شمانیوز
شما نیوز

چرا همه‌ی کارآفرینان باید خیّر باشند؟ گفتگویی با محمد حسین سلیمانی

کارآفرینی با تاسیس شرکت یا کارخانه، تفاوت داشته که این تفاوت، ریشه در نوع نگرش به کسب و کار است. کارآفرین، فردی است که علاوه بر در نظر گرفتن منفعت مالی کسب و کار، به دنبال ایجاد اشتغال و گرفتن دست دیگران است.

چرا همه‌ی کارآفرینان باید خیّر باشند؟ گفتگویی با محمد حسین سلیمانی

در این مدل از کسب و کار، چه همکاران مجموعه و چه مخاطبان آن به نوعی در سود شرکت سهیم بوده و با پیشرفت مجموعه، جایگاهشان ارتقا خواهد یافت. به همین منظور، امروز گفتگویی خواهیم داشت با محمد حسین سلیمانی که هم موسس مجموعه‌ی MHS است و هم یک کارآفرین خیّر.

 

- آقای سلیمانی، شما بیشتر از یک دهه است که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنید. چطوری وارد این زمینه فعالیت شدید و درباره ثمره‌ی یک دهه فعالیت صندوق سرمایه گذاری MHS برای ما توضیح دهید.

 

+  به نام ایزد منان. همزمان که برای گرفتن مدرک CFA درس میخواندم، به کار آزاد هم مشغول بودم. البته از همان اول، هم حوزه‌ی کاری و هم رشته‌ی تحصیلیم رو بر مبنای علایقم انتخاب کردم و بنابرین، کار کردن برام به منزله کسب تجربه بود. علاقه به بازارهای مالی، خصوصا بازارهای سرمایه گذاری خارجی، و قطعا لطف خداوند، بهم کمک کرد تا در این حوزه، پیشرفت خوبی داشته باشم. هیچ زمان دست از تحصیل و مطالعه برنداشتم و علاوه بر گرفتن مدرک DBA، در حال حاضر دانشجوی پسادکتری در رشته‌ی آینده‌نگاری هستم.

 

زماینکه به اندازه کافی برای یک فعالیت زمان بگذاری، چالش‌ها را شناسایی خواهی کرد. مدتی زمان لازم داشت تا بتوانم برای هر یک از این چالش‌ها، راهکاری ارائه دهم و نهایتا مجموعه‌ی MHS را راه‌اندازی کنم.

 

- صندوق سرمایه گذاری MHS چه چالش‌هایی را شناسایی کرد و این کارآفرینی، چه مزایایی برای مخاطبانتان به همراه دارد؟

+ یکی از ترس‌هایی که از گذشته وجود داشت و امروز نیز به اوج خود رسیده است، انتخاب روش سرمایه گذاری است. تورم باعث شده تا اکثر مردم به فکر تبدیل سرمایه‌ی خود باشند. وقتی از مردم صحبت می‌کنم، منظورم فقط سرمایه‌داران نیست، بلکه همه مردم (کارمندان، کشاورزان، بازاری‌ها و ...)، به محض اینکه پولی به دستشان می‌رسد، آن را تبدیل به نوعی از سرمایه می‌کنند. طلا، ارز، مسکن و حتی ماشین! امروز هم که با داغ شدن بورس، بسیاری از مردم، تمام دار و ندار خود را به این بازار وارد کرده‌اند.

 

ترس بی ارزش شدن دارایی، باعث شده که اکثرا به فکر ورود به بورس افتاده و تمام دارایی‌های خود را به این بازار پر ریسک وارد کنند. آنچه که باعث نگرانی است، افت ناگهانی شاخص بورس و زیان مردم است. رسالت مجموعه‌ی MHS، افزایش آگاهی مردم است تا بدانند چقدر از سرمایه‌شان را در کدام بازار قرار دهند. ما این آگاهی را در قالب ویدئو، مقاله، وبینار و هر روشی که فکرش را بکنید، به مخاطبانمان ارائه داده‌ایم. تمامی ویدئوها، مقالات و ... در اینستاگرام مجموعه و سایت ارائه شده و علاوه بر آن، ما همواره آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی سرمایه گذاری هستیم.

 

 

 

- چرا محمد حسین سلیمانی به جای بالا تمرکز بر جنبه مالی، کارآفرینی را انتخاب کرد؟

+ همه چیز برمی‌گردد به نوع نگرش انسان به زندگی. از دید من، انسان زمانی شاد است که اطرافیانش را شاد کرده باشد. بیشتر دوست دارم که همه انسان‌ها شاد باشند (به قول مولوی: آب دریا را اگر نتوان کشید - هم به قدر تشنگی باید چشید). معتقدم اگر انسان شاد باشد، اوضاع اقتصادی‌اش هم روز به روز بهتر خواهد شد. من کارآفرینی را انتخاب کردم تا بتوانم افراد بیشتری را منتفع کنم. درهای مجموعه‌ی MHS همواره به روی افراد با استعداد و با پشتکار، باز است.

 

اولین چیزی که سعی می‌کنم به همه بگویم، این است که تفکر و مطالعه، تنها راه پیشرفت در همه‌ی زمینه‌های زندگی است. هر زمان به کودکان کار بر میخورم، اگرچه وقت تنگ است و عموما گوششان بدهکار توصیه و راهنمایی نیست، سعی میکنم حداقل چند کلام با ایشان صحبت کنم. چند باری هم سعی کردم که یک کتاب به آن‌ها هدیه دهم. اگرچه با لبخندی حاکی از نارضایتی، کتاب را قبول کردند، اما امیدوارم که بعدها لبخند واقعی را بخاطر تفکر، بدست آورند.

 

- مجموعه‌ی شما چه خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کند؟

+ دقیقا همان خدماتی که برای عموم مخاطبان ارائه میکنیم! ولی با صرف وقت بیشتر و پشتیبانی مرحله به مرحله. برای مثال، شما مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت معتبر را در نظر بگیرید. وقتی مجموعه سودده است و درآمدهای آن‌ها قرار است در حساب بماند، طبیعتا نگران کننده است. این شرکت سالانه چندین میلیارد سوددهی دارد که نگهداشتن آن در حساب بانکی، عملا با کاهش ارزش روبرو است. بنابراین، با این درآمد بهتر است چه سرمایه‌گذاری‌ای کرد؟ بورس؟ خرید ارز؟ خرید زمین؟ حقیقت این است که هیچ یک از این جواب‌ها درست نیست. جواب درست، ترکیبی از همه‌ی بازارها است. تیم مالی MHS در کنار این شرکت‌ها و افراد قرار می‌گیرد و بهترین صندوق سرمایه‌گذاری که ترکیبی از طلا، پیش خرید کالاهای مورد نیاز شرکت، بورس داخلی و خارجی و ... است را برایشان ارائه می‌کند.

 

با این روش، نه تنها دارایی‌های شرکت از دست نمی‌رود، بلکه با گذر زمان، بر سرمایه‌های شرکت نیز اضافه می‌شود. من تمامی این نکات را در "کتاب کشف ثروت" نیز گفته‌ام. از آنجایی که هم به شرکت‌های داخلی و هم به شرکت‌های خارجی، مشاوره می‌دهم، شناخت کاملی از شرایط بازارهای مالی دنیا دارم. در حقیقت این کتاب، ترکیبی است از آموزه‌های بزرگان علم سرمایه‌گذاری و تجربیاتی که خودم در یک دهه گذشته که در بازار جهانی فعالیت کرده‌ام، به آن دست یافته‌ام.

 

- مشاوره دادن به مشتریان خارج از ایران هم طبق همان اصول داخلی است؟

+ نمی‌شود گفت که دقیقا همان اصول است. در خارج از ایران، دسترسی به بازارهای مالی بیشتر است و  آموزش فارکس و دیگر بازارهای مالی را دیده اند، کار کمی آسان‌تر میشود. به هر حال، تحریم‌های اعمال شده بر ایران و ایرانیان به علاوه قوانین داخلی، سرمایه‌گذاری در ایران را محدودتر از سایر نقاط جهان کرده‌است. در هر حال، مبنای مشاوره دادن مجموعه‌ی MHS، در داخل و خارج از ایران تفاوتی نداشته و هدف ما، حفظ سرمایه‌ی افراد و شرکت‌ها بعلاوه سودآوری بیشتر است.

 

- بسیار عالی. خب بریم سراغ سوال اصلی. شما در مصاحبه‌های قبلی مطرح کردید که همه کارآفرینان باید خیّر باشند. مجموعه‌ی MHS چگونه کار خیر انجام می‌دهد؟

 

+ در یکی از طرح‌هایی که در حال اجرا است، ما افراد با استعدادی که از لحاظ مالی بنیه قوی‌ای ندارند را شناسایی کرده و تمامی آموزش‌های لازم را کاملا رایگان به ایشان ارائه می‌کنیم. به واسطه‌ی استعداد و پشت کاری که دارند، تبدیل به مشاوران مالی درجه یک می‌شوند که تمامی تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را به درستی، اجرا می‌کنند. در این مرحله، تصمیم با خودشان است که با ما همکاری کنند یا در هر شرکتی که دوست دارند، کار را ادامه دهند. به هر حال، موفقیت این افراد است که باعث دلگرمی ما است. این طرح در حال حاضر در سرتاسر ایران اجرا شده است.

 

طرح دیگر ما، برگذاری کلاس‌های آموزشی برای کودکان کار در مناطق کمتر برخوردار است. این کلاس‌ها در تمامی زمینه‌ها است. هم تحصیلی، هم تفکری و هم انگیزشی. از تمامی دوستانی که می‌توانند به نوعی در آموزش کودکان کار همراهی کنند، درخواست می‌کنم که به یاری ما شتابند تا بلکه بتوانیم با همکاری یکدیگر، جامعه‌ی بهتر و مهمتر از آن، شادتری را ایجاد کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied