شمانیوز
شما نیوز

مدت زمان ماندگاری (مقاومت) کرونا ویروس جدید (SARS-COV-2)

ویروس کرونا به طور معمول از طریق تنفس منتقل می‌شود، اما دست زدن به سطوح آلوده و سپس تماس دست با دهان، بینی و چشم هم ممکن است باعث سرایت آن شود.

مدت زمان ماندگاری (مقاومت) کرونا ویروس جدید (SARS-COV-2)

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بیمه ملت؛ ویروس کرونا به طور معمول از طریق تنفس منتقل می‌شود، اما دست زدن به سطوح آلوده و سپس تماس دست با دهان، بینی و چشم هم ممکن است باعث سرایت آن شود.

میزان فعال ماندن یا ماندگاری ویروس روی انواع سطوح، به عوامل گوناگونی ازجمله دما، رطوبت ونوع سطح دارد.

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بر ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، مدت‌زمان ماندگاری و مقاومت این ویروس در شرایط مختلف مشخص شد.

در این بررسی‌ها، میزان مقاومت یا پایداری ویروس کرونا در محیط کشت آزمایشگاه با رطوبت 65 درصد سنجیده شد. بر این اساس، در دمای پایین، ماندگاری ویروس بیشتر بوده به طوری‌که در دمای 4 درجه سانتی‌گراد بیش از 14 روز ماندگار است.

بالا رفتن دما از مقاومت ویروس می‌کاهد تا جایی که محیط کشت آزمایشگاه در دمای 70 درجه سانتی‌گراد، شاهد ماندگاری 5 دقیقه‌ای ویروس کرونا و حفظ قابلیت بیماری‌زایی آن بود.

 

طبق تحقیقات انجام شده در شرایط دمای 22 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 65 درصد، ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح از حداقل دو ساعت بر روی سطح کاغذ تا بیش از 7 روز بر سطح خارجی ماسک تایید شده است.

چوب و پارچه تا دو روز میزبان ویروس بوده و سطوح استیل، پلاستیک و سطح داخلی ماسک نیز تا 7 روز ویروس را بر روی خود زنده نگه‌می‌دارد.

 

پیش از این گفته شده بود که 20 ثانیه تماس آب و صابون با کرونا ویروس جدید، سبب از بین رفتن ساختار آن می‌شود. در شرایط محیط آزمایشگاه این ادعا نقض شد بدین صورت که 20 ثانیه شست‌وشوی صحیح، ویروس را می‌شوید و می‌برد اما تخریب نمی‌کند!

ویروس کرونا تا 15 دقیقه در آب و صابون و دمای 22 درجه همچنان قابلیت بیماری‌زایی دارد.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در خصوص ماندگاری این ویروس بر اساس انواع ماده ضدعفونی، مشخص شد که ویروس کرونا تا 5 دقیقه پس از شست‌وشو و ضدعفونی کردن توسط هیپوکلریت رقیق‌شده 5 درصد و الکل رقیق‌شده 70 درصد؛ مقاوم است.

از دیگر نکات قابل تامل در خصوص این ویروس، میزان PH و تغییرات آن است. به عبارت دیگر، اسیدی و قلیایی بودن محیط، تاثیری در از بین بردن ویروس نداشته و این ویروس نسبت به تغییرات PHمقاوم است.

 

  • 2
  • 3
  • 4
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied