شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی/

مزایا و معایب سیستم‌های بهداشتی و درمانی در اسپانیا و کانادا

سیستم ملی بهداشت و درمان ملی اسپانیا که براساس قانون بهداشت عمومی اسپانیا در سال 1986 تأسیس شده است، پوشش جهانی و دسترسی رایگان مراقبت‌های بهداشتی به همه اتباع اسپانیایی را بدون توجه به وضعیت اقتصادی یا مشارکت در شبکه تأمین اجتماعی تضمین می‌کند.

مزایا و معایب سیستم‌های بهداشتی و درمانی در اسپانیا و کانادا

 

سیستم‌های بهداشتی و درمانی در اسپانیا

 

اسپانیا هم سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی و هم خصوصی دارد. سیستم عمومی خدمات درمانی اساسی اولیه را برای کسانی که در سیستم تأمین اجتماعی اسپانیا مشارکت دارند و خانواده‌های آن‌ها فراهم می‌کند. سیستم عمومی همچنین خدمات درمانی رایگانی برای بازنشستگان و حتی بازنشستگانی که از سایر کشورهای اتحادیه اروپا هستند، ارائه می‌دهد. دولت انگلستان مبلغ سالیانه‌ای را به ازای هر مستمری ‌بگیر برای پرداخت هزینه‌های سلامتی آن‌ها به اسپانیا پرداخت می‌کند.

 

کارمندان خارجی که برای شرکت‌های اسپانیایی یا خارجی‌های خود اشتغال در اسپانیا کار می‌کنند یا خارجی‌هایی که صرفاً مشغول تحصیل در اسپانیا هستند، معمولاً باید در تامین اجتماعی اسپانیا (امنیت اجتماعی) مشارکت کنند. این امر به آنها و خانواده هایشان این امکان را می‌دهد که تحت شرایطی که ساکنان اسپانیایی دریافت می‌کنند، خدمات پزشکی رایگان یا یارانه‌ای دریافت کنند.

 

سیستم ملی بهداشت و درمان ملی اسپانیا که براساس قانون بهداشت عمومی اسپانیا در سال 1986 تأسیس شده است، پوشش جهانی و دسترسی رایگان مراقبت‌های بهداشتی به همه اتباع اسپانیایی را بدون توجه به وضعیت اقتصادی یا مشارکت در شبکه تأمین اجتماعی تضمین می‌کند.

 

مدیریت سیستم ملی بهداشت و درمان اسپانیا

 

سیستم ملی بهداشت و درمان اسپانیا از سال 2002 غیر متمرکز شده است، که به مسئولان بهداشت و درمان منطقه‌ای این امکان را داده است تا برنامه ریزی، تغییر و ارتقاء زیرساخت ها را تغییر دهند و به روز کنند و منجر به توسعه عظیم در سناریوی فناوری مراقبت های بهداشتی، به ویژه در استفاده از فناوری اطلاعات شود. اصلاحاتی که منطقه را سامان می داد، به منظور فراهم آوردن دسترسی بیشتر و مساوی به مردم به کار گرفته شد، بنابراین از تمرکز خدمات درمانی در مناطق شهری جلوگیری می‌شد. این موضوع همچنین باعث افزایش زمان پاسخگویی و افزایش مشارکت جامعه هدف در توسعه و مدیریت سیستم مراقبت های بهداشتی ملی در سطح منطقه‌ای و محلی شده است.

 

سیستم فعلی شامل سه سطح سازمانی است:

 

  1. مرکزی

وزارت بهداشت اداره مرکزی دولت ایالتی، وظیفه صدور پیشنهادهای بهداشتی، برنامه‌ریزی و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی دولت و هماهنگی فعالیت‌های مربوط به کاهش مصرف داروهای غیرقانونی را بر عهده دارد.

  1. جامعه خودمختار

هریک از 17 انجمن خودمختار اسپانیا وظیفه ارائه خدمات بهداشتی یکپارچه را به مردم منطقه از طریق مراکز، خدمات و موسسات آن جامعه دارد.

  1. محلی

 

مناطق بهداشتی محلی مسئولیت مدیریت واحد خدمات بهداشتی ارائه شده در سطح جامعه خودمختار را بر عهده دارند و با در نظر گرفتن عوامل جمعیتی، جغرافیایی، آب و هوا، اقتصاد اجتماعی، اشتغال، اپیدمیولوژی و فرهنگ تعریف می‌شوند. برای افزایش بهره‌وری، مناطق بهداشتی محلی به واحدهای کوچکتر به نام مناطق اصلی بهداشتی محلی  تقسیم می‌شوند.

 

هیئت بین ارضی سیستم ملی بهداشت مسئولیت هماهنگی، همکاری و ارتباط بین ادارات بهداشت عمومی منطقه مرکزی و خودمختار را بر عهده دارد. اعضای این هیئت به ریاست وزارت ملی بهداشت، که وزیران منطقه هستند، این فهرست خدمات ملی را که باید توسط کلیه خدمات بهداشتی منطقه‌ای ارائه شود، تأیید می‌کنند. کاین فهرست به بخش هایی شامل مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های ویژه  مراقبت های تکمیلی و داروخانه تقسیم می‌شود.

 

image_bad0f7d72cca3d4261e3e11308acf2f05a1da29c

 

خدمات بهداشتی اولیه

 

خدمات بهداشتی اولیه در فاصله 15 دقیقه ای از هر محل سکونت در دسترس هستند. امکانات اصلی این مراکز درمانی از تیم‌های چند رشته ای متشکل از پزشکان عمومی، متخصص کودکان، پرستاران و کارمندان اداری و همچنین در مواردی مددکاران اجتماعی، ماماها و فیزیوتراپ‌ها تشکیل می‌شود. اصول دسترسی حداکثری و برابری بدان معنی است که مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جامعه، هر زمان که لازم باشد، مراقبت از خانه را نیز فراهم می‌کند و همچنین با ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری، با بیماری‌ها مقابله می‌کند.

 

مراقبت‌های ویژه در مراکز مراقبت ویژه و بیمارستان ها در قالب خدمات سرپایی و بستری ارائه می‌شود. بیماران نیازمند به مراقبت و معالجه تخصصی به پزشک اصلی مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه می‌کنند، که مسئولیت هرگونه مراقبت و پیگیری لازم را بر عهده می‌گیرد، با اطمینان از ارائه مراقبت مستمر در شرایط عادلانه، صرف نظر از محل زندگی بیمار و شرایط فردی او.

 

خدمات بهداشتی خصوصی

 

بیشتر بخوانیم: نحوه گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

اگر فردی مستمری بگیر، شاغل و یا مقیم رسمی اسپانیا نباشد، تحت سیستم عمومی اسپانیا واجد شرایط دریافت خدمات پزشکی رایگان نخواهد بود. سفارت انگلیس در اسپانیا اظهار داشت که ساکنان باید اطمینان حاصل کنند که اگر سیستم امنیتی اسپانیا آن‌ها را پوشش ندهد، تحت پوشش بیمه پزشکی خصوصی قرار دارند.

 

مانند سیستم‌های درمانی دولتی در سایر کشورهای اروپایی، لیست‌های انتظار طولانی برای دیدن متخصصان و مراقبت‌های جراحی غیر اضطراری در سیستم درمانی اسپانیا هم وجود دارد. سیستم عمومی فقط مراقبت‌های اساسی پزشکی را در بر می‌گیرد و درمان‌های مربوط به دندان و چشم به صورت خصوصی در دسترس است.

 

image_ff0254bd61aa83d87cf745c6703d2570a3935dfc

 

برای بیماری‌های جزئی، داروخانه‌های محلی (فارماسیاس) وجود دارند که یک صلیب چشمک زن دارند که در بیرون یا در پنجره نمایش داده می‌شود. پرسنل این داروخانه‌ها به صورت شیفتی کار می‌کنند تا یک سرویس 24 ساعته ارائه دهند.داروسازان در اسپانیا نسبت به برخی از کشورهای دیگر بهتر آموزش دیده و برای بسیاری از بیماری‌های شایع و سایر بیماری‌ها مشاوره درمانی ارائه می‌دهند.

 

هزینه‌های بهداشت و درمان در اسپانیا

 

در صورت داشتن اقامت اروپا و سایر کشورها، پس از زندگی در اسپانیا متوجه می‌شوید که پزشکان، درمان‌ها و داروها در اسپانیا به طرز چشمگیری ارزانتر از بقیه کشورها هستند. همچنین کیفیت مراقبت‌های پزشکی در اسپانیا بسیار بالاست.

 

سیستم‌های بهداشتی و درمانی در کانادا

 

image_cd924b43261578282207c31a5d9246410a6eb10a

 

مراقبت‌های بهداشتی در کانادا، یک امر محلی

 

اولین چیزی که باید در مورد سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا بدانید این است که هیچ سیستم مراقبت بهداشتی کانادایی وجود ندارد! یعنی خدمات درمانی در کانادا در درجه اول توسط هر استان و قلمرو تأمین و اداره می شود. در کل 13 قلمرو در کانادا وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان نگرانی های منطقه‌ای را در اولویت قرار داد. یک قلمرو بزرگ شمالی مانند یوکان نسبت به یک استان کوچک جنوبی مانند جزیره پرنس ادوارد نگرانی های بهداشتی متفاوتی دارد. با این حال، دستورالعمل ها و استانداردها توسط دولت فدرال تنظیم شده است. آنها اطمینان می‌دهند که یک سطح مناسب از مراقبت بهداشتی و درمانی در سراسر کشور وجود دارد.

 

اصول بهداشت و درمان کانادا

 

مدیریت عمومی به صورت غیرانتفاعی توسط یک مقام دولتی

جامعیت – برنامه‌های بهداشت و درمان استان باید کلیه خدماتی که از نظر پزشکی ضروری هستند را تضمین کند.

جهانی بودن - ضمانتی مبتنی بر دسترسی کلیه ساکنان کانادا به خدمات بهداشت عمومی و خدمات بیمه شده با شرایط یکسان.

حمل و نقل - ساکنان باید تحت پوشش قرار بگیرند، حتی در حال غیبت موقت از استان محل اقامت خود در کانادا.

در دسترس بودن - بیمه شدگان باید بدون برخورد با موانع مالی و سایر موارد، دسترسی معقول و یکنواختی به خدمات درمانی بیمه را داشته باشند.

 

آیا مراقبت های بهداشتی کانادا رایگان است؟

 

نتیجه این اصول و دستورالعمل‌ها، یکی از بالاترین استانداردهای مراقبت‌های بهداشتی در جهان است. این هزینه از طریق مالیات و بودجه عمومی پرداخت می‌شود و بدون هزینه از جیب، در دسترس همه کانادایی‌ها است و همه چیز از مامایی گرفته تا توانبخشی ، جراحی و درمان‌های مربوط به کودکان را شامل می‌شود.

 

چه کسی واجد شرایط دریافت مراقبت‌های بهداشت جهانی کانادا است؟

 

درست است که که اصول مراقبت های بهداشتی کانادا بسیار تحسین شده است، اما این اصول فقط برای کانادایی‌ها و ساکنان دائمی و یا افرادی که طی مهاجرت کاری مقیم این کشور شده اند، قابل استفاده اند. گردشگران یا سایر بازدیدکنندگان که به صورت کوتاه مدت به کانادا می‌روند، برای مراقبت‌های پزشکی مجبورند هزینه‌ها را از جیب خود بپردازند. برای کانادایی‌ها، نیاز اصلی برای تحت  پوشش مراقبت‌های درمانی بودن، وضعیت اقامت است. به عنوان مثال، در انتاریو، متقاضیان باید 153 روز از 183 روز گذشته را در استان خود اقامت کرده باشند. بنابراین، خود کانادایی‌ها نیز اگر مدتی در خارج از کشور زندگی کنند، تا مدتی پس از بازگشت خود، به طور خودکار واجد شرایط پوشش مراقبت‌های بهداشتی نخواهند بود.

 

image_c975af6f1ac360945b699f839245d25ade97d5e7

 

مراقبت‌های درمانی خصوصی در مقابل مراقبت‌های عمومی در کانادا

به طور کلی، مراقبت‌های بهداشتی در سراسر کانادا با بودجه عمومی و خصوصی ارائه می‌شود. کانادایی‌ها می‌توانند هر ارائه دهنده مراقبت‌های درمانی اصلی را که می‌خواهند انتخاب کنند. مراجعات آن‌ها به پزشک، مستقیماً برای دولت صورتحساب می‌شود. ویزیت‌های تخصصی توسط ارائه دهنده اولیه انجام می‌شود. آن‌ها هم در دفاتر خصوصی و هم در مراکز عمومی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهند. بیمارستان‌ها معمولاً خصوصی نیستند، اما خدمات غیر ضروری مانند جراحی زیبایی در مراکز خصوصی و غیرانتفاعی ارائه می‌شود.

 

مراقبت‌های بهداشتی برای افراد خارجی و مهاجران در کانادا

 

شهروندان بین المللی ساکن در کانادا حداقل در ابتدا واجد شرایط پوشش محلی نیستند. با داشتن ویزای کانادا پس از اخذ اقامت، این افراد می‌توانند تحت پوشش برنامه محلی خود قرار بگیرید. با این حال، این طرح ممکن است محدود باشد و این افراد فقط به صورت محلی تحت پوشش قرار بگیرند (و نه در خارج از کانادا). بیشتر کانادایی‌ها بیمه پزشکی خصوصی را برای دسترسی به بیمارستان‌های خصوصی خریداری می‌کنند. برای شهروندان بین المللی در کانادا، توصیه می‌شود یک برنامه جهانی بیمه سلامت را در نظر بگیرند تا بتوانند در کانادا و در سراسر جهان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied