شمانیوز
شما نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

آغاز بروز رسانی اطلاعات چند پروژه در قالب صندوق های زمین و مسکن/اجرای پروژه های بزرگ مقیاس با گسترش صندوق های زمین و مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چندین پروژه در قالب صندوق های زمین و مسکن در حال آماده سازی است و اطلاعات آنها در حال بروزرسانی است گفت: به دنبال رفع معضل تولید انبوه مسکن هستیم که روشهای متفاوتی برای آن در حال برنامه ریزی است که یکی از این روشها می تواند گسترش صندوق های زمین و مسکن باشد.

آغاز بروز رسانی اطلاعات چند پروژه در قالب صندوق های زمین و مسکن/اجرای پروژه های بزرگ مقیاس با گسترش صندوق های زمین و مسکن

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در نشستی که با فعالان بازار سرمایه داشت، از راه اندازی بورس املاک و مستغلات خبر داد. او در آن نشست اعلام کرد که بسیاری از سازمان‌ها، همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد فرمان امام، تأمین اجتماعی و دانشگاه آزاد، اعلام آمادگی کردند تا املاک خود را در این بورس قرار دهند.

 

سلاح ورزی نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس نیز در این خصوص گفته بود که بر اساس برخی از گزارش ها، املاک مسکونی و تجاری در ایران بیش از 80 درصد خالص ثروت را تشکیل می‌دهد. بنابراین با توجه به تنوع کارکرد‌ها در این بخش، بورس تخصصی در این باره ضرری ندارد.

 

به هر سوی مدتهاست که بحث راه اندازی بورس مسکن مطرح می شود اما هنوز اجرایی نشده است. اما موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی تولیدی، ایده‌آل دولت هر کشوری است. معمولا دولت‌ها تسهیلاتی را فراهم می‌کنند که مردم را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی تشویق کند و پول نقد راکد آن‌ها را وارد جریان سیستم اقتصادی کشور کنند. چنین مشارکتی هم به نفع دولت‌ها خواهد بود و هم به سرمایه‌گذاران سود می‌رساند. در راستای رسیدن به این هدف، دولت ایران نیز طرح‌هایی برای جلب مشارکت مردمی تدوین کرده است که یکی از آن‌ها صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان است.

 

اگر چه در این مسیر اقدامات کوچکی در سال های گذشته صورت گرفته است اما به نظر می رسد توجه به گسترش صندوق های زمین و مسکن می تواند راهگشای بخش مسکن باشد. در این روزها سرمایه های خرد می توانند با کنار هم قرار گرفتن ، سرمایه های بزرگ را تشکیل و پروژه های بزرگی را مثل پروژه های بزرگ اکباتان به سرانجام برسانند.

 

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار هیبنا، در پاسخ به این پرسش که آیا بورس مسکن می تواند به بخش مسکن کمک کند گفت: موضوعی که باید به آن تاکید و اشاره کرد این است که آن چیزی که وزارت اقتصاد در خصوص بورس مسکن مطرح کرده آن چیزی نیست که مطرح می شود. چرا که بر اساس قانون، تمام دستگاهها موظف هستند که اراضی مازاد خود را به فروش برسانند تا منابع لازم تامین شود.

 

وی افزود: پس موضوعی که وزارت اقتصاد آنرا دنبال می کند فروش اراضی به صورت آگهی است تا در نهایت وارد بورس شود تا شفافیت عموم تری پیدا کند. البته ممکن است در این خصوص واحدهای صنعتی و مسکونی نیز باشد، پس به واقع موضوع بورس مسکن نیست.

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به هر حال برای رفتن به سمت تامین منابع و ایجاد پروژه های بزرگ نیازمند منابع مالی زیاد هستیم. پس بنابراین صندوق زمین و مسکن را مطرح کردیم و با اصلاح آئین نامه ای که اخذ شد چند پروژه در قالب صندوق های زمین و مسکن آماده شد که در حال به روز رسانی اطلاعات آنها هستیم و بزودی هم جزئیات آن منتشر خواهند شد.

 

به سمت تولید مسکن و پروژه های بزرگ مقیاس حرکت کنیم

محمودزاده با تاکید بر اینکه یکی از ضعف های بخش مسکن، نبود منابع مالی برای تولید انبوه مسکن است گفت: تولید انبوه مسکن توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و از سوی دولت نیز ریل گذاری می شود پس باید به گونه ای حرکت کنیم که به سمت تولید مسکن و پروژه های بزرگ مقیاس حرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه از پروژه های بزرگ مقیاسی که اجرا شده می توان به پروژه اکباتان و یا شهرک غرب اشاره کرد اظهار داشت: پروژه های بزرگ نیازمند سرمایه های بزرگ است پس بنابراین تامین منابع مالی به صورت عام چندین راه دارد که می تواند یکی از این راهها ایجاد و گسترش صندوق های زمین و مسکن باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied