شمانیوز
شما نیوز

چگونه وعده برق رایگان محقق شد؟

اقدامات وزارت نیرو به عنوان متولی صنعت آب و برق و مسئول تامین پایدار این دو خدمات اساسی برای مردم، طی هفت سال گذشته دستاوردهای مهمی را به بار آورده است. این مهم به ویژه در بخش آبرسانی به مناطق روستایی و کمتربرخوردار قابل توجه است.

چگونه وعده برق رایگان محقق شد؟

وزارت نیرو در سال‌های اخیر به رغم فشارهای ناشی از تحریم‌های امریکا بر صنایع اصلی کشور، با همت و اراده مدیران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی مناطق و استان‌های کشور، اهتمام خود را در پیشبرد پروژه‌های آب و برق به کار گرفته و طرح‌های مهمی را در این حوزه‌ها به بهره‌برداری رسانده است.

با توجه به اهمیت استراتژیک و حیاتی این خدمات مهم در تامین زیرساخت دیگر صنایع و زندگی روزمره مردم، وزارت نیرو در سال‌های اخیر، برای اجتناب از تاثیرپذیری این صنایع از تحریم‌های امریکا، راهکارهای مختلفی را به کار گرفته است. در نتیجه این تلاش‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های بزرگی در صنعت آب و برق حاصل شد.

این وزارتخانه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ پویش «هر هفته الف- ب ایران» را با هدف ایجاد فرصت برای تبیین خدمات گسترده و زیرساختی صنعت آب و برق و افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور را راه‌اندازی کرد؛ پویشی که اکنون به ایستگاه هفدهم رسیده و توانسته طی ماه‌های گذشته بسیاری از طرح‌های حوزه آب و برق را در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری برساند.

از ابتدای این پویش تا پایان سال ۹۸، ۲۲۷ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب در ۳۱ استان کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. همچنین بهره‌برداری از ۲۵۰ پروژه بزرگ دیگر در قالب پروژه‌های «ساخت‌وسازها» و «ساز و کارها» با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در چارچوب کلی پویش یادشده در دستورکار قرار دارد.

 

آبرسانی روستایی

یکی از مهم‌ترین هدفگذاری‌های وزارت نیرو طی سال‌های گذشته بر آبرسانی به روستاهای کشور به ویژه روستاها در مناطق کمتربرخوردار متمرکز بود. بر همین اساس، تنها در سال ۹۸، عملیات آب ‌رسانی به ۱۶۵۰ روستا با جمعیت یک میلیون و بیست و سه هزار نفر با هدف تامین آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار برای جمعیت روستایی کشور به اتمام رسید و بخشی از آنها افتتاح شده یا در شُرف افتتاح رسمی قرار دارند.

بر همین اساس، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو هفته گذشته در آیین بهره‌برداری از ۲۲۳۰ پروژه توسعه‌ای شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور در هفدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: وزارت نیرو در طول فعالیت دولت تدبیر و امید توانسته‌ هر هفته ۳۰ روستا را به شبکه آب سالم و پایدار متصل کند.

 

توسعه سیستم آب و فاضلاب

به گفته اردکانیان در هفدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مورد عملکرد دولت در حوزه سدسازی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه، هر ۵۰ روز یک سد مخزنی با اعتبار ملی و هر ۶۰ روز یک تصفیه خانه آب وارد مدار بهره‌برداری شده است.

بر اساس اطلاعات اعلامی سازمان برنامه و بودجه، از سال ۹۲ تاکنون ۵۹ سد بزرگ‌مرزی و غیرمرزی به بهره‌برداری رسیده و بر این مبنا، رشدی ۳۴ درصدی را در عملکرد سدسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به سال ۹۲ شاهد هستیم. بر همین مبنا، از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر مستقیما در طرح‌های مرتبط با سدسازی و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی مشغول به کار شده‌اند. حجم مخازن سدهای بهره‌برداری شده (مرزی و غیرمرزی) هم با رشدی ۱۲ درصدی به ۶۱ هزار و ۵۲۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

از سال ۹۶ تاکنون، به طور میانگین هر ۳۰ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و هر ۶۰ روز یک تصفیه‌خانه آب شهری افتتاح شده است. این فاصله زمانی در سال ۹۹ کاهش بیشتری را تجربه کرده است. امسال به طور میانگین هر ۲۰ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر ۳۰ روز یک تصفیه‌خانه آب به بهره‌برداری رسیده است. بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، عملکرد سالانه ساخت تصفیه‌خانه آب شهری در دولت دوازدهم نسبت به دوره‌های قبل ۶۴ درصد و در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ۱۲۳ درصد افزایش داشته است. بر همین مبنا شبکه اصلی آبیاری و زهکشی هم در دولت روحانی با رشدی ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲ به۲ هزارو ۳۷۸ هزار هکتار رسیده است.

 

افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاهی

به گفته وزیر نیرو هفته گذشته در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های توزیع نیروی برق در هشت سال دولت تدبیر و امید بیش از ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده و متوسط ۲۵۰۰ مگاوات شاخص بسیار خوبی از تلاش در عرصه‌های مختلف است.

تنها در سال ۹۸، بهره‌برداری از ۱۸۷۹ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۵۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده واحداث ۱۲۸ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر رامی‌توان در کانامه عملکرد وزارت نیرو ثبت کرد.

در مجموع ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده از ابتدای روی کارآمدن دولت روحانی تا ابتدای تیر ۹۹ حدود ۱۴۴۰۹ مگاوات افزایش یافته و کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور به ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات رسیده است.همچنین ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از سال ۹۲ تا ابتدای تابستان ۹۹ به میزان۹ هزارو ۵۲۰ مگاوات افزایش یافته و مجموع ظرفیت نصب شده حرارتی به ۶۷ هزار و۹۷ رسیده است.

با تکیه بر همین دستاوردها بود که دولت دوازدهم توانست وعده برق رایگان برای میلیون‌ها نفر از اعضای خانوارهای کم‌درآمد را به تحقق نزدیک سازد.

 
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied