شمانیوز
شما نیوز

تولید مسکن نیاز به برنامه های زیربنایی دارد

موذن: مسکن، لوکوموتیو اقتصاد کشور است

عضو هیات مدیره شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با اشاره به اینکه مسکن پیشران و عهده دار لوکوموتیو اقتصاد در کشور است، گفت: طی چند سال گذشته چرخ های این لوکوموتیو در اقتصاد کشور آن طور که باید به حرکت درنیامده است.

موذن: مسکن، لوکوموتیو اقتصاد کشور است

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری پایشگر، مهدی موذن” در گفتگویی با بیان اینکه وضعیت امروز مسکن در کشور ریشه در ادوار مدیریتی گذشته وزارت راه و شهرسازی دارد لیکن عمده گرفتاری‌های فعلی محصول عملکرد چند سال گذشته وزارت راه و شهرسازی است، افزود: طی سال‌های گذشته برنامه مدونی که با شناخت به نیازهای واقعی مسکن کشور تنظیم شده باشد، وجود ندارد.

وی که از صاحب نظران بخش مسکن کشور است، اظهار داشت: بیشتر کارشناسان این حوزه نیز در پاسخ به سوالات مطروحه، همواره نسبت به بیان مشکلات موجود در حوزه مسکن اکتفا نموده و کمتر نسبت به واکاوی معضلات موجود و دلایل بوجود آمدن آن طرح موضوع کردند و شاید به همین دلیل است که مشکلات حوزه مسکن کماکان باقی مانده و پیوسته بر آن افزوده شده است.

موذن گفت: جهت تحقق برنامه‌های تولید مسکن لازم است به سه محور اصولی و زیربنایی در این زمینه یعنی “انجمن انبوه‌سازان کشور”، “سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان” و “برنامه‌های مصوب بالا دستی جهت تولید مسکن” توجه داشته باشیم.

وی که بنیانگذار سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و ۱۵ سال مسوولیت این سازمان و همزمان ۶ سال رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی کشور را برعهده داشت، افزود: بر اساس نظر کارشناسان از سال‌های پیش باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی توسط انبوه سازان و بخش خصوصی احداث می‌شد اما در سال‌های گذشته بدلیل عدم حمایت کافی از انبوه سازان و نیز کاهش محسوس ساخت واحدهای مسکونی تا حداکثر ۴۰۰ هزار واحد، اکنون آثار زیانبار این کمبود تولید را در بخش مسکن شاهد هستیم.

این کارشناس حوزه مسکن کشور بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیرانتفاعی و غیر دولتی بوده و معتبرترین تشکیلات علمی و تخصصی کشور با عضویت بیش از۵۰۰ هزار نفر مهندس باید نقش استرا‌تژیک در حوزه‌های تخصصی، پژوهشی و اجرایی ساختمان‌سازی کشور داشته باشد، اما بدلیل دخالت های برخی مدیران پیشین وزارت راه و شهرسازی موجبات تضعیف آن فراهم شد.

موذن گفت: همچنین در سازمان نظام کاردانی ساختمان که در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس از سال ۸۱ تشکیل و با تکیه بر توان مدیریتی درون سازمان تا سال ۹۵ توانسته بود جایگاه ویژه و تاثیرگذار در صنعت ساختمان داشته باشد، به دلیل کج سلیقگی مورد غضب مسوولان وقت دفترتشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌ و شهرسازی قرار گرفت و دستور به کوچک‌سازی سازمان نظام کاردانی و استعفای رییس این سازمان داده شد.

وی اظهار داشت: امروز آثار این اقدام طی سه سال گذشته خود را نشان داده به نحوی که سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و بسیاری از استانها در آستانه تعطیلی قرار گرفته و شورای مرکزی سازمان هم به لحاظ مشکلات اقتصادی و غیره حتی قادر به برگزاری جلسات هیئت مدیره نیز نمی‌باشد.

موذن اضافه کرد: اقداماتی از جمله تلاش جهت احقاق حقوق کاردان‌های فنی و معماران تجربی که استوانه اصلی اجرای کار در پروژه‌های اجرایی می‌باشند از طریق سازمان‌های نظارتی و اعتراض به عملکرد برخی از مدیران سابق وزارت راه و شهر‌سازی که منجر به فرار کاردان‌های فنی از مقطع کاردانی و بهم خوردن توازن در تعداد مهندسین و کاردان‌های فنی (تکنسین‌ها) گردیده، صورت گرفته است به نحوی که تعداد مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته و تعداد اعضای سازمان نظام کاردانی به کمتر از ۴۰ هزار نفر تقلیل یافته است.

وی یادآور شد: این یعنی بروز معضلی بزرگ در صنعت ساختمان کشور؛ در شرایطی که باید به ازای هر مهندس حداقل ۵ نفر کاردان فنی در کشور داشته باشیم، با سیاست‌های اشتباه به کار گرفته شده هم‌اکنون به ازای یک نفر کاردان فنی ۱۲ نفر مهندس در کشور وجود دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در خصوص برنامه های بالادستی تولید مسکن گفت: برای جهت دهی در تولید مسکن باید برنامه‌های مستند و مستدل با تکیه بر نیازسنجی جامعه هدف تدوین و تصویب و توسط مدیران ذیربط پیاده و اجراء گردد، تا هدف تامین مسکن برای آحاد مختلف جامعه تحقق یابد و با مدیریت عرضه و تقاضای مسکن توازن بازار حفظ شده و از ایجاد التهاب در بازار پیشگیری شود.

وی افزود: این برنامه‌ها در سالهای گذشته دستخوش سلائق شخصی برخی مدیران در دوره‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی شده و بسیاری از این برنامه‌ها از جمله طرح فروش متری مسکن، مسکن پاک، اجاره به شرط تملیک، مسکن استیجاری، صندوق مسکن یکم، مسکن اجتماعی و یا طرح اقدام ملی مسکن پس از مدتی منسوخ و یا ناکارآمد تلقی گردیده است.

عضو هیات مدیره شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان تصریح کرد: تنها پروژه موفق که در تیراژ میلیونی تولید گردید پروژه مسکن مهر بود که آن نیز مورد عتاب برخی مقامات پیشین وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت به گونه ای که یکی از این افراد عدم حضور در افتتاح این پروژه‌ها را جزو افتخارات دوره مدیریتی خود تلقی کرد.

این کارشناس حوزه مسکن کشور ادامه داد: در دوره قبلی وزارت راه و شهرسازی ضمن مهر باطل زدن به پروژه مسکن مهر، پروژه مشابهی را با عنوان مسکن اجتماعی مطرح نمودند و آن را بهانه‌ای قرار دادند تا طی چند سال دوره مدیریت خود ضمن منکوب نمودن پروژه مسکن مهر، مسکن اجتماعی را ناجی رفع کمبود مسکن کشور قلمداد کنند اما دریغ از اینکه طی این سالها حتی یک واحد مسکن اجتماعی ساخته باشند.

عضو هیات مدیره شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور گفت: با توجه به موارد گفته شده آیا وضعیت موجود بازار مسکن و التهاب و تشویش موجود در آن عکس‌العمل طبیعی بازار و بخصوص فرصت طلبان به عدم تحقق وعده‌های داده شده توسط وزارت راه و ‌شهرسازی تلقی نمی‌گردد؟

موذن ادامه داد: طی چند سال گذشته که به مردم وعده ساخت مسکن اجتماعی(که بهتر از مسکن مهر است) دادیم اما حتی یک واحد آن را اجرا نمی‌کنیم الان نباید منتظر عکس‌العمل بازار باشیم. به راستی چه کسانی پاسخگوی مشکلات عدیده ناشی از شرایط پیش آمده در بازار اجاره و خرید مسکن می‌باشد. آیا باید مسئولین بالا دستی پاسخگو باشند؟ آیا باید رئیس جمهور محترم متواضعانه به مردم بگوید در برنامه‌های مسکن مهر دچار عقب ماندگی هستیم.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که در حال حاضر با انبوه‌سازانی که به دلیل مقررات بازدارنده منفعل شدند و سازمان نظام مهندسی که تضعیف شده و سازمان نظام کاردانی که در آستانه تعطیلی می‌باشد، روبرو هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که چرایی مشکلات پیش آمده در صنعت بزرگ ساختمان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied