شمانیوز
شما نیوز

ارزش سهام عدالت کاهش یافت

بازار بورس این روزها به دلیل فروش عمده سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها با افت روبه‌رو شده و همین فروش گستره ارزش سهام عدالت را نیز کاهش داده است.

ارزش سهام عدالت کاهش یافت

بازار بورس این روزها به دلیل فروش عمده سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها با افت روبه‌رو شده و همین فروش گستره ارزش سهام عدالت را نیز کاهش داده است. ارزش سبد سهام عدالت در این روزها با شیب تندی در حال کاهش است و دلیل اصلی آن نیز، فروش این سهام در مرحله دوم آزادسازی 30 درصدی آن است.پس از عید غدیر خم اعلام شد که دارندگان سهام عدالت می‌توانند، 30 درصد دیگر از سهام خود را به فروش برسانند و مجموعا 60 درصد از این سهام قابلیت فروش پیدا کرده است. این موضوع منجر شد که دارندگان سهام عدالت سفارش‎های فروش گسترده‌ای را به دلیل ارزش قابل توجه 60 درصد از سهام عدالت ثبت کنند.

این درخواست‌ها اما چند روز بعد از طریق کارگزاری‌ها به هسته مرکزی ارسال شد و پس از آن شاهد ریزش جدی سهامی که در سبد سهام عدالت قرار داشتند، بودیم.

 

اما مساله مهم این است که افت این سهام بزرگ بر همه شاخص‌های بازار تاثیرگذار است و کل بازار را به سمت کاهش سوق می‌دهد که در هفته اخیر به صورت جدی شاهد ریزش بازار بودیم.

 

با این حال نکته حائز اهمیت این است که در بسیار از این سهام، صف فروش ایجاد شد و خریداری برای آنها وجود نداشت.

 

این مساله بدون شک از آنجایی رخ داده است که کارگزاری‌ها بدون در نظر گرفتن ارزش دارایی دارندگان سهام عدالت، تنها آن را برای فروش گذاشته‌اند.

 

این در حالی است که اگر این سهام در پورتفوی شخصی افراد قرار می‌گرفت، این اتفاق رخ نمی‌داد و بسیاری از مردم از صف فروش خارج می‌شدند؛ چرا که حضور در صف فروش تقریبا بدترین نوع فروش سهام است.

 

همان طور که می‌دانیم صف فروش اگر سنگین باشد، خریداری وجود نخواهد داشت و اگر هم سبک و شکننده باشد، حضور در آن عاقلانه نیست و می‌توان سهم را در قیمت‌های بالاتری به فروش رساند.

 

با این وجود کارگزاری‌ها بدون توجه به این موضوع سهم‌ها را در صف فروش عرضه کردند و همین موضوع نیز منجر به ریزش بازار و کاهش ارزش سهام عدالت شد و اکنون شاهد آن هستیم که ارزش دارایی سهام عدالت 492 هزار تومانی از حدود 20 میلیون تومان به حدود 18 میلیون تومان رسیده است و در صورت عدم لغو اردرهای فروش، این کاهش ارزش ادامه خواهد داشت.

 

از این رو سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین سازمان بورس می‌توانند نسبت به توفق فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها و یا نوبت بندی فروش بین آنها اقدام کنند، چرا که این موضوع هم به نفع دارندگان سهام عدالت است و هم به نفع کلیات بازار.

 

با این وجود بهترین راهکار این است که سهام عدالت در پورتفوی هر شخص قرار بگیرد تا بتواند هر کدام از سهم‌های دلخواه خود را در زمان دلخواه به فروش برساند و یا حتی از قیمت‌های جذاب برخی از این سهام برای خرید استفاده کند.

 

 

منبع : خبرگزاری برنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied