شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان عنوان کرد:

پویایی اقتصاد رشتخوار با فعالیت معین اقتصادی

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: اجرای طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی با عنوان مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی و بهره‌گیری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به عنوان تسهیل‌گر برای به فعالیت رساندن ظرفیت‌ها، نویدبخش پویایی اقتصادی در شهرستان رشتخوار شده است.

پویایی اقتصاد رشتخوار با فعالیت معین اقتصادی

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی مجتمع سنگ آهن سنگان، معین اقتصادی شهرستان رشتخوار، مجتمع سنگ آهن سنگان از توابع شهرستان خواف است که این مجتمع وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده و مسئولیت فرآوری ذخایر معدنی سنگ آهن با برآورد بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن در شرق کشور را برعهده دارد.

 

مجتمع سنگان، معین اقتصادی رشتخوار

علی همتی، مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان رشتخوار در این باره اظهار داشت: شهرستان رشتخوار ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد و نگین پنهانی در این حوزه بود که معین اقتصادی با همراهی مسئولان اجرایی و مردم توانست این نگین را هویدا کند.

 

وی افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان چند ماه قبل از سال کنونی فعالیت خود را به عنوان معین اقتصادی شهرستان رشتخوار آغاز کرد و در ابتدا جلساتی را با مسئولان اجرایی و محلی آن شهرستان برای پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصادی برگزار کرد.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: برنامه‌ریزی معین اقتصادی برای توسعه شهرستان رشتخوار و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های آن حول سه محور کشاورزی، دامپروری و صنعت متمرکز و تاکتیک جنگ نامنظم برای این منطقه اجرا شد؛ به طوری که همه جانبه وارد عرصه کار شدیم.

 

همتی یادآور شد: وظیفه معین اقتصادی، ایده‌پردازی، تسهیل‌گری و حمایت معنوی مسئولان اجرایی و مردم برای توسعه اقتصادی است و در همین راستا نقش تصدی‌گری دولت کاهش می‌یابد و مردم محور اصلی فعالیت‌ها در هر منطقه می‌شوند.

 

وی ادامه داد: زمانی که مردم محور اصلی فعالیت‌های اقتصادی در هر منطقه باشند، حساسیت بیشتری نسبت به خروجی فعالیت‌ها دارند و نتیجه کار سودمندتر است.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان تاکید کرد: معین اقتصادی از ابتدای فعالیت خود در رشتخوار تاکنون ۳۰ نشست کارگروه اشتغال، ۴۰ نشست کارگروه فنی و کشاورزی، چهار نشست با سرمایه‌گذاران خارجی، پنج نشست شورای اداری با موضوع اقتصاد مقاومتی و چهار نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به منظور رفع مشکلات سرمایه‌گذاران این منطقه با حضور مسئولان اجرایی، مسئولان محلی و سرمایه‌گذاران این شهرستان را برگزار کرده که نتایج بسیار خوبی داشته و منجر به پیشبرد بهتر کارها شده است.

 

دستاوردهای معین اقتصادی در رشتخوار

معین اقتصادی شهرستان رشتخوار گفت: ساز و کار جدید معین اقتصادی در این شهرستان باعث احیای صنایع، رفع مشکل کشاورزان، توسعه مشاغل خانگی، خودباوری مردم و افزایش مزیت‌های اقتصادی این منطقه شد.

 

همتی افزود: سهمیه‌ای که امسال دولت برای اشتغال‌زایی در شهرستان رشتخوار تعیین کرده، ۹۰۷ فرصت شغلی است که اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی در این شهرستان باعث تحقق ۶۰ درصد از این سهمیه معادل ۵۰۰ نفر شد و این در حالی است که هنوز تسهیلات طرح اشتغال روستایی دولت به این شهرستان تخصیص نیافته است.

 

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای معین اقتصادی در شهرستان رشتخوار هم‌گرایی اضلاع مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی با رویکرد تسهیل‌گری بود؛ به طوری که امام جمعه، فرماندار و  دادگستری به همراه سرمایه‌داران بخش خصوصی و مردم هم‌گرا و همیار شدند تا فعالیت‌های اقتصادی را در این منطقه رونق ببخشند.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان عنوان کرد: از دیگر اقدامات مهم معین اقتصادی در رشتخوار، تحقق آرزوی چندین ساله مردم محروم بخش جنگل این شهرستان مبنی بر تسطیح مسیر بین مزارع بود که طی چند ماه اخیر جاده بین مزارع به طول حدود ۲۵۰ کیلومتر و عرض ۱۰ متر با هدف اصلی جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی ساخته شد.

 

همتی با اشاره به صندوق‌های خُرد محلی برای تامین هزینه طرح‌های اشتغال‌زا، گفت: صندوق‌های خرد محلی همان صندوق‌های قرض‌الحسنه با ساز و کار جدید هستند که سرمایه‌های خُرد روستاییان در آن‌ها گردآوری شده و اندوخته آن صرف اشتغال افراد به صورت پرداخت وام می‌شود و در پایان پس از ایجاد شغل، فرد وام گیرنده پول را به صندوق بازمی‌گرداند.

 

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۲ صندوق خُرد در این شهرستان ایجاد شده است که از این تعداد ۱۶ صندوق مربوط به سپاه، چهار صندوق مربوط به اداره جهاد کشاورزی و دو صندوق مربوط به روستاییان است.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان ادامه داد: قرار است تسهیلات دولت به طرح توسعه اشتغال روستایی به همین صندوق‌های خرد محلی اختصاص یابد که گردانندگانشان خود مردم هستند و در این میان نقش معین اقتصادی فقط ترغیب آنان به فعال نگاه داشتن این صندوق است.

 

طرح‌های اشتغال‌زا در رشتخوار با ایده‌های معین اقتصادی

همتی تصریح کرد: نخستین طرحی که ایده آن توسط معین اقتصادی ارائه شد، تقویت دام‌های سبک و سنگین از محل نژادهای اصلاح شده بود که در این راستا با بهره‌گیری از اندوخته صندوق‌های خرد و سرمایه‌گذار، ۱۵۰ راس بز سانن و ۱۵۰ راس گاو دوشا وارد منطقه و از طریق پرورش آنان برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

 

وی گفت: از دیگر طرح‌های معین اقتصادی در رشتخوار، ارائه ایده مسقف کردن فضای دامپروری‌ها به وسعت هزار و ۵۰۰ مترمربع با بهره‌گیری از سرمایه‌های مردمی بود.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان با اشاره به تلاش معین اقتصادی برای تسریع در اجرای طرح‌های اقتصادی منطقه، یادآور شد: هم‌اینک دو طرح صنعتی شامل واحد گندله‌سازی قائم امید نور و واحد گندله‌سازی فولاد رشتخوار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان در دست ساخت است که به زودی واحد گندله‌سازی قائم به بهره‌برداری می‌رسد و برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

 

همتی اشاره کرد: از محل اندوخته صندوق‌های خرد محلی در رشتخوار تاکنون کارگاه‌های تراش سنگ‌های زینتی، کشت گلخانه‌ای آلوئه‌ورا، پرورش کرم ابریشم، گل رز و بز سانن، کارگاه‌های گلیم‌بافی، فرت‌بافی، قالی‌بافی، خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات راه‌اندازی و برای ۷۰ نفر شغل ایجاد شده است.

 

وی افزود: توسعه کشت آلوئه‌ورا در رشتخوار طی چند ماه اخیر باعث شد که محصول آلوئه‌ورا سه مرتبه و هر دفعه ۱۵ تُن از گلخانه‌ها برداشت و به استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان و فارس صادر شود.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان ادامه داد: سرمایه‌گذاران بومی در رشتخوار باعث گسترش صنعت قالی‌بافی از طریق راه‌اندازی ۲۵۰ دار قالی شده و راه اندازی ۴۰ کارگاه فرت‌بافی خانگی شده اند که این اقدامات در مجموع برای ۲۶۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است. با بهره‌گیری از اندوخته صندوق‌های خرد محلی فضای خانگی پرورش مرغ بومی به ظرفیت دو هزار قطعه در شهرستان رشتخوار ایجاد و برای چهار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

 

همتی تاکید کرد: در تلاش هستیم نخستین هایپرمارکت و بازار روز میوه و تره بار را نیز به وسعت دو هزار مترمربع در رشتخوار با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران راه‌اندازی کنیم.

 

وی اشاره کرد: ایشان ارسال ماشین‌آلات از مجتمع سنگان برای جمع‌آوری آب‌های ناشی از سیل و کاهش خسارت ناشی از آن به مزارع کشاورزی، ترغیب اداره منابع طبیعی شهرستان به اجرای سه طرح آبخیزداری، بارگیری سیلوی ۳۰ هزار تنی گندم، تسطیح لیزری جاده بین مزارع به وسعت ۵۰ هکتار و ترغیب به کشت محصولات کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه را از دیگر اقدامات معین اقتصادی رشتخوار برای توسعه این شهرستان برشمرد.

 

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان گفت: معین اقتصادی این شهرستان با همکاری نهادهای دست‌اندرکار اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص مشاغل خانگی و روستایی و نشست‌های آموزشی برای راه‌اندازی صندوق‌های خرد ویژه مسئولان اجرایی در رشتخوار کرده است.

 

همتی افزود: یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های معین اقتصادی در رشتخوار، ترغیب نهادها به حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا است که در این زمینه صندوق کارآفرینی امید و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بیشترین حمایت را داشته‌اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: معین اقتصادی به عنوان یک تسهیل‌گر و ایده‌پرداز برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های اقتصادی منطقه عمل می‌کند از این رو اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در رشتخوار باعث ایجاد بارقه امید در مردم و خودباوری در آنان، پویایی اقتصاد و تبدیل این شهرستان به یک منطقه اقتصادی فعال شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied