شمانیوز
شما نیوز

بررسی تغییر مالکیت های هفتگی در بورس تهران؛

استراتژی بازیگران بورس در خرید و فروش سهام

بازیگران بورس در هفته گذشته چه استراتژی در خرید و فروش سهام به کار گرفتند و مالکیت ها در بازار سهام چگونه تغییر کرد؟


استراتژی بازیگران بورس در خرید و فروش سهام

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، بورس تهران در تداوم مسیر صعودی خود، معاملات هفته منتهی به ۱۱تیرماه را  با رشد ۱۳.۶ درصدی شاخص کل به پایان رساند. در این هفته نیز خودنمایی معامله‌گران خرد سهام در سمت خرید سبب شد تا همچنان حقیقی ها در جبهه خرید باقی بمانند. به این ترتیب در جریان هفته گذشته رکوردی جدید در خالص خرید سهامداران خرد بازار ثبت شد. به طوری که در مجموع بیش از ۵هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در میان نمادهای فعال در بازار سهام نیز حدود ۵۱درصد از سهام شرکت های بورسی، خالص خرید مثبتی را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کردند.

 بورس تهران در ادامه روند صعودی خود ، این هفته را نیز مثبت آغاز کرد. به طوریکه در جریان معاملات نخستین روز کاری شاهد رشد بیش از ۴۶هزار واحدی نماگر اصلی بازار بودیم. در همین راستا بازیگران بورسی نیز به دنبال جو مثبت ایجاد شده به خریدهای قابل توجهی پرداختند. هر چند میزان خرید حقوقی های بازار به مراتب سنگین تر بود و با حجمی بالغ بر یک هزار و ۲۵۰میلیارد تومان دنبال شد، ولی میزان فروش این گروه از سهامداران نیز قابل توجه بود. به طوریکه سهامداران عمده اقدام به فروش یک هزار و ۸۴۰میلیارد تومان دارایی کردند. به این ترتیب برآیند خرید و فروش های صورت گرفته منجر به انتقال ۵۸۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی شد.

 تداوم روند صعودی بازار سهام در جریان معاملات روز یکشنبه با رشد ۱.۷۵درصدی شاخص کل همراه شد. در این روز معامله‌گران حقیقی جایگاه خود در زمین خرید را حفظ کردند. به این ترتیب طی معاملات روز یکشنبه بورس تهران، در مجموع ۷۴۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون سهم به ارزش ۳۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی به میزان ۲۷۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان ثبت شد. در این گروه نماد معاملاتی دو پالایشگاه تهران و اصفهان بیشترین توجه معامله‌گران خرد را به خود جلب کردند. صنعت فلزات اساسی از دیگر گروه‌هایی بود که معاملات روز یکشنبه را با اقبال بازیگران حقیقی به پایان رساند. در آنسوی بازار اما بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های گروه مواد و محصولات دارویی ثبت شد.

عقب گرد بورس تهران از مدار مثبت در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی رقم خورد که این نماگر پس از ۹ روز صعود متوالی و رسیدن به مرز یک و نیم میلیون واحدی، سرانجام با کاهش ۰.۷ درصدی مواجه شد. این شرایط سبب شد تا در این روز معامله‌گران حقوقی وارد میدان شده و ضمن استفاده از فرصت خرید، به حمایت از سهام و شاخص بپردازند.  در این راستا طی معاملات روز دوشنبه معامله‌گران عمده بیشترین خالص خرید خود را در سهام بزرگ و گران‌قیمت بازار ثبت کردند.  از این رو هر چند حجم تغییر مالکیت به میزان ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به سمت معامله‌گران خرد بازار بود، اما ارزش این جابه‌جایی‌ها به میزان ۹۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

 بیشترین خالص خرید حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی رقم خورد. در این روز پالایشی‌ها شاهد جابه‌جایی ۱۱۶ میلیارد تومانی سهام خود از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بودند. دیگر گروه‌های بزرگ کالایی نیز روز دوشنبه شرایط مشابهی را تجربه کردند و در لیست حمایتی حقوقی‌ها قرار گرفتند. در آن سوی بازار اما این دارویی‌ها بودند که در کانون توجه سهامداران خرد بودند.

پس از نوسان دو روزه شاخص سهام در مرز روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، روز سه‌شنبه بیشترین رشد مقداری این نماگر در تاریخ فعالیت بازار سهام رقم خورد و شاخص کل بورس تهران توانست با قدرت به عدد جدید یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحدی صعود کند. رشد ۴.۴ درصدی شاخص کل طی معاملات روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که بیشترین میزان خالص خرید سهامداران خرد در هفته را شاهد بودیم. بر این اساس خالص خرید حقیقی ها در این روز به بیش از ۲هزار و ۳۰۰میلیارد  تومان رسید. در این روز سه گروه سرمایه گذاری، دارویی و فلزات اساسی در کانون توجه معامله گران حقیقی قرار داشتند که هر کدام حجم بسیار بالایی از خرید را تجربه کردند.

در آخرین روز معاملاتی این هفته همزمان با ثبت تاریخی‌ترین رشد مقداری شاخص سهام به میزان ۶۶ هزار واحد و ورود این نماگر به سطح یک‌میلیون و ۶۱۲ هزار واحدی، بازیگران حقیقی نیز حضور پررنگی در سمت خرید سهام داشتند. به این ترتیب در جریان معامله روز چهارشنبه ۲ میلیارد و ۶۵۵ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار افزوده شد. در این میان نمادهای زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری در صدر فهرست خرید سهامداران خرد بازار قرار گرفتند. گروه‌های کالایی نیز در اولویت‌های بعدی سهامداران خرد قرار گرفتند.

 

کدام صنایع در کانون توجه بودند؟

بررسی روند خرید و فروش های بازیگران بورسی در هفته گذشته نشان می دهد که بیشترین میزان خرید سهامداران خرد در گروه سرمایه‌گذاری‌ها بود. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این گروه به بیش از یک هزار و ۲۴۰میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز گروه فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت که با خالص خریدی بالغ بر یک هزار و ۷۰میلیارد تومان دنبال شد.

دو گروه فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی نیز از دیگر صنایعی بود که خریدهای سنگین از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. بر این اساس ۷۸۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در گروه فرآورده های نفتی جابجا شد. در همین راستا گروه شیمیایی نیز خالص خرید بیش از ۳۴۰میلیارد تومانی را تجربه کرد.

در مقابل، سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را از سهام دستگاه‌های برقی و بانک‌ها داشتند که هر کدام خالص خریدی در حدود ۴۹میلیارد تومانی را تجربه کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied