شمانیوز
شما نیوز

محمد باباکردی:

چالش کم بیمه‌شده‌گی در تمام رشته‌های بیمه‌ای وجود دارد

دبیرکارگروه تخصصی مهندسی سندیکای بیمه گران درخصوص بیمه های شناورهای صیادی، اظهار کرد که مشکل اصلی در خصوص شناورهای صیادی این است که در زمان بروز خسارت به دلیل آنکه شناور را به صورت کامل بیمه نکرده‌اند خسارت آنها نیز به صورت کامل جبران نمی‌شود

چالش کم بیمه‌شده‌گی در تمام رشته‌های بیمه‌ای وجود دارد

به گزارش شمانیوز به نقل از چابک آنلاین؛ "محمد باباکردی"، معتقداست که چالش کم بیمه‌شده‌گی در تمام رشته‌های بیمه‌ای وجود دارد،حتی در بین بیمه‌گذارانی که از اطلاعات بیمه‌ای و تمکن مالی خوبی هم برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ممکن است مالکین شناورهای صیادی اطلاعات بیمه‌ای کافی نداشته باشند و ارزش شناوها را بروز بیمه نکرده باشند.

به گفته باباکردی، فرسوده بودن بسیاری از شناورهای صیادی(لنج و قایق) به حدی است که ممکن است برخی از شرکت‌های بیمه‌ای این شناورها را بیمه نکنند وافزود که از سوی دیگر،بدنه بسیاری از این لنج‌ها و قایق‌ها چوبی بوده وبرخی از شرکت‌های بیمه‌ای شناورهای چوبی را به دلیل ایمنی پایین، بیمه نمی‌کنند.

مدیر بیمه‌های مهندسی و سرپرست بیمه‌های مسئولیت شرکت بیمه تعاون، به حوادث ماه‌های اخیر شناورهای صیادی اشاره کرد و افزود: حوادثی که برای شناورها صیادی اتفاق می‌افتداتفاقا کم نیست اما شاید به دلیل اینکه ارزش کمتری نسبت به شناورها و کشتی‌های بزرگ دارند، حوادث آنها کمتر بازتاب پیدا کند.

باباکردی، ریسک شناورهای صیادی را به دلیل فرسوده بودن این شناورها ریسک مناسبی ندانست، و ادامه داد: اگر اتحادیه مربوطه به دنبال تسهیلاتی برای بهسازی و نوسازی این ناوگان باشد خودبه‌خود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در واکنش به این نکته که اتحادیه صیادی به‌دنبال آن است که همه شناورها بتوانند از یک شرکت بیمه‌ای، بیمه‌نامه تهیه کنند، گفت: مشکل اصلی این است که این شناورها ریسک نامناسبی دارند و هر بیمه‌گری که بخواهد اینها را بیمه کند ریسک همان است یعنی با این کیفیتی که این لنج‌های صیادی دارند بیمه کردن آنها خیلی به صرفه نیست.

به اعتقاد باباکردی، با توجه به شرایط فعلی شناورهای صیادی شاید اینکه یک بیمه‌گر بخواهد این ریسک را به صورت تجمیع شده پوشش دهد چندان مناسب نباشد زیرا یک حجم انبوهی از ریسک نامناسب را بیمه کرده که برای بیمه‌گر مطلوب نیست.

مدیر بیمه‌های مهندسی و سرپرست بیمه‌های مسئولیت شرکت بیمه تعاون، اظهار کرد: در صورتی که لنج ها و قایق‌های صیادی نوسازی شوند خواه ناخواه حق بیمه آنها پایین‌تر می‌آید و برای آنها هم منطقی‌تر است.

واقعیت این است که قایق های صیادی به‌علت ساختار بدنه‌ای و خطرناک بودن سوخت مصرفی یعنی بنزین همواره در معرض خطر وحادثه هستند.

بدون شک حل مشکل بیمه ای اعضای صنف صیادان با راه‌اندازی یک سامانه مشترک بین بیمه‌گران و سازمان بنادرکه درآن اطلاعات مربوط به نقل و انتقال مالکیت شناورها، اطلاعات مالکین و سوابق خسارتی مالک و شناور وجود داشته باشد، تا حدود بسیاری رفع می‌شود.

ازآن‌گذشته، اگر اتحادیه صیادی به نوسازی و بهسازی شناورهای صیادی اهتمام جدی تری کند، می‌توان گفت گامی موثر در بهبود شرایط بیمه‌ای شناورهای صیادی برداشته شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied