شمانیوز
شما نیوز

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

اهمیت رعایت کف عرضه محصولات در بورس کالا برای تعادل بازار

یک کارشناس اقتصادی درباره اهمیت رعایت کف عرضه محصولات از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا گفت: تجربه سال های اخیر و دخالت مستقیم دولت در قیمت کالاها نشان می دهد که اهداف مورد انتظار در خصوص حمایت از مصرف کنندگان محقق نشده و حتی ارایه یارانه به بخش تولید برای تولید و توزیع ارزان محصولات نیز در بهبود اوضاع نقش ویژه ای نداشته است؛ در این میان نیاز مهم امروز برای تعادل بازارها، تقویت بخش عرضه است.

اهمیت رعایت کف عرضه محصولات در بورس کالا برای تعادل بازار

به گزارش شمانیوز، سعید انگبینی در گفت و گو با کالاخبر با اشاره به تجربه ورود دولت به حوزه قیمت کالاها اظهار داشت: دولت با ورود به قیمت ها، بازار را به چالش می‌کشد. بازار دقیقاً مانند بادکنکی است که هر سمت آن را تحت‌فشار قرار دهید، سمت دیگر بیرون می‌زند. بنابراین، گمان اینکه دخالت‌ها و تحت‌فشار قراردادن‌ها، بازار را متعادل می‌کند، خیال خامی است.

 

انگبینی افزود: تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی برای به تعادل رساندن بازار مهیا نباشد، این مداخلات مستقیم در بازار و قیمت گذاری ها، فقط برای عده کمی از افراد سود و رانت ایجاد می‌کند و در برخی مواقع باعث بروز مفسده‌های بزرگ می‌شود. 

 

او ادامه داد: در شرایط التهاب بازار و تحرک نرخ ارز، پایین نگهداشتن به اجبار قیمت کالاها، به شکلی نمایشی و فقط برای یک بخش زنجیره است اما محصولی که در انتهای زنجیره به مصرف کننده می رسد، با همان نرخ واقعی بازار و نرخ دلار آزاد است. 

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاید به‌صورت مقطعی و شاید تنها در یک بخش، دولت بتواند قیمت را با اهرم‌هایی تحت کنترل درآورد ولی حتماً در مرحله بعدی که تحت نظارت دولت نیست، فنر کنترل قیمت باز می‌شود.

 

او خاطرنشان کرد: مداخله در قیمت و روند معاملات در هر بازاری حتی بورس، نظم بازار بر هم می‌ریزد. در این میان اتفاقی که اخیراً در بورس افتاده، کمبود عرضه است که همین امر در التهاب بازار اثرگذار بوده است. 

 

دلیل کاهش عرضه

انگبینی معتقد است، دلیل کاهش عرضه محصولات در بورس کالا این است که تولیدکنندگان در بازار آزاد امکان فروش محصولاتشان با قیمت‌های بالاتر را دارند و به این ترتیب کف عرضه تعیین شده برای آنها در بورس برای تامین نیاز داخل رعایت نمی‌ شود.

 

انگبینی با بیان اینکه فریز قیمت تولیدکنندگان در شرایط تورمی نیز راهگشا نیست و باید انگیزه رشد تولید در کشور را کاهش ندهیم، متذکر شد: موضوعی که باعث می‌شود دولت بخواهد بازار را کنترل کند، یارانه‌هایی است که بخصوص در بخش فولاد و پتروشیمی به تولیدکنندگان می‌دهد. دولت می‌خواهد این یارانه به حلقه‌های بعدی زنجیره تولید انتقال یابد و به دست مصرف‌کننده نهایی برسد اما این اعطای یارانه هم، همان دخالت در اقتصاد است که تجارب عملی متعدد، گواه ناکارآمدی آن است.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار باید با مکانیسم عرضه و تقاضا پیش برود و جایگاه بورس کالا به عنوان بستری امن و قابل اتکا برای تولیدکننده و مصرف کننده حفظ شود تا جهش تولید محقق شود، در این بین دولت اگر می‌خواهد کاری انجام دهد بهتر است زیرساخت‌ها را اصلاح کند. 

 

او در پایان تصریح کرد: عملاً در هیچ دولتی مداخله مستقیم در بازار جواب نداده است. در این حوزه تجربه چندین و چندساله داریم و فقط به دولت تدبیر و امید مرتبط نیست بلکه چند دهه است که همواره با سیاست قیمت گذاری در اقتصاد رانت ایجاد می کنیم و نتیجه این سیاست‌های غلط را در رشد فعالیت های واسطه گری در بازارها دیده ایم، اما باز در دولت بعدی، تمام تجربیات گذشته نادیده گرفته شده و مجدد همان راه پر خطا را رفته ایم.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied