شمانیوز
شما نیوز

جسارت مهندس عظیمیان برای اجرای نورد گرم 2 و حمایت مدرس خیابانی ستودنی است

در حال حاضر معنای انقلابی بودن در عرصه اقتصاد، پشتیبانی کامل از «جهش تولید» است و هر اقدامی که مغایر با جهش تولید باشد یک اقدام و عمل ضد انقلابی است. باید ضمن سپاسگزاری از آقای مدرس خیابانی از ایشان انتظار داشت کماکان بر همین مشی و منش انقلابی در حوزه تولید و صنعت، پایدار باقی بمانند.

جسارت مهندس عظیمیان برای اجرای نورد گرم 2 و حمایت مدرس خیابانی ستودنی است

سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامیده شده است. جهش تولید نیاز به الزاماتی دارد که در غیاب آن تحقق جهش تولید امکان پذیر نیست. جهش تولید در کشور نیازمند ظرفیت‌سازی‌های جدید و اجرای طرح‌های توسعه است. در واقع اجرای طرح‌های توسعه یکی از ملزومات جهش تولید به شمار می‌آید.

در بخش فولاد یکی از مشکلات و کاستی‌های این صنعت، عدم تنوع محصولات است که هم منجر به نیازمندی به خارج و خروج ارز از کشور شده و قدرت رقابت‌پذیری محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی را از بین برده است. در نتیجه اجرای خط گرم نورد 2 که به طرح شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده است، بیش از یک دهه است که در دستور کار مدیران فولاد مبارکه بوده است.

اما در طول سالیان گذشته، اجرای آن به تاخیر افتاده است. در مقطعی هم تلاش شد با همکاری شرکت‌های اروپایی، خط نورد گرم 2 به مرحله اجرا در بیاید که به دلیل خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها، احداث آن متوقف شد. سرانجام با آغاز به کار مهندس عظیمیان، به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه، با عزم جدی و استوار ایشان بر تحقق خط نورد گرم 2 ، احداث این خط نورد مهم، وارد فاز اجرایی شد.

هنگامی که اراده جدی مهندس عظیمیان برای ساخت خط نورد گرم 2 نمایان شد، این طرح از دو جبهه مورد یورش قرار گرفت. اول جماعت واردات‌ کننده که منفعت و رانت بزرگ واردات برخی محصولات فولادی را در سال‌های آینده از دست رفته می‌بینند و دسته دوم آمریکایی‌ها و طرفداران تحریم که اجرای نورد گرم 2 را موجب حضور پرقدرت‌تر فولاد ایران در دنیا و در نتیجه شکست ایده تحریم، می‌دانند.

مخالف‌خوانی و شیطنت‌های داخلی که گاه حتی به همصدایی‌ها با آمریکایی‌ها هم نزدیک شده بود، نیاز به پشتیبانی جدی مقامات ارشد اقتصادی دولت را می‌طلبید که خوشبختانه حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت، با حمایت قاطع خود از فولاد مبارکه برای احداث خط نورد گرم 2 به یاری صنعت فولاد کشور و تولید ملی آمد. مدرس خیابانی با حضور در مراسم کلنگ‌زنی خط نورد گرم 2 این پیام را به فولاد مبارکه داد که وزارت صمت از اقدامات اصولی و بنیادی در صنعت فولاد، به صورت راهبردی حمایت می‌کند. در واقع باید گفت جسارت مهندس عظیمیان برای اجرای خط نورد گرم 2 و حمایت آقای مدرس خیابانی از اجرای آن، ستودنی است.

البته از وزرای انقلابی انتظاری بیش از این نمی‌رود. در واقع در حال حاضر معنای انقلابی بودن در عرصه اقتصاد، پشتیبانی کامل از «جهش تولید» است و هر اقدامی که مغایر با جهش تولید باشد یک اقدام و عمل ضد انقلابی است. باید ضمن سپاسگزاری از آقای مدرس خیابانی از ایشان انتظار داشت کماکان بر همین مشی و منش انقلابی در حوزه تولید و صنعت، پایدار باقی بمانند.

سخنانی که این روزها در خصوص ضرورت برگزاری مناقصه برای واگذاری احداث خط نورد گرم 2 شنیده می‌شود نیز قابل توجه نیست. در شرایطی که شرکت‌های اروپایی علی‌رغم داشتن قرارداد، به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا اجرای این پروژه را رها کردند و از سوی دیگر آمریکا به دنبال تحریم هر شرکت دیگری است که رسما اعلام کند در این پروژه با فولاد مبارکه همکاری دارد. در این شرایط اصرار برخی برای برگزاری مناقصه و گِرا دادن به آمریکایی برای تحریم و متوقف شدن اجرای خط نورد گرم 2 برای چیست؟


مرتضی بلوکی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied