شمانیوز
شما نیوز

سرپرست وزارت صمت:

سهمیه بندی مواد اولیه فولادی‌ها تجدید نظر و شفاف خواهد شد

سرپرست وزارت صمت درباره مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولادی به ویژه کنسانتره که امروزه تولیدکنندگان فولاد برای تهیه آن به مشکل برخورده اند به خبرنگار ایراسین گفت: سوداگران به بازار مواد اولیه آمده اند؛ در این زمینه قرار است اقداماتی انجام شود که یکی از آنها تجدید نظر در سهمیه بندی مواد اولیه و شفاف سازی آن برای فولادیهاست.

سهمیه بندی مواد اولیه فولادی‌ها تجدید نظر و شفاف خواهد شد

به گزارش شمانیوز به نقل از ایراسین؛ جعفر سرقینی در ادامه افزود: به این شکل که به ازای سهمیه داده شده به شرکتها باید خروجی تولید داشته باشند و آن را گزارش دهند.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه قیمت‌گذاری زنجیره فولاد که از اسفند ماه تا به امروز ادامه پیدا کرده نیز اظهار کرد: در جریان این موضوع هستم و باید بگویم که متاسفانه مشخص شدن وضعیت ضرایب خیلی طولانی شده است؛ در این زمینه با برگزاری 2 الی 3 جلسه کارشناسی آن را حل خواهیم کرد و تا یک ماه آینده وضعیت قیمت‌گذاری زنجیره فولاد به طور قطعی مشخص خواهد شد.

وی که در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری در جمع خبرنگاران سخن میگفت درباره اینکه نام وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای وزارت صمت مطرح شده نیز اظهار کرد: بنده از اینکه گزینه نهایی کیست؟ اطلاعی ندارم و تنها برای ماموریتی که برای سرپرستی وزارت صمت به بنده داده شده در این وزارتخانه هستم تا در گزینه نهایی برای معرفی به مجلس مشخص شود.

وی همچنین در خصوص راه اندازی مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران- ایمینو اظهار کرد: تحقیقات و نوآوری در بخش معدن وجود داشته اما هیچگاه به منسجمی امروز نبوده وراه اندازی این مرکز نقطه عطفی برای معادن است، زیرا مرکز ایمینو به جذب ایده‌های جدید در معدن و صنایع معدنی کمک خواهد کرد و ما را به اهداف خود یعنی بالا بردن راندمان و جلوگیری از خام فروشی یاری خواهد داد.

سرقینی ادامه داد: بسیاری از فناوری ها که در جهان وجود دارند در اختیار ما گذاشته نمی شوند. بنابراین امیدواریم این مرکز  به یکسری از فناوریها دسترسی پیدا کرده تا با کمک آنها بتوانیم از معادن به طور واقعی استفاده کنیم. به عنوان مثال مصارف انرژی در معادن و صنایع معدنی بالاتر از نُرم جهانی است و این مرکز می‌تواند روی این موضوع فعالیت کرده و برای کم شدن میزان مصرف ایده پردازی کند. برای مثال اگر روی عناصر نادر خاکی مورد نیاز کشور و فلزات خاص و استراتژیک فعالیت کند به موفقیت خواهد رسید. زیرا این اقدام و فراخوان همیشگی بوده و هرکدام از شرکت‌ها و محققان فناوری ایده ای نو داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به ایمینو این ایده را مطرح کرده و از لحاظ مالی و اجرایی مورد حمایت قرار گیرند.

وی درباره بحث توزیع مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و هدفمند شدن آن نیز اظهار کرد: تولید کشور بیشتر از  نیاز داخلی است اما آنچه که باعث برهم خوردن تعادل بازار می شود تقاضاهای سوداگرانه است که باید حذف شود؛ بخشی از آن می‌تواند با استفاده از سامانه بهین یاب حذف شود اما در بخش دیگر می بینیم که برخی از کارخانه ها هستند که از بهین یاب سهمیه مواد اولیه را تهیه می‌کنند اما تولیدی ندارند. در این زمینه قرار است توسط گروه‌های کارشناسی و بازرسی که در استانهای مختلف داریم آنها را شناسایی کرده و سهیمه شان را قطع کنیم. البته تا حدودی توانستیم این موضوع را سرکوب کنیم اما با تغییرات نرخ ارز این تقاضاهای سوداگرانه مجدداد اوج میگیرند که باید تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied