونیک و نوآوری در خدمات بانکداری الکترونیکی و دیجیتال می باشد .

 

7- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟

در حال حاضر در بانک صنعت و معدن در سطح استان 12 طرح تسهیلات سرمایه ثابت ارزی و ریالی در حال اجرا می باشد. تسهیلات مورد نیاز این طرح ها بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح پرداخت می گردد. در سال گذشته تسهیلات پرداختی در بخش سرمایه درگردش و سرمایه ثابت به تعداد 67 طرح و به مبلغ 7530 میلیارد ریال بوده است.

 

8 - در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده است ؟

در سالهای اخیر با تسهیلات بانک صنعت و معدن 18 فقره طرح صنعتی در شهرستانهای مختلف استان با اشتغال 1158 نفر به بهره برداری رسیده است جهت اجرای این طرح تسهیلات ارزی به مبلغ 440 میلیون یورو و تسهیلات ریالی به مبلغ 600 میلیون ریال پرداخت گردیده است.

 

9- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟

بانک صنعت و معدن نقش بسیار جدی در توسعه صنعتی استان داشته است . در حال حاضر 12طرح در سطح استان در حال اجرا می باشد. مجموع تسهیلات در حال پرداخت به این طرحها در بخش ارزی بالغ بر 9 میلیارد یوان چین،209 میلیون یورو و 720 میلیون دلار و در بخش ریالی نیز 881 میلیارد ریال می باشد. پس از اتمام مراحل اجرایی این طرحها و در مرحله بهره برداری 2050 نفر اشتغال به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

 

10- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟

استان بوشهر جزء استانهای مرزی کشور با حدود 712 کیلومتر مرز مشترک آبی با خلیج فارس است. بر اساس آخرین آمارگیری در سال 95 این استان دارای جمعیت 2850951 نفر معادل 4/1 درصد کشور و مشتمل بر 10 شهرستان، 17بخش، 13شهر، 36 دهستان و 706 آبادی بوده که عمدتاً کسب و کار و درآمد مردم از محل بازرگانی و تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، صادرات و واردات کالا از طریق گمرکات استان، شیلات (پرورش ماهی و میگو) و کشاورزی (محصولات خارج فصل همانند گوجه فرنگی و گیاهان دارویی) و کشت نخلیات (خرما) و در مرحله آخر تولید محصولات صنعتی بوده که بخش عمده ای نیز به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی محدود می گردد. استان بوشهر دارای 19 شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی و 4 منطقه ویژه اقتصادی بوده که مجموعاً تعداد598 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در آنها مستقر می باشد.خلاصه آخرین وضعیت صنعت ومعدن استان به شرح ذیل می باشد.

598 پروانه بهره برداری صنعتی و معدنی با حجم سرمایه گذاری 231027 (میلیارد ریال) و اشتغال 29488 نفر

235 پروانه بهره برداری معدن با حجم سرمایه گذاری 65034 (میلیارد ریال) و اشتغال 1193 نفر

عمده سرمایه گذاری استان در بخش نفت، گاز پتروشیمی بوده که عمدتاً در مناطق ویژه اقتصادی بوشهر از شمال تا جنوب استان همانند منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ،پارس شمالی، شمال استان و منطقه ویژه اقتصادی بوشهراستقرار یافته است. طرحها و واحدهای ذکر شده 96 درصد حجم سرمایه گذاری و صنایع کوچک و متوسط استان 4 درصد حجم سرمایه گذاری استان را به خود اختصاص داده اند.

 

11- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟

وصول مطالبات از جنبه ای مختلف همانند تقویت توان پرداخت تسهیلات ،کاهش ریسک های مطالباتی و اصلاح ساختار مالی بانک و شعب استانها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. در اولین قدم می بایست از ایجاد مطالبات غیرجاری جدید جلوگیری نمود. جهت تحقق این امر نیز می بایست به آموزش پرسنل جهت جمع آوری دقیق و کامل اطلاعات طرحها، مشتریان و تهیه گزارشهای کارشناسی دقیق اقدام و در بخش تصمیم گیری نیز جهت ایجاد تعهدات و تسهیلات

علاوه بر طرح به نوع و ترکیب تضامین و اعتبار ضامنین و متعهدین توجه نمود.در بخش مطالبات غیرجاری موجود نیز میبایست از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استانها جهت تعیین تکلیف وصول مطالبات طرحها فعال و دارای اشتغال استفاده نمود.در نهایت امر نیز می بایست پیگیری اقدامات اجرائیه و قانونی جهت طرحهای غیرفعال به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. در سال جاری بانک برنامه عملیاتی جهت کاهش مطالبات

غیرجاری و ریسک مطالباتی ابلاغ نمود که تمامی تلاش همکاران در استان بوشهر در راستانی تحقق به اهداف ابلاغی می باشد.

 

12- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟

یکی از مهمترین بخش ها ارایه خدمات بانکی در قالب اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت نامه های ارزی و ریالی، حواله و بروات اسنادی ارزی می باشد؛ خوشبختانه عملکرد کارمزد های دریافتی بانک صنعت و معدن بوشهر در سال گذشته نسبت به سال 1397 به میزان 177 درصد رشد نموده است و در سال جاری نیز پیگیری لازم جهت شناسایی مشتریان جدید و دارای اهلیت در دستور کار گرفته تا بتوان از حداکثر ظرفیت خدمات کارمزدی استفاده نمود.

 

13- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟

با توجه به نوع و ماهیت طرحهای متقاضی تسهیلات و اعتبارات در استان بوشهر و به دلیل بالا بودن حجم سرمایه گذاری و اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز عمدتاً از طریق ستاد بانک در بخش مدیریت محترم ارزیابی و مدیریت محترم نظارت بر طرحها پیگیری می گردد. با توجه به رویکرد جدید مدیرعامل محترم بانک تعامل بسیار خوب و سازنده ای در بخش های مختلف بانک با مدیریت استانها برقرار گردیده که قطعاً نقش بسیار سازنده ای در پیشبرد اهداف بانک خواهد داشت.

 

14- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟

با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری عمده تعاملات بانک در چارچوب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و کمیته زیرمجموعه می باشد. تمام تلاش مجموعه همکاران بانک در استان بوشهر در جهت ایفای نقش در ایجاد ،تثبیت اشتغال و به بهره برداری رساندن و ایجاد طرحهای تأثیر گذار در استان بوشهر بوده است. بانک در فاصله سالهای 95 تا 98 در پرداخت تسهیلات رونق تولید از نظر منابع پرداختی دارای رتبه برتر و در تسهیلات بند (الف) تبصره 18 تولید و اشتغال، رتبه اول در بین شبکه بانکی استان را به خود اختصاص داده است.

 

15- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟

نقش منابع انسانی که به عنوان مهمترین بخش راهبردی بانک محسوب می شود بسیار سازنده و اثرگذار می باشد. و به نظر می رسد توفیق بانک وابسته به وجود منابع انسانی کارآمد ،اثرگذار، خالق و با انگیزه است. جهت موفقیت شعب بانک در استانها می بایست به تنوع و کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان توجه نمود که در این بخش نیروی انسانی نقش بسیار سازنده را به خود اختصاص می دهد. برهمین اساس می بایست جهت نیل به اهداف فوق به آموزش کارکنان در بخشهای مختلف در خصوص شناسایی مشتریان، هدفگذاری و تمرکز بر جذب آنان و ارایه خدمات با کیفیت و مطلوب صورت پذیرد.

 

16- روش شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟

یکی از شیوه هایی که می توان برای ارتقاء سطح بهره وری سازمان از آن استفاده نمود توجه و تعیین جایگاه و موقعیت برای جلب ابتکارها، خلاقیت و نوآوری همکاران می باشد. در حال حاضر روشها و سامانه های مختلف جهت بهره برداری از ایده های همکاران در بانک وجود دارد لیکن با توجه به شرایط جدید و تغییرات سریع تکنولوژی می بایست به فکر ایجاد یک مرکز نوآوری و شکوفایی مستقل در بانک باشیم.

 

17-طرحهایی که با تأمین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟

عمده طرحهای ملی که در استان بوشهر در حال اجرا می باشد طرحهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در بخش صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی می باشد. پس از بهره برداری از این طرحها و با انتقال امور اجرایی این طرحها به استان دورنمای بسیار امیدوار کننده ای جهت تعامل بانک با این طرحها مشاهده می گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied