شمانیوز
شما نیوز

پیش بینی بازار ارز در هفته سوم مرداد ماه

با این که در طول هفته پیش بازار ارز بیشترین بازدهی را داشته اما اکنون اوضاع متفاوتی بر این بازار حاکم شده است، با توجه به این که مسئولان وعده اخبار خوب اقتصادی می‌دهند احتمال بروز اتفاقات جدید در این بازار رخ قوت گرفته است.

پیش بینی بازار ارز در هفته سوم مرداد ماه

بازار ارز روز پنج‌شنبه را با افزایش قیمت به پایان برد. دلار نیز در این روز ۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان قرار گرفت. بازار ارز بیشترین بازدهی هفتگی بازارها را در هفته گذشته داشته اما در هفته پیش‌رو آخرین سیگنال‌ها نشان می‌دهد احتمالا اتفاق جدیدی برای این بازار رخ خواهد داد.

به تازگی رئیس‌جمهور خبر از گشایش اقتصادی در هفته پیش رو داده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند این گشایش بتواند تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز بگذارد. از سوی دیگر رئیس مجلس نیز بر گشایشی تاکید کرده که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد.

در کنار این گفته‌ها اظهارات مهم رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز نیز سیگنال هشداری دیگر برای این بازار است. او گفته است: نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است. اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده انشاالله این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت هدف افزایش درآمد از طریق گرانی دلار ندارد.

حتی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم اظهار کرده که با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی، آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم.

عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند نه حرف مسئولان

اما این بمباران سیگنال‌ها بر بازار ارز چه تاثیری خواهد داشت؟ مهدی پورمهر، کارشناس حوزه بانکی، در پاسخ به این سوال می‌گوید: دولت ابزار عملیاتی و اقتصادی برای کاهش نرخ ارز ندارد. بنابراین تنها راهی که دارد این است که با بمباران خبری، سیگنال دادن و جو ایجاد کردن ارز را برای چند روز پایین آورد و جلوی رشد افسارگسیخته آن را بگیرد.

به باور او قطعا این هفته و در پی این اخبار، قدری نرخ ارز پایین خواهد آمد ولی به زودی بار دیگر نوسانی رو به بالا خواهد داشت.

او می‌گوید: این کاهش موقتی است و ادامه نخواهد داشت چرا که بی‌بنیه و بی‌پشتوانه‌ است. حرفای دولت فقط حرف است، فردا که بار دیگر دچار کسری شویم عرضه و تقاضا در بازار است که نرخ را تعیین می‌کند نه حرف.

 دامنه نوسان در هفته‌های آینده

همزمان با گمانی‌زنی درباره گشایش اقتصادی این هفته، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر طرح‌هایی مثل پیش‌فروش نفت (عرضه اوراق سلف نفتی در بورس) برای جذب نقدینگی مطرح شود یا گشایشی دیپلماسی در حوزه روابط با کشور چین رخ داده باشد، ممکن است این اتفاق ابتدا بر بازار ارز تاثیر بگذارد.

پورمهر در با نگاهی بر این موضوع عنوان می‌کند: درحال‌حاضر مهم‌ترین دغدغه دولت بحث تامین مالی‌اش است که از طریق بازار سرمایه اتفاق می‌افتد. دولت تمام انرژی خود را به کار بسته که بازار سرمایه در روند با ثباتی قرار گیرد تا بتواند از بحران چند ماهه‌ای که با توجه به تحریم‌ها، انتخابات امریکا و بحران رابطه مالی با چین پیش رو است، بگذرد.

این کارشناس معتقد است شوک‌های اقتصادی و کمبود منابع ارزی در چند ماه پیش رو اگر خوب مدیریت شود می‌تواند بعد از زمان انتخابات امریکا و مراودات جدید با چین، ارز را به ثبات برساند.

او تاکید می‌کند که دولت سعی دارد بازار سرمایه را با سیگنال‌های مثبت حفظ کند. بنابراین ارز برای دولت اکنون جنبه دوگانه دارد. جنبه مثبت آن تاثیرش در بازار سرمایه است. شرکت‌هایی هستند که تولیداتشان با ارز محاسبه می‌شود، همچنین بحث ارزش‌گذاری در موضوع تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه هم مطرح است که موجب می‌شود قیمتشان با افزایش ارز بالا رود. در نتیجه افراد بیشتر جذب بازار سرمایه خواهند شد و پول بیشتری به سمت این بازار می‌رود. بنابراین بالا بودن قیمت ارز درحال‌حاضر برای دولت بد نیست. از سوی دیگر اگر قیمت ارز کاهش یابد وجهه دولت بهتر خواهد شد.

پورمهر در نهایت در پیش‌بینی بازار ارز با نگاهی بلندمدت اظهار می‌کند: به نظر من دلار را می‌خواهند در نقطه نوسانی نگه دارند. بنابراین در چند هفته پیش‌رو نوسان نسبی دو هزار تا چهار هزار تومان خواهد داشت.

 
منبع: تجارت نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied