شمانیوز
شما نیوز

بورس بازان مراقب باشند!

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: یکی از دلایلی که سبب شده خودروسازان در بازار سهام وضعیت مطلوبی داشته باشند این است که دولت در سال گذشته به تجدید ارزیابی این شرکت‌ها اقدام کرد و همین مسئله باعث شد قیمت سهام این گروه به خودی خود افزایش یابد.

بورس بازان مراقب باشند!

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان بزرگ کشور، امسال را نیز با زیان به پایان می‌رسانند، چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بهای تمام شده تولیدات آنها از درآمد فروششان بیشتر خواهد بود.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و پارس‌خودرو به‌عنوان سومین شرکت بزرگ خودروسازی، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند برد.

بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، پیش‌بینی می‌شود ایران‌خودرو در امسال بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان هزینه تولید داشته باشد و در مقابل درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان باشد.

هرچند سایپایی‌ها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی امسال پیش‌بینی‌ای ارائه نداده‌اند، اما با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ همانند سال گذشته برای سایپا هم زیان‌ده باشد.

اما سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا علی‌رغم زیان‌ده بودن شرکت‌های خودرویی، وضعیت آنها در بورس خوب است؟

سهامداران خودرویی، مراقب باشید

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو درباره روند فعالیت خودروسازان در بورس می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان در بازار سهام روند مناسبی دارند این است که دولت در یک سال گذشته به تجدید ارزیابی این گروه اقدام کرده و همین مسئله باعث شد قیمت سهام آنها به خودی خود افزایش یابد. این اقدام در حالی انجام شد که با کاهش شاخص بورس، سهام خودروسازان منفی نشد. دستکاری و اقدامات دستوری دولت از یک سو و خرید سهام این گروه توسط حقوقی‌ها عملا باعث شد که سهام این شرکت‌ها به طور مصنوعی افزایش یابد.

امیرحسین کاکایی افزود: من معتقدم این افزایش شاخص خودروسازان به معنای ارزش‌آفرینی یا مطلوب بودن کارنامه آنها نیست. با توجه به مدیریت دولتی و شیوه غلط قیمت‌گذاری خودروسازان، انتظار می‌رود وضعیت این شرکت‌ها در آینده ضعیف‌تر شود. در این شرایط تنها صنعتی که همچنان با مشکل قیمت‌گذاری رو به رو است، خودروسازان هستند.

کاکایی خطاب به سهامداران خودرویی گفت: روند کنونی خودروسازان در بازار سهام خوشایند نیست؛ چرا که خودروسازان هر روز با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌‌شوند که از جمله آن می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. چنانچه در آینده بازار سهام روند ریزشی داشته باشد وضعیت خودروسازان نیز نسبت به گذشته بدتر خواهد شد.

 

منبع: تجارت نیوز

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied