شمانیوز
شما نیوز

توصیه‌های امنیتی برای حفظ امنیت کارت‌های بانکی

حفظ امنیت کارت‌های بانکی با انجام چند دستورالعمل ساده توسط مشتریان میسر است و راه را بر کلاهبرداری‌های مالی و سرقت از حساب‌های کارتی مشتریان می‌بندد.

 توصیه‌های امنیتی برای حفظ امنیت کارت‌های بانکی

به گزارش شمانیوز به نقل از هیبنا، با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت پرداخت رخ داده، همچنان حجم کلاهبرداری‌های مالی در دنیا قابل توجه است. پیوند اینترنت و صنعت پرداخت نیز اگرچه دسترسی به خدمات این حوزه را برای مشتریان بانکی تسهیل کرده است، اما در عین حال روش‌های سوء استفاده جدید نیز متناسب با امکانات پرداخت جدید از سوی هکرها استفاده می‌شود. از این رو آگاهی از نکات امنیتی در زمان استفاده از هر یک از شیوه‌های پرداخت متداول در شبکه بانکی، ضرورتی انکارناپذیر برای عموم مشتریان است.

 

بر اساس گزارش‌های رسمی پلیس فتا، کلاهبرداری‌های مالی در بسیاری از موارد نشات گرفته از کمبود آگاهی مردم در استفاده صحیح و ایمن از کارت‌های بانکی و درگاه‌های پرداخت است . هیبنا از این پس با انتشار گزارش‌هایی، مخاطبان پایگاه خبری بانک مسکن را با شیوه‌های امنیت کارت، حساب و تراکنش‌هایی که از درگاه‌های مختلف انجام می‌شود، آشنا می‌کند. در این گزارش به توصیه‌های امنیتی در خصوص «کارت‌های بانکی» و پیشگیری از سرقت و برداشت غیرمجاز وجه از این کارت‌ها پرداخته می‌شود.

 

صاحبان حساب‌های کارتی که عموما بیش از سایر مشتریان بانکی در معرض سوء استفاده قرار دارند، پیش از هر چیز و در گام نخست باید از رمز اول کارت خود که توسط شعب شبکه بانکی به مشتری تحویل می‌شود، حفاظت کنند. برای این منظور لازم است به سلامت برگه حاوی رمز دقت و از پاره نبودن آن اطمینان حاصل شود. مشتری باید به محض تحویل رمز کارت صادر شده، به دستگاه خودپرداز بانک مربوطه مراجعه کرده و رمز خود را تغییر دهد.

 

در انتخاب رمز جایگزین، مشتریان معمولا ساده‌ترین انتخاب‌ها را ترجیح می‌دهند و مواردی از قبیل سال تولد، پیش‌شماره تلفن همراه، شماره شناسنامه و یا سال ازدواج را بر می‌گزینند. این در حالی است که باید رمزی انتخاب شود که به راحتی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. نباید فراموش شود که رمز اول کارت، کاملا محرمانه است و این اطلاعات محرمانه بر اساس الزامات امنیتی و توصیه‌های پلیس فتا، نباید در اختیار دیگر افراد قرار گیرد.

 

توصیه می‌شود یک شماره چهار رقمی به جز رمز اصلی در دو طرف کارت بانکی برای به اشتباه انداختن سارق درج شود. در عین حال لازم است رمز کارت به خاطر سپرده شود و از نوشتن و نگهداری آن در کیف پول و کنار کارت بانکی خودداری شود. تغییر سه یا چهار ماه یکبار رمزهای کارت بانکی نیز به ارتقاء امنیت کارت کمک می‌کند.

 

انتخاب رمز متفاوت برای کارت‌های بانکی گوناگون اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که بعضا انتخاب رمزهای یکسان از سوی مشتریان سبب می‌شود سارقان بتوانند به تمام حساب‌های مشتری دستبرد بزنند.

 

مشتریان باید آگاه باشند که برای آنکه دیگران وجهی به حساب آنها واریز کنند، نیازی به مراجعه آنها به دستگاه خودپرداز نیست و نباید چنین درخواستی را به هر عنوانی اجابت کنند. برای انتقال وجه به کارت شما، ارائه شماره کارت بانکی کافی است و هیچ‌یک از داده‌های دیگر کارت بانکی مانند تاریخ انقضاء و کد اعتبارسنجی کارت(CVV2) و نیز رمزهای کارت را نباید در اختیار سایر افراد قرار دهید.

 

مشتریان بانکی باید مراقب افراد ناشناسی که با آنها تماس گرفته و آنها را به بهانه‌ای مجبور به استفاده از ابزارهای پرداخت و بانکی کرده یا خواستار اطلاعات شخصی یا اطلاعات مرتبط با کارت یا حساب بانکی هستند، باشند و هوشیارانه از تن دادن به این درخواست‌ها خودداری کنند.

 

به مشتریان بانکی توصیه می‌شود در صورت مواجه شدن با تماس‌های مشکوک با نهایت هوشیاری و دقت عمل کرده و مراتب را به مرکز تماس کاشف با شماره تلفن 91009960 منعکس کنند.

 

لازم است سرشماره‌هایی که بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای ارسال پیامک استفاده می‌کند، در تلفن همراه مشتری با نام بانک ذخیره شود تا در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک از سایر سرشماره‌ها یا شماره‌ها، موضوع را از طریق تماس با مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن به شماره (61088-021) پیگیری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied