شمانیوز
شما نیوز

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد؛

سرمایه گذاری۷۰ هزار میلیاردی بیمه ها در بورس

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سرانه حق بیمه در ایران ۷۱۰ هزار تومان است، گفت: این رقم برای میانگین کشورهای پیشرفته ۸۱۸ دلار است و ما فاصله زیادی با این رقم داریم.

سرمایه گذاری۷۰ هزار میلیاردی بیمه ها در بورس

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامرضا سلیمانی امیری صبح روز (دوشنبه) در نشستی خبری با خبرنگاران که به صورت وبینار برگزار شد، اعلام کرد: در سال گذشته ۵۹ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید شد و ضریب خسارت هم حدود ۸۹ درصد بوده است. البته در سطح جهان این ضریب بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

 

وی تعداد بیمه نامه های صادر شده در سال ۹۸ را ۸۰ میلیون بیمه نامه اعلام کرد و افزود: در سال گذشته از ۲۵ میلیون خودروی فعال در کشور ۲۳ میلیون خودرو و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت، ۲ میلیون موتورسیکلت تحت پوشش بیمه نامه ثالث بودند.

 

رییس شورای عالی بیمه با اشاره به نرخ دیه ۳۳۰ میلیون تومانی برای ماه های غیر حرام و ۴۴۰ میلیون تومانی در ماه های حرام، اظهار داشت: ضریب خسارت در رشته بیمه ثالث برای سال گذشته معادل ۱۰۹ درصد بود که امیدوار هستیم با تصویب قانون راننده محور شدن رانندگان در کمیسیون اجتماعی دولت، این رقم کاهش یافته و سر و سامانی به وضعیت رانندگی خودرو و موتورسیکلت ها داده شود.

 

سلیمانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین ۲۳ هزار زیان دیده مقصر یا معسر در بیمه ثالث را شناسایی کردیم و با همکاری صندوق تامین خسارت های بدنی مانع از زندانی شدن این افراد شدیم که اقدام بزرگی توسط صنعت بیمه در زمینه مسئولیت اجتماعی بود.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۸ علاوه بر اینکه زیان خسارت دیده ها را پرداخت کردیم، صندوق تامین خسارت های بدنی هم۱۵۰۰ میلیارد تومان هم به افراد معسر و مقصر پرداخت کرده است. رییس کل بیمه مرکزی افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان را ۱۳ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: پرتفوی بیمه تکمیلی درمان در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و ما در این رشته نیز با مازاد پرداخت خسارت مواجه هستیم و ضریب خسارت در این رشته نیز باید کاهش یابد.

 

سلیمانی همچنین افراد تحت پوشش بیمه های زندگی را ۲۴ میلیون نفر با سهم ۱۴.۷ درصدی از پرتفوی کل صنعت بیمه اعلام کرد و اظهار داشت: دو شرکت بیمه تخصصی زندگی خاورمیانه و باران در این بخش فعال هستند و ما هم به دنبال ایجاد صندوق بازنشستگی خصوصی هستیم تا افراد در کنار صندوق های بیمه اجباری، بتوانند در صندوق های بیمه خصوصی هم عضو شوند.

 

رییس شورای عالی بیمه میزان ریسک های تحت پوشش در کشور را ۵۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تقریبا تمامی پروژه ها و ریسک های کشور توسط شرکت های اتکایی و بیمه گر مستقیم و حتی بیمه مرکزی تحت پوشش قرار دارد و امیدوار هستیم با مدیریتی که انجام می دهیم، مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت خسارت به هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: این هواپیما توسط شرکت های بیمه ای در اوکراین و اتکایی اروپایی تحت پوشش قرار گرفته بود و شرکت های ایرانی ارتباطی با این موضوع ندارند. اگر پرداختی هم باید در این زمینه پرداخت شود، باید توسط شرکت هایی که این هواپیما را تحت پوشش قرار داده بودند، پرداخت شود.

 

سلیمانی امیری در ادامه این نشست خبری درباره پرداخت هزینه های درمانی به بیماران کرونایی گفت: افرادی که دارای بیمه تکمیلی درمان یا زندگی هستند می توانند از پرداخت هزینه های درمانی خود استفاده کنند.

 

وی توضیح داد که تعداد زیادی از بیماران کرونایی در بیمارستان های دولتی بستری شده بودند که هزینه های آنها توسط این بیمارستان ها پرداخت شده و افرادی هم که به بیمارستان های خصوصی مراجعه کرده بودند، هزینه هایشان توسط شرکت های بیمه گر پرداخت شده است.

 

رییس کل بیمه مرکزی درباره تاثیر کرونا بر صنعت بیمه نیز گفت: شیوع این ویروس باعث کاهش ۳ درصدی پرتفوی صنعت بیمه در سطح جهان شده و در ایران هم شاهد هستیم که درآمد از محل بیمه مسافرتی به دلیل کاهش چشمگیر سفرها به داخل یا خارج از کشور به صفر نزدیک شده است.

 

رییس شورای عالی بیمه خاطرنشان کرد که همچنین برخی از افرادی که بیمه نامه های خود را به صورت اقساطی خریداری کرده بودند نیز توانایی پرداخت اقساط حق بیمه خود را از دست داده اند و به طور کلی درآمد شبکه فروش بیمه کاهش یافته است با این حال شاهد رشد استارت آپ ها و تقویت سیستم های الکترونیکی در شرکت های بیمه ای هستیم.

 

وی همچنین اعلام کرد که در اواخر سال گذشته صنعت بیمه برای کمک به وزارت بهداشت، ۴۶۰ میلیارد تومان سهم این وزارتخانه را از بیمه شخص ثالث به این وزارتخانه پرداخت کرد که این وزارتخانه هم آن را به بیمارستان ها پرداخت کرده است.

 

اشکال وصول مطالبات شرکت های بیمه ای در قالب سهام

 

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی از شرکت های بیمه گر مطالبات خود را از شرکت های خودروساز در قالب سهام دریافت می کنند، گفت: شرکت های خودروسازی قبل از تحویل خودروهای صفر کیلومتر به خریداران، این خودروها را بیمه ثالث کرده و حق بیمه آن را به طور نقدی از خریدار دریافت می کنند و باید این مبلغ را در اسرع وقت به شرکت های بیمه ای پرداخت کنند. شرکت های بیمه هم باید آن را در بانک ها سپرده یا در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند.

 

وی ادامه داد: امانت را باید به صاحب آن بازگرداند و اینکه به جای پول نقد، دارایی دیگری به شرکت های بیمه گر بدهیم اشکال دارد. آیا شرکت های بیمه می توانند در زمان بروز خسارت به جای پول نقد، دارایی دیگری به خسارت دیدگان پرداخت کنند؟

 

سلیمانی تاکید کرد: اگر سهمی خوب است، خودروسازان آن سهم را در بازار سرمایه بفروشند و سپس پول آن را به شرکت های بیمه بازگردانند. اگر خوب نیست چرا شرکت های بیمه این سهام را از آنها می گیرند؟

 

رییس شورای عالی بیمه خاطرنشان کرد: یکی از شرکت های بیمه پیشنهاد داده آن دسته از واحدهای تجاری که کرونا منجر به تعطیلی یا رکود یا خسارت آنها شده است، به مدت ۳ ماه تحت پوشش قرار بگیرند و این شرکت بیمه خسارت آنها را پرداخت کند و من دستور دادم که این موضوع پیگیری شود. امیدواریم شورای عالی بیمه این مجوز را به این شرکت بیمه ای بعد از بحث کارشناسی بدهد. البته معمولا دولت در این بخش به واحدهای تجاری کمک می کنند چنانکه دولت ایران هم تاکنون کمک زیادی کرده است.

 

وی درباره کم بیمگی صنایع در ایران خاطرنشان کرد: کم بیمگی معنای عام دارد. موضوع این است که دارایی های موجود و محصولات بیمه ای خیلی تعمیم داده نشده یا تحت پوشش نباشند. همچنین بحث دیگر این است که برخی از واحدهای تجاری و مسکونی مبلغی که پرداخت می کنند، کمتر از مبلغ واقعی باشد.

 

رییس شورای عالی بیمه در خصوص آغاز مجدد شروع صدور بیمه نامه توسط بیمه توسعه نیز گفت: شورای عالی بیمه باید در خصوص اعطای مجوز به این شرکت برای صدور بیمه نامه تصمیم بگیرد.

 

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: شرکت های بیمه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده اند و این پشتوانه ای برای آنهاست تا در صورت وقوع خسارت بتوانند این سهام را فروخته و خسارت ها را جبران کنند.

 

وی تصریح کرد: ما شرکت های بیمه را تشویق می کنیم تا هم در بازار پول و هم بازار سرمایه حضور داشته باشند تا بتوانند در چارچوب این مثلث مالی به مردم خدمات دهند.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied