شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی//

گفتار درمانی کودک 2 و 3 ساله

در این مقاله شما می توانید درباره گفتار درمانی کودک 2 ساله و در ادامه مقاله درباره گفتار درمانی کودک 3 ساله اطلاعات لازم را کسب نمائید.

 گفتار درمانی کودک 2 و 3 ساله

گفتار درمانی کودکان

در حال حاضر مشکلات ناروایی گویی و اختلالات گفتاری روز به روز در حال شیوع بیشتری هستند و سلامتی کودکان بسیاری را تهدید می کنند، مشاورین توانمند و دلسوز مجموعه نورولند (فرزندان برتر سابق) برای کاهش ریسک ابتلا در تلاشند با تهیه مقالات تخصصی علائم هشدار دهنده را به خانواده ها آموزش دهند.

کارنامه درخشان در زمینه درمان بدون دارو اختلالات هزاران کودکان این مرز و بوم در سال های فعالیت خود گواه توانمندی و دانش بالای این متخصصین است.

مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی شما عزیزان با مباحث متداول اختلالات گفتاری و زبانی می تواند به شناخت علائم هشدار دهنده نیز کمک کند تا از گسترش مشکل فرزندتان پیشگیری کنید. همچنین شواهد رفتاری مرتبط با اختلالات گفتاری کودکان ۲ و ۳ سال نیز معرفی شده است تا در بهترین زمان برای استفاده از راهکار های درمانی اقدام کنید.

 

مشاوره آنلاین با متخصصان توانمند نورولند

موسسه نورولند با کادری مجرب از بهترین متخصصان گفتار و زبان این آمادگی را دارد که از طریق بستر اینترنت به حل چالش ها و دغدغه های والدین بپردازد.

فرقی ندارد که خانواده ای عزیز ساکن پایتخت هستند یا محدودیت های جغرافیایی امکان بهره گیری از خدمات حضوری را از آن ها سلب کرده است می توانند از طریق شبکه های اجتماعی متداول همچون واتساپ و اسکایپ خدمات مشاوره ای دریافت کنند.

 

چرا باید اختلالات گفتار و زبان کودکان را درست شناخت؟

اختلالات گفتار و زبان به خودی خود چندان خطرناک نیستند البته باید در زمان طلایی برای درمان اقدام شود.

این گروه اختلالات علائم بسیار متنوعی را در هر کودک به نمایش می گذارند که موجب سردرگمی والدین می شود اما در صورتی که بتوان اطلاعات خود را افزایش داد چالش چندانی برای تشخیص وجود نخواهد داشت. کارشناسان و متخصصان کار بلد موسسه نورولند نیز مقالات تخصصی تهیه کرده اند و در وب سایت خود قرار داده اند که مطالعه آن ها بسیار کمک کننده است.

فرزند ثمره زندگی هر خانواده است که مشکل بر سر راه سلامتی او می تواند فضای خانه را به شدت دچار تشویش کند، توصیه می شود برای تشخیص اختلال یا مشکلات مشابه آگاهی خود را افزایش دهید. در این مطلب رایج ترین اصطلاحات گفتار و زبان نیز آورده شده است تا گام موثری در آگاهی والدین برداشته شود.

 

● اختلال زبان و انواع آن کدامند؟

اختلال زبان و گفتار اگرچه در ظاهر یکی به نظر می رسند اما مرز باریکی بین شواهد رفتاری و علائم هر یک وجود دارد. زمانی می توان امیدوار بود که کودکان درگیر این نوع اختلالات به درمان پاسخ دهند که تشخیص درست صورت گیرد.

متخصصان و کارشناسان حوزه زبان و گفتار افرادی هستند که علم و تخصص دارند تا تمهیدات لازم تشخیص و درمان را انجام دهند اما والدین نیز می توانند نشانه های پر خطر را حتی در سنین کم شناسایی کنند.

کودکان درگیر اختلال زبان در استفاده از مهارت های کلامی سردرگم هستند و چندان نمایش قابل قبولی عرضه نمی کنند. کاربرد نادرست کلمات و عبارات و حتی لحن نامتناسب سبب شده که افراد نتوانند رمز و راز فکری آن ها را بگشایند.

استفاده درست از زبان بدن از دیگر مهارت هایی است که این گروه در آن ضعف دارند. احساسات و هیجانات خود را به گونه ای بیان می کنند که علاوه بر واکنش غیرطبیعی سبب فشار روانی مضاعف نیز بر پیکره احساس آن ها می شود.

تشخیص به موقع و پیشنهاد اقدامات درمانی موثر از جمله مسئولیت های کارشناسان گفتار و زبان است که می تواند رنج و سختی که این گروه کودکان متحمل می شوند را کاهش دهد تا سطح کارایی بالاتری در مهارت های کلامی به دست آورند.

والدین موظفند هر گونه آشفتگی و اختلالی را که کودک در کلام بروز می دهد را جدی بگیرند. متاسفانه هنوز وجود دارند خانواده هایی که حتی ناروا گویی های ملموس را نیز به منزله شیرین زبانی کودک تلقی می کنند و تا زمانی که گفتار فرزندشان دچار مشکل جدی نمی شود لزومی به استفاده از اقدامات درمانی نمی بینند.

تنوع بالای علائم اختلالات زبانی از دیگر چالش هایی است که بر سر راه تشخیص به موقع قرار گرفته است.

 

اختلالات زبانی چرا بروز پیدا می کنند؟

بعضی از این گروه اختلالات در اثر ضربه، سکته و یا حتی تومور به وجود می آیند. در مواردی نیز کودک از همان بدو تولد با این اختلال به دنیا می آید و قادر نیست از این مهارت پر کاربرد استفاده درست کند و رفتار های غیر معمولی را به نمایش می گذارد.

اختلال زبان- بیانی و اختلال زبان- دریافتی از دیگر تقسیم بندی های اختلالات زبان محسوب می شوند. مطالب تخصصی وب سایت نورولند می تواند کمک کند شما این گروه از اختلالات را به خوبی بشناسید.

 

شواهد رفتاری اختلال زبان- بیانی چیست؟

کودکان درگیر اختلال زبان- بیانی نمی توانند مفاهیم و افکار ذهنی را به خوبی بازگو کنند. این گروه چندان از موهبت درونی گفتار برخوردار نیستند که ضعف مشهودی در کاربرد مهارت های کلامی آنان به وجود می آورد.

 

شواهد رفتاری اختلال زبان- دریافتی چیست؟

درگیری با اختلال زبان- دریافتی بر قدرت درک کودکان ضربه سهمگینی وارد می کند. این گروه قادر نیستند حتی ساده ترین عبارات دیگران را بفهمند و دایره ارتباطات خود را نیز به شدت محدود می کنند و اغلب ناچارا به انزوا و گوشه نشینی روی می آورند.

 

درباره اختلالات گفتاری و انواع آن چه می دانید؟

مهارت کلامی از جمله توانمندی های ملموسی است که نشان از سلامتی کودک دارد. در حال حاضر اختلالات گفتار و زبان روز به روز در حال شیوع بیشتری هستند، شناخت رفتار های پر خطر می تواند علاوه بر این که بازده درمان را افزایش دهد، احتمال لطمات روحی را نیز کاهش دهد.

نارواگویی در تلفظ حروف سختی همچون " س، ز، ر، ت" چندان غیر معمول نیست اما در صورتی که فرزندی دارید اغلب حروف را نمی تواند به درستی بیان کند نیاز است برای درمان جدی اقدام کنید.

البته نباید فراموش کرد کودکان با افزایش سن قادرند بر ضعف های خود فائق آیند و مهارت بیشتری را به دست آورند.

گفتار درمانگر را می توان از جمله متخصصانی دانست که با علم و تجربه ای که در این زمینه دارند به کودکان کمک می کنند بتوانند مطابق الگوی طبیعی حرف بزنند. اگر مایلید درباره سایر اختلالات گفتاری بیشتر بدانید و از طریق شواهد رفتاری در رمز گشایی آن ها موفق شوید مطالعه ادامه مطلب به شما پیشنهاد می شود.

 

● لکنت زبان

لکنت زبان اختلال نام آشنایی است که اغلب استرس و اضطراب محیطی در بروز آن نقش بسیاری دارد. شواهد رفتاری همچون مکث، گیر، بیان چندین باره کلمه و یا کشیدن اصوات برخی حروف می تواند به منزله وجود این نوع اختلال باشد.

در صورتی که احتمال می دهید فرزند شما نیز با این مشکل مواجه شده است نگران نباشید، اغلب با افزایش سن کمرنگ می شود.

البته هستند افراد بزرگسالی که ممکن است در اثر ضربه مغزی، سکته و یا مصرف دارو های خاص این علائم را بروز دهند.

گفتار درمانی از جمله حوزه هایی است که می تواند به حل این چالش جدی کمک کند به طوری که افراد حتی به مهارت خیره کننده کلامی نیز دست یابند.

زمانی وجود لکنت زبان نگران کننده است که فرد شواهد دیگری همچون چشمک زدن، لرزش لب ها و فک و یا تیک صورت را نیز داشته باشد.

● دیس آرتریا

زمانی که عضلات مرتبط با تکلم فرد دچار حادثه شوند توانایی حرف زدن پیوسته و روان کاهش پیدا می کند. بسته به نوع و شدت، علائم متفاوت اند. برخی تنها سرعت گفتار پایینی دارند ولی وجود دارند افرادی که به حدی دچار نارواگویی هستند که کلام به هم ریخته و تکه تکه آن ها دیگران را برای درک مفاهیم دچار چالش جدی می کند.

فلج مغزی، سکته، آسیب مغزی، تومور و حتی پارکینسون در بروز این اختلال تاثیر بسیاری دارند.

خدمات گفتار درمانی می تواند نه تنها به بهبود سرعت گفتار کمک کند بلکه توانایی عضلات را نیز ارتقاء می دهد تا افراد بتوانند از وضوح گفتاری بیشتری برخوردار باشند.

● اختلال نوک زبانی

اختلال نوک زبانی از دیگر گروه اختلالات گفتاری رایجی است که فرد را برای بیان برخی حروف همچون "ر، ز، س" دچار چالش جدی می کند.

متاسفانه وجود دارند والدینی که چندان این اختلال را جدی نمی گیرند که ممکن است مشکلاتی را حتی در آموزش و شخصیت فرزند خود نهادینه کنند.

پاتولوژیست های گفتار و زبان می توانند در سنین اولیه با شناخت دلایل و نشانه ها مانع از افت مهارت کلامی کودک شوند. تمارین و فعالیت هایی که انجام می گیرد می تواند بازدهی درمان را به شدت افزایش دهد.

شرایط نامناسب محیطی و حتی شیوه تربیتی غلط والدین می تواند به عنوان عوامل تاثیر گذار در بروز این اختلال نام گذاری شود.

● آپروکسی گفتار

در بروز آپروکسی، آسیب مغزی نقش اساسی را دارد. ناتوانی مغز در هماهنگی حرکات عضلات ضروری برای بیان اصوات می تواند علت اصلی بروز این مشکل نام گیرد.

از دیگر شواهد رفتاری می توان به ریتم پایین گفتار و اشتباهات بی ثبات در تکلم اشاره کرد. استفاده از خدمات گفتار درمانی راهکار موثری است که به این گروه کمک می کند توانمندی خویش را در تولید کلمات افزایش دهند.

 

گفتاری درمانی کودک دو ساله

 

حوزه درمانی گفتار کمک می کند که افراد درگیر بتوانند بر ضعف های خویش فائق آیند و مهارت ملموس تری را به نمایش بگذارند.

کودکان ۲ ساله از جمله مراجعه کنندگانی هستند که‌ می توانند نتایج شگرفی از خدمات گفتار درمانی ببینند علاوه بر آن که از ناروایی های کلامی وسیع نیز دور بمانند.

چگونه می توان تشخیص داد گفتار یک کودک طبیعی است؟

الگوی رشد نرمال گفتاری همچون نقشه راهی می تواند به ترسیم نشانه ها و علائم گفتار طبیعی بپردازد که در ادامه به شاخص ترین خصوصیات آن اشاره می شود.

تظاهر مهارت های گفتاری کودکان در سن ۱ سالگی به وقوع می پیوندد. رفته رفته کودک می آموزد چگونه از این ابزار خارق العاده بهره بگیرد و در ۱۸ ماهگی با بیان واژگان جدید تر دیگران را شگفت زده می کند.

سن ۲ سالگی را می توان نقطه عطفی در یادگیری مهارت های گفتاری کودکان دانست که علاوه بر توانایی ساخت جملات دو کلمه ای، از دایره واژگان بزرگ تر ۵۰ کلمه ای نیز برخوردار می شوند. همچنین در این سن قادرند به درستی مفاهیم را متناسب با لحن جملات تشخیص دهند و حتی درخواست ها را نیز پیگیری کنند.

البته نباید فراموش کرد که هر کودک منحصر به فرد است و ممکن است متناسب با شرایط جلوه متفاوتی از توانمندی را به نمایش بگذارد.

معیار قرار دادن مسیر توسعه شخصی علاوه بر این که الگوی مناسبی برای والدین است، چالش ها و خطرات جدی را نیز نمایان می کند.

متخصصان درمانگر افرادی هستند که برای تشخیص و اقدامات درمانی تجربه آموزی کرده اند. خانواده به ویژه والدین باید همواره نسبت به گفتار فرزند خویش حساس باشند و با مشاهده رفتار های پر خطر حتما مشاوره با این گروه از متخصصان را انجام دهند.

برخی خانواده ها با این باور که دارو درمانی تنها می تواند اختلالات گفتاری را کمرنگ کند از مراجعه به گفتار درمانگر سر باز می زنند اما باید بدانید که فعالیت های بسیاری وجود دارد که نتایج شگرفی را نیز در بهبود اختلالات ایجاد کرده اند. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید مطالعه ادامه متن به شما کمک می کند.

● گفت و گو های دو نفره با کودک

یکی از فعالیت های به ظاهر ساده اما تاثیر گذار بر تقویت مهارت های گفتاری و حتی شنیداری داشتن گفت و گوی دو نفره با کودک است.

کودک در این مراوده با جملات بیشتری آشنا می شود و قادر است لحن های مختلف را نیز بیاموزد.

برخی از خانواده ها به اشتباه و با این تفکر که موضوعات چالشی به رشد درک کودک کمک می کند جملاتی بسیار سخت انتخاب می کنند در حالی که نه تنها نتایج این فعالیت را کمرنگ می کند بلکه می تواند به لجبازی و بد خلقی نیز بیانجامد.

زمانی که احساس کردید کودک با شما همراه و همگام شده است می توانید از روش های خلاقانه برای تشویق بهره بگیرید.

● ساخت آلبوم تصاویر

کودکان ۲ ساله علاقه بسیاری به مشاهده تصاویر دارند می توانید از این فرصت بهره بگیرید و به یادگیری بهتر الگو های گفتاری نیز مشغول شوید.

تهیه آلبومی از تصاویر حیوانات و گیاهان مورد استقبال تمامی کودکان قرار می گیرد.

● یاد دادن کلمات پرسشی به کودکان

اگر مایلید کودک خود را با لحن جملات بیشتر آشنا کنید می توانید یک فعالیت مهیج طراحی کنید که در آن جملات متنوع با لحن سوالی یا خبری گنجانده شده باشد.

 

الگو گرفتن از جملاتی مانند این:

"چشمت کو، چند سال داری و ...." می تواند جملات جذابی باشند.

دریافت خدمات گفتار درمانی به چه گروهی از کودکان توصیه می شود؟

خردسالی از دوران مهم و تاثیر گذاری است که پایه اصلی توانمندی های شخصی در آن شکل می گیرد.

کارشناسان برای گفتار طبیعی نقشه راهی ترسیم کرده اند که شواهد رفتاری پر خطر را بتوان شناسایی کرد.

 ناروا گویی، مکث، تکرار حروف اگرچه در فهم جملات تاثیر گذارند اما زمانی وجود اختلال محرز می شود که گفتار درمانگر آن را تایید کند.

استفاده از استراتژی های درمانی از آن جهت الزامی است که می تواند بدون دردسر آسیب علائمی همچون لکنت، تکرار حروف یا پراکنده حرف زدن را کمرنگ کند و اعتماد به نفس را به کودک بازگرداند.

متاسفانه این گروه اختلالات نه تنها مهارت های گفتاری را تحت تاثیر قرار می دهند بلکه سبب می شوند کودک نتواند حتی در کار های ساده ای همچون دوست پیدا کردن و یا بازی با دیگران نیز موفق شود.

 

گفتار درمانی کودکان سه سال

از ملموس ترین توانمندی های هر انسان گفتار است، ناروا گویی و یا مشکلات گفتاری بی ارتباط با وجود اختلال نیستند. در ادامه برای این که بتوانید الگوی طبیعی رشد گفتار کودکان ۳ سال را تشخیص دهید به شواهد رفتاری گریزی زده شده است.

توصیه می شود خانواده ها به ویژه زوج های جوان همواره اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند، هر گونه بی توجهی می تواند با کمرنگ کردن بازدهی درمان به ماندگاری این قبیل رفتار ها بینجامد.

چه زمانی می توان گفت که کودکان ۳ ساله از مهارت های گفتاری سالمی برخوردارند؟

شناخت الگو های رشد و آگاهی از مهارت های مرتبط می تواند به والدین این اطمینان را بدهد فرزندشان مانند سایر همسن و سالان از وضوح گفتاری برخوردار است یا خیر.

اگر مایلید در زمینه تشخیص اطلاعات خود را افزایش دهید مطالعه ادامه متن به شما کمک زیادی می کند.

کم نبودند خانواده هایی که با بی ‌توجهی به نشانه های پر خطر حال درگیر ای کاش و اما ها هستند.۳ سالگی با توجه به نمایش بهتر مهارت های گفتاری اطلاعات دقیق تری از وجود این گروه اختلالات به دست می دهد.

  • کودکان ۳ ساله کم کم می آموزند چگونه با استفاده از دایره واژگان خویش یک مکالمه شاداب و تاثیر گذار را انجام دهند.
  • مطرح کردن سوالات بسیار از دیگر خصوصیات این سن است.
  • به خاطر سپردن جزئیات اشیا و رده بندی اجسام مختلف نشان از هوش و ذکاوت بالای آن ها دارد.
  • به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات شخصی به آن ها کمک می کند که دایره ارتباطات خود را گسترش دهند و دوستان جدید تری نیز پیدا کنند.
  • از کاربرد درست حروف اضافه مانند کنار، زیر، بالا و ... به خوبی آگاهند و نسبت به موقعیت استفاده هوشمندانه ای دارند.
  • درک احساسات و هیجانات منفی از دیگر قابلیت هایی است که در این سن به دست می آورند.
  • داستان های تخیلی پر از کاراکتر های جذاب می تواند گوشه ای از مهارت های کلامی آن ها را به تصویر بکشد، همچنین علاقه بسیاری دارند که دایره واژگان خود را وسیع تر کنند.
  • برای معرفی خود اسم و فامیل را به درستی می گویند و به سوالات ساده نیز جواب های کاملی می دهند.

اگرچه ملموس ترین مهارت های گفتاری کودکان ۳ ساله را اشاره کردیم اما نباید از قلم انداخت فاکتور هایی همچون شرایط زندگی، ژنتیک و سابقه خانوادگی می تواند زمان بروز آن ها را زود تر یا دیر تر کند.

استفاده از خدمات گفتار درمانی زمانی الزامی است که توانمندی کودک در زیر سایه‌ ای از ضعف ها مدفون شده باشد. البته کمتر کودک ۳ ساله ای را می توان پیدا کرد که تمامی حروف و کلمات را به درستی و با لحن واضح بیان کند.

 

راهکار های موثر گفتار درمانی برای کودکان ۳ سال کدامند؟

نقشی که خانواده به ویژه پدر و مادر در تشخیص به موقع اختلالات گفتاری دارند حتی با اقدامات درمانی نیز برابری می کند. درمان به موقع و در زمان طلایی می تواند نتایج چند برابری را به ارمغان بیاورد.

متاسفانه برخی از والدین وسایل الکترونیکی همچون تلویزیون یا رادیو را جایگزین مراودات کلامی خود با کودک می کنند در حالی که گفت و گو های دو نفره آنچنان نتایج شگرفی در آموزش دارد که نمی توان آن را با هیچ چیز مقایسه کرد. کودک علاوه بر این که با واژگان درست آشنا می شود لحن را نیز می آموزد.

 

تاثیر کتاب بر کاربرد مهارت های کلامی کودک

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با تاثیر کتاب خوانی این فعالیت مفرح آشنا نباشد اما باید بدانید که کودکان حتی در سن ۳ سالگی می توانند از این فرصت شگرف نتایج خیره کننده ای را به ویژه در مهارت های گفتاری شاهد باشند که در ادامه به چند مورد گریزی زده شده است.

  • کتاب خوانی کمک می‌کند والدین با فرزند خویش ارتباط عاطفی عمیق تری را تجربه کنند که می تواند به شکوفایی خلاقیت آن ها نیز بیانجامد.
  • در صورت انتخاب کتاب متناسب با سن، کودک کلمات جدید تر را می آموزد علاوه بر این که بر ساختار جملات نیز مسلط می شود.
  • شرایط محیطی می تواند در بروز نتایج تاثیر اصلی را بگذارد.
  • استرس و اضطراب همچون سم در بروز و شکوفایی این مهارت عمل می کند.
  • اگر مایلید دید بهتری نسبت به درک کودک خود داشته باشید سوالاتی ساده و شفاف در انتهای قصه گویی بپرسید.
  • واکنش معقول نسبت به جواب های کودک می تواند به رشد اعتماد به نفس او بیانجامد.
  • در صورتی که کتاب خوانی به یک برنامه روتین تبدیل شود نتایج و تاثیرات بیشتری در مهارت های ملموس گفتاری به وجود می آید.
  • انجام حرکات خلاقانه و استفاده از لحن صدای نمایشی می تواند در جلب نظر کودک نیز موثر باشد.
  • اگر دوست دارید محکی از رشد مهارت های گفتاری کودک داشته باشید پرسیدن پرسش های محرک نیز توصیه می شود همچون "به نظرت چرا قهرمان داستان این تصمیم را گرفت؟"، "دوست داشتی به جای کدام شخصیت داستان بودی؟"، "خلاصه داستان را برای من تعریف کن"
  • اقداماتی همچون تماس چشمی و یا در آغوش گرفتن می تواند از نظر روحی به کودک امنیت بدهد و او را برای همراهی در این فعالیت نیز علاقمند کند.

مجموعه نورولند که از برترین مراکز گفتار درمانی نه تنها تهران بلکه ایران است آمادگی دارد که دغدغه والدین را در زمینه تشخیص و اقدامات درمانی اختلالات کودکان برطرف کند.

تست ها و معاینات دقیقی که این مشاورین و متخصصان کار بلد انجام می دهند کمک کرده در این ۱۵ سال فعالیت کودکان بسیاری بدون دارو، مهارت های خود را تقویت کنند.

مشاوره آنلاین از دیگر خدماتی است که برای خانواده های پر مشغله و یا افراد ساکن در شهرستان در نظر گرفته است. وب سایت مجموعه نورولند به آدرس https://neuroland.co می تواند به شما کمک کند که از نشانه های پر خطر اختلالات گفتاری در سریع ترین زمان مطلع شوید و از استراتژی های درمانی استفاده کنید، توصیه می شود مطالعه آن را از دست ندهید.

اگر نیاز به مشاوره تلفنی دارید شماره تماس 09124942773 می تواند پل ارتباطی بین شما و بهترین کارشناسان کشور باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied