شمانیوز
شما نیوز

سقوط آزاد قیمت دلار در راه است؟

همزمان با عرضه سنگین ارز از سوی بازارساز سیگنال کاهش قیمت در بازار زده و از عصر دیروز سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد ولی با ادامه عرضه‌ها و اعمال برخی سیاست‌های جدید ارزی از ساعتی قبل بار دیگر جو بازار ارز کاهشی شده است.

سقوط آزاد قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم :  قیمت دلار در روزهای اخیر درحالی اوج گرفته بود که از عصر دیروز تغییر جهت داده است هرچند برخی بازاری ها تلاش داشتند برای کاهش بیشتر قیمت ارز مقاومت کنند ولی این مقاومت ظاهراً شکسته شده است.

دیروز قیمت دلار از 20 هزار و 500 تومان به 19 هزار و 600 تومان هم رسید ولی در ساعات پایانی روز قبل برخی بازاری ها نسبت به این کاهش مقاومت کردند و باعث بازگشت قیمت دلار به کانال 20 هزار تومان در ابتدای معاملات امروز شدند.هرچند دلار خیلی روز کانال 20 هزار تومان دوام نداشت و باز هم به کانال 19 هزار تومانی بازگشت. قیمت فروش دلار در لحظه انتشار این گزارش 19 هزار و 850 تومان است.

از مهمترین دلایل کاهش قیمت ارز که از روز قبل آغاز شده، عرضه سنگین ارز از سوی بازار ساز و افزایش تعداد فروشنده ها در بازار بود؛ اطلاعات خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که دیروز 55 میلیون دلار توسط بازارساز وارد بازار شده که فقط 3 میلیون دلار فروش رفته است.

همچنین تا ساعت 16 دیروز در سامانه نیما، معادل 76 میلیون یورو در قالب انواع ارز اعم از دلار آمریکا، یورو، یوان چین، درهم امارات، روپیه هند و... در این سامانه عرضه شده است.

کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از مسئولان مربوطه بیانگر آن است که از این مبلغ معادل 18 میلیون یورو به فروش رفته و تقاضایی برای معادل 58 میلیون یورو باقیمانده وجود نداشته است. بنابراین طی روز گذشته تقاضاهای واقعی ارز پوشش داده شده است و شاهد مازاد عرضه در سامانه نیما بوده‌ایم.

البته اطلاعات جدید در روز جاری نیز مویدآن است که امروز هم عرضه سنگین ارز در بازار ادامه دارد؛ هدف از ادامه عرضه سنگین ارز از سوی بازارساز، غلبه بر جو روانی موجود در بازار ارز است که توسط دلال‌ها و سوداگران ارزی ایجاد و تشدید شده بود.

خبرها بیانگر آن است که بیش از 100 میلیون دلار بناست امروز وارد بازار شود که اعلام همین خبر باعث شده تا دلار تغییر جهت دهد و سیر نزولی را پیش بگیرد.

این آمار بیانگر آن است که علی‌رغم التهاب‌های ناشی از سفته‌بازی و هیجان در بازار ارز اسکناس که به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی کمتر از 5 درصد کل حجم معاملات را تشکیل می‌دهد، روند عادی تأمین ارز تقاضاهای واقعی به‌منظور واردات کالا به کشور جریان دارد.

خبر مهم دیگری ساعتی قبل از سوی بانک مرکزی اعلام شد این است که صرافی‌ها مجاز به خرید ارز از سوی بانک‌ها شدند؛ صرافی ها در این خصوص می گویند: این تصمیم برای فعالیت صرافی‌ها و تأمین ارز و افزایش سرعت جابه جایی در حوالجات ارزی بسیار کمک کننده است.

فعالان بازار می گویند از دیروز تعداد زیادی از افرادی که قصد فروش داشتند، نسبت به فروش دلارهای خود اقدام کرده اند. و همچنان در بازار تعداد فروشنده ها بیشتر از خریداران است.

صرافی ها پیش بینی می کنند که حضور بازار ساز در بازار ارز در روزهای آینده  ادامه پیداکند؛ برهمین اساس افزایش عرضه از سوی بازار ساز و همچنین افزایش تعداد فروشنده ها در بازار ارز از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار در چند ساعت اخیر بوده است.

به گزارش تسنیم، در هفته های اخیر همزمان با نمایان شدن آثار اقتصادی شیوع کرونا و کاهش صادرات و واردات بخاطر محدودیت‌های مرزی و کاهش درآمدهای نفتی و قطعنامه اخیر شورای حکام، بازار ارز شاهد روزهای متلاطمی بود که در نتیجه آن قیمت دلار رکوردهای بالای 20 هزار و 500 تومان را نیز ثبت کرد.

بانک مرکزی و دولت اما معتقدند التهابات ارزی و شوک فعلی در بازار ارز موقتی است و در روزهای آینده تمام می شود؛ یکی از دلایل مهم نوسانات اخیر ارزی، عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور است.

موضوعی که باعث شده تا وزارت صمت و بانک مرکزی سخت‌گیری هایی را برای صادرکنندگان متخلف در نظر بگیرند از ابطال کارت بازرگانی تا معرفی اسامی آنها در رسانه ها و ...

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی از 72 میلیارد صادرات غیرنفتی تنها 45 میلیارد ارز به کشور بازگشت و 27 میلیارد دلار باید تا پایان تیر از سوی صادرکنندگان برگردد. فعالان بازار معتقدند با بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، قیمت ارز ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied