شمانیوز
شما نیوز

جزئیات افزایش حقوق مستمری‌بگیران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ و ۳۵ سال سابقه توضیحاتی را ارائه کرد.

جزئیات افزایش حقوق مستمری‌بگیران

مصطفی سالاری در نشست خبری خود ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: این ایام را به اعضای خانواده سازمان تامین اجتماعی و تمامی بیمه‌شدگان تبریک عرض کرده و امیدواریم بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به جامعه هدف خود بدهیم و ان‌شاءالله از تمام ظرفیتها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدمات و برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی تغییر ساختار کلی این مجموعه است گفت: با تغییرات در ساختار کلی سازمان می‌توانیم یک سازمان پویاتر داشته باشیم و در همین زمینه نیاز است سازمان تأمین اجتماعی از بنگاهداری خارج شود و در دنیا نیز صندوق‌هایی مانند تامین اجتماعی دارای سهام در شرکتهای مختلف هستند و براساس میزان سهام درآمدزایی کسب می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تأامین اجتماعی تصریح کرد:‌ براساس الزام قانون برنامه ششم توسعه و تأکید رئیس جمهور و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر مبنای عقل ما باید از بنگاهداری خارج شویم و در این مسیر اقداماتی انجام گرفته است و البته این بدین مفهوم نیست که سهام خود را بفروشیم چرا که ما به دنبال خرید سهام با کیفیت مناسب در شرکتها و سازمانهای مختلف هستیم و این مسئله می‌تواند سود مناسبی را برای تأمین اجتماعی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی از قبال درآمد هزینه‌ها در طول ماه اقدام به پرداخت حقوق مستمری و بازنشستگان و همچنین درمان بیمه شدگان خود می‌کند، گفت:‌ در سال 98 درآمد سازمان 134 هزار میلیارد تومان بود که برای سال 99 این رقم به 172 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سالاری افزود: در سال گذشته هر ماه مبلغ 9600 میلیارد تومان هزینه سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیمه شدگانش پرداخت شده است گفت: این رقم در سال 99 به 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: چنانچه یکروز وضعیت درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی با چالش و مشکل روبرو و در این مسیر وقفه ایجاد شود خسارت قابل توجهی را به سازمان تامین اجتماعی وارد می‌کند. برهمین اساس و طبق برنامه‌ریزی سال 99 به تمام جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی اعم از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مشکلی برای تامین منابع و انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی در سال جاری نخواهد بود.

وی در ادامه به عملیاتی شدن مناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بنابر پیگیریهای انجام شده و موافقت ریاست جمهور مناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مردادماه انجام خواهد شد و منابع آن نیز از محل وصول مطالبات تامین اجتماعی از دولت با دستور رئیس جمهور پرداخت شده است و برهمین اساس مبلغ 32 هزار میلیارد تومان سهام از شرکتهای قابل قبول با موافقت هیئت وزیران و دستور رئیس جمهور به سازمان تامین اجتماعی داده شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به اعتبار دفاتر درمانی تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از سیاستهای اصلی سازمان تامین اجتماعی این است که اعتبار این دفاتر را ارتقا دهد و به گونه‌ای عمل شود که بیمه شدگان با در دست داشتن دفاتر تامین اجتماعی هیچ مشکلی را برای ارائه خدمات درمانی از مراکز نداشته باشند.

سالاری افزود: بنابر اعلام وزارت بهداشت مبلغ 10 هزار میلیارد تومان در مراکز درمانی این وزارتخانه و همچنین در بخش خصوصی نیز مبلغ 6 هزار میلیارد تومان مطالبات درمانی از سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته داشتند که با پیگیری‌های انجام شده مطالبات به وزارت بهداشت و بخش خصوصی پرداخت شده و هم اکنون معوقه‌ای در ارتباط با مطالبات وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با این اقدام قطعا اعتبار دفاتر تامین اجتماعی در مراکز درمانی ارتقاء پیدا خواهد کرد که این مسئله مورد تایید رئیس جمهور و وزیر رفاه نیز بوده است چرا که آنها بارها تاکید داشتند باید اعتبار دفاتر تامین اجتماعی ارتقا پیدا کند و هم اکنون این امر مهم احیا شده است و حرمت بیمه شدگان حفظ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر اسناد ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در زمان معین رسیدگی و مطالبات آنها پردادخت ممی‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و پرداختها منظم شده است.

وی به اجرای طرح تحول دیجیتال در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: هدفگذاری در این طرح ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری است که امسال برنامه گسترده‌ای را برای اجرای این طرح در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد و بنا داریم تا پایان سال مراجعات را کاهش دهیم که هم اکنون میزان مراجعات تا پایان سال را به 75 درصد کاهش دهیم که هم اکنون 40 درصد از این آمار با توجه به استعلام اینترنتی و غیرحضوری اعتبار دفاتر تامین اجتماعی محقق شده است. با تمهیدات انجام شده نیاز به حضور فیزیکی بیمه شدگان برای تمدید اعتبار دفاتر تامین اجتماعی وجود ندارد و بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق 6 روش اقدام به استعلام و اعتبار دفاتر بیمه ای خود کنند.

سالاری در ادامه با اشاره به میزان شکایت بیمه شدگان از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه میزان شکایت بیمه شدگان از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری قابل توجه است و حجم پرونده‌ها افزایش یافته است و همین امر مردم را به دردسر انداخته است که با برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی بنا داریم حدود 40 درصد از این تعداد شکایت را با انصراف تامین اجتماعی به نفع فرد شاکی فیصله بدهیم و در این زمینه توافقاتی با دولت انجام شده است و این اقدام می‌تواند منجر به کاهش مراجعات قضائی باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به تجمیع تنقیح بخشنامه‌ها و مقرارت سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در همین زمینه نیز بنا داریم دو هزار بخشنامه را تجمیع به حدود 60 بخشنامه کاهش دهیم و بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به سایت تامین اجتماعی و یا از طریق کتب مربوطه نسبت به حق و حقوق خود مطلع بشوند.

وی افزود: با توجه به اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از این پس حقوق بازنشستگان با 30 سال سابقه از یک میلیون و 508 هزار تومان سال قبل با احتساب 26 درصد سنواتی امسال به 2 میلیون و 750 هزار تومان و همچنین بازنشستگان با 35 سال سابقه کار مبلغ 3 میلیون تومان را در سال جاری به عنوان مستمری و حقوق خود دریافت خواهند کرد.

سالاری همچنین در ارتباط با احداث مراکز درمانی جدید از سوی سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: حدود چند سال پیش و بنابر توافقی که با شرکت اروپایی صورت گرفته بود قرار بود مشاور بیمارستان میلاد و چندین پروژه دیگر در کشور احداث شود که با توجه به شرایط این مسئله به تعویق افتاد که در همین زمینه سازمان تامین اجتماعی بنا دارد با مشارکت بورس املاک و مستغلات و وزارت اقتصاد و دارایی اقداماتی را برای احداث مراکز درمانی جدید در کشور آغاز کند که در همین ارتباط نیز جلساتی را با مسئولین مربوطه برگزار کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به رضایتمندی بیمه شدگان از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت: متولی امر درمان و ارائه خدمات در این حوزه وزارت بهداشت است و در واقع سازمان تامین اجتماعی نیز در این زمینه اقدام به خرید خدمات از وزارت بهداشت می‌کند که در همین ارتباط سازمان تعهداتی را در مورد پرداخت به موقع مطالبات به مراکز دارد که براساس اسناد و مدارک پزشکی این مطالبات پرداخت می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با هزینه درمان بیماران کرونایی در کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشته شد که البته در ارتباط با اینکه هزینه درمان بیماران کرونایی بیمه شده تامین اجتماعی باید از طریق این سازمان پرداخت شود و یا وزارت بهداشت هنوز مشخص نیست. البته ما معتقدیم باید هزینه بیماران کرونایی چه بیمه شده و یا غیربیمه شده و حتی غیرایرانی باید به صورت متمرکز پرداخت شود که البته در این زمینه در حال رایزنی با وزارت بهداشت هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بنا بر تصمیم‌گیری که در گذشته انجام گرفت قرار شد که مناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول مهرماه انجام شود که در ادامه این زمان به اول شهریورماه و با توجه به درخواست کانون بازنشستگان و تاکید وزیر رفاه این برنامه از اول مردادماه عملیاتی خواهد شد.

سالاری همچنین در ارتباط با بیمه بیکاری ناشی از کرونا خاطرنشان کرد:‌ تقریبا ماهیانه 210 الی 220 هزار نفر به صورت عادی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که با شیوع کرونا وزارت کار اعلام کرد که افراد متاثر از این بیماری که منجر به بیکاری آنها شده است می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت کار اطلاعات خود را ثبت و متقاضی بیمه بیکاری باشند.

وی ادامه داد: بر همین اساس 680 هزار نفر از این افراد در فروردین ماه اطلاعات خود را ثبت کردند و بنابر تصمیم اخذ شده بیمه بیکاری این افراد تا پایان اردیبهشت‌ماه براساس ضوابط و شرایط خاص و البته منابع خاص و خارج از سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده و در واقع بیمه بیکاری این افراد به مدت 80 روز پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بنابر تصمیمات گرفته شده از اول خرداد ضوابط و مقررات بیمه بیکاری همانند قبل خواهد بود.

سالاری گفت: بالغ بر 90 درصد از افراد متقاضی بیمه بیکاری ناشی از کرونا مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت کردند همچنین از سایر افرادی که هنوز شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند درخواست می‌شود که نسبت به ارائه شماره شبای خود و دریافت مقرری اقدام کنند.

 

 

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied