شمانیوز
شما نیوز

یک بشکه آبمیوه انار 15برابر نفت ارز آوری دارد!

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران از کاهش صادرات و مصرف محصولات این صنعت در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و درباره پتانسیل صادرات و ارزآوری این محصول گفت که یک بشکه آبمیوه انار می‌تواند حدود ۱۵ برابر نفت ارزآوری داشته باشد که از این نظر یک محصول استراتژیک مانند زعفران و پسته به حساب می‌آید.

یک بشکه آبمیوه انار 15برابر نفت ارز آوری دارد!

 مهرداد شمس مولوی اظهار کرد: صنعت  آبمیوه و کنسانتره طی چهار ماه اول سال ۹۹ بیش از ۳۸ میلیون دلار به وزن ۴۸ هزار تن صادرات داشته که عمدتا به پاکستان و ترکیه و افغانستان و روسیه و مقداری هم به آلمان صادر شده است.

وی همچنین از کاهش صادرات آبمیوه و کنسانتره در سال جاری خبر داد و مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و شیوع ویروس کرونا را از جمله دلایل آن عنوان کرد.

شمس مولوی در پاسخ به سوالی درباره میزان کاهش صادرات در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت که در این رابطه هنوز آماری منتشر نشده است.

همچنین به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران، مصرف داخلی آبمیوه هم مانند خیلی از مواد غذایی دیگر در پی شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌ها و اخیرا هم شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: تولیدکنندگان از دولت توقع بسته‌های حمایتی از جمله یارانه در نرخ سوخت مصرفی و آب و برق، تخفیف در مالیات و عوارض گمرکی و افزایش فرصت بازپرداخت وام‌های بانکی و تخفیف در نرخ بیمه کارگران را دارند.

به گفته شمس مولوی، در ایران پتانسیل صادرات و ارزآوری بسیار  بالایی در زمینه آبمیوه و کنسانتره وجود دارد،  به طوری‌که یک بشکه آبمیوه انار می‌تواند حدود ۱۵ برابر نفت ارزآوری داشته باشد که از این نظر یک محصول استراتژیک مانند زعفران و پسته به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا،   توان تولید سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کنسانتره در کشور وجود دارد، اما به دلایلی از جمله کمبود سرمایه، بازار مصرف و مواد اولیه در حال حاضر حدود ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید و حدود نصف آن صادر می‌شود، اما در بخش آبمیوه مصرف داخل بیشتر از صادرات است. با این وجود سرانه مصرف آبمیوه در ایران نهایتاً در سالی که مشکلات اقتصادی کمتر باشد به ۱۱ لیتر در سال می‌رسد و با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی مصرف آبمیوه هم کمتر می‌شود، اما در کشورهای اروپایی ۳۵ تا ۴۰ لیتر در سال است.

 

 

منبع:ایسنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied