شمانیوز
شما نیوز

دکتر محمدی تشریح کرد؛

مزیت‌های اوراق گام نسبت به سایر ابزارهای تامین مالی تولید

سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی با تشریح مزیت‌های اوراق گام نسبت به سایر ابزارهای تامین مالی تولید، گفت: اثر تورم‌زایی این اوراق نسبت به سایر ابزارها بسیار ناچیز است.


مزیت‌های اوراق گام نسبت به سایر ابزارهای تامین مالی تولید

به گزارش شمانیوز به نقل از صدا و سیما، دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه طرح گام(گواهی اعتبار مولد) فرصتی برای تحقق شعار سال است، اظهار داشت: جهش تولید امسال یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و برای اینکه این هدف تحقق پیدا کند، بحث اوراق گام مطرح شده است.

وی درباره نحوه کارکرد این اوراق گفت: اوراق گام به این شکل عمل می‌کند که اگر یک تولیدکننده به تولیدکننده دیگری بدهی داشته باشد، می‌تواند لزوماً پول پرداخت نکند، بلکه از بانک‌های تجاری اوراق گام را دریافت کند و به تولیدکننده طلبکار بدهد و آن تولیدکننده نیز به تولید کننده قبل از خود که مواد اولیه و تجهیزات را از آن خریده اوراق را ارائه کند.

سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: در نهایت بعد از سپری شدن یک ششم زمان اوراق تا زمان سررسید در نظام تولیدی کشور می‌تواند در بازار سرمایه تبدیل به پول نقد شود که این کار کمک می‌کند بدون اینکه خلق پول زیادی صورت بگیرد به چندین برابر بتوان بدهی تولیدکنندگان را با یکدیگر تسویه کرد و از این جهت ابزار بسیار مناسبی است.

محمدی خاطرنشان کرد: اوراق گام شکل پیشرفته و جایگزین ال سی داخلی است که زمانی در کشور رواج داشت و امروز این ابزار یکی از ابزارهای خوبی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند. البته گواهی سپرده و تغییر کریدور نرخ در عملیات بازار باز نیز تحولات اخیری است که در بازار پول رقم خورده و می‌تواند به ثبات پولی کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: قطعاً بانک مرکزی در سیاست‌های جدیدی که اجرا می‌کند، مجهزتر و قوی‌تر از قبل خواهد بود و رویکرد بانک مرکزی رویکردی تازه‌ای است که جا دارد همه در پیشبرد اهداف بانک مرکزی کمک کنند، چراکه به قوام و دوام نظام پولی کشور کمک خواهد کرد.

سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره میزان اجرایی شدن این طرح تاکنون نیز گفت: در حال حاضر بانک‌ها طرح گام را اجرایی کرده‌اند اما طبیعتا تولیدکنندگان باید به بانک مراجعه کنند و به جای درخواست تسهیلات اوراق گام را از بانک‌ها درخواست کنند.

وی در توضیح عملکرد اوراق گام افزود: این اوراق در واقع یک گواهی اعتبار است که شرکت تولیدی وقتی آن را در اختیار گرفت می‌تواند به تولیدکننده دیگری بابت خرید مواد اولیه، تجهیزات و هر نیازی که دارد ارائه دهد و آن شرکت نیز می‌تواند در حلقه تولیدی کشور آن را به گردش در بیاورد و در نهایت تولیدکننده آخری که اوراق را دریافت می‌کند، می‌تواند این اوراق را در بازار سرمایه بفروشد و کسانی که خریدار این اوراق هستند پول آن را تأمین می‌کنند و در نهایت دارنده ورقه با مراجعه به بانک صادرکننده با یک سود معینی پول ورقه را از بانک دریافت می‌کند و این فرایند خاتمه پیدا می‌کند.

محمدی اظهار داشت: مزیت این اوراق نسبت به سایر ابزارها مانند تسهیلات مستقیم این است که قدرت خلق پول کمتری دارد، بنابراین تورم‌زایی در این حالت بسیار ناچیز است و ویژگی اوراق گام نسبت به ال سی داخلی این است که ال سی داخلی فقط یکبار گردش می‌کرد در حالی که اوراق گام می‌تواند چند دست بین تولیدکنندگان گردش کند و در نهایت می‌تواند در بازار سرمایه قبل از اینکه بانک پول آن را پرداخت کند به پول تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در یک مرحله اوراق گام بعد از اینکه از دست تولیدکنندگان به دست سرمایه‌گذاران بازار سرمایه رسید می‌تواند به پول تبدیل شود بدون اینکه بانک صادر کننده اوراق گام، پولی داده باشد. یعنی بانک صادرکننده در سررسید پول اوراق گام را پرداخت خواهد کرد و از این جهت ابزاری است که قبل از آنکه روی تقاضای جامعه تأثیر بگذارد، به تولید کمک می‌کند و قبل از آنکه اثر تورمی محدود خود را نشان دهد می‌تواند اثر قوی بر عرضه اقتصاد داشته باشد و در گام اول به کاهش تورم نیز کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied