شمانیوز
شما نیوز

حقوق این گروه از بازنشستگان افزایش یافت

بر این اساس طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته ۱۳درصد بازنشستگان و سال۹۷ معادل ۱۶.۵درصد مشمول قانون همسان‌سازی حقوق نشدند و امسال نیز ۱۰درصد مشمول این قانون نمی‌شوند.

حقوق این گروه از بازنشستگان افزایش یافت

یک مقام مسئول در صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  گفت: طبق ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری،  افزایش حقوق  سالیانه حقوق بازنشستگان و شاغلان به صورت یکسان انجام شده است به این صورت که سال گذشته ۱۸ درصد و امسال نیز ۱۵ درصد افزایش سنواتی حقوق افراد شاغل و بازنشسته را داشتیم و در سنوات قبل نیز به این صورت بوده است.

وی افزود: منتها در طول سنوات اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق العاده‌هایی برای کارکنان شاغل در زمان‌بندی‌های مختلف پرداخت کردند. به این صورت که بعد از سال ۸۸ فوق‌العاده شغل و ویژه را پرداخت کردند؛ همچنین درصدهای متعلق به فصل دهم را افزایش دادند و ضرایب امتیازات تا ۵۰ درصد برای برخی از دستگاه‌ها زیاد شد.

مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به دریافت مجوز برخی دستگاه‌ها برای افزایش ۵۰ درصدی حقوق در اسفندماه ۹۸، گفت: با این افزایش، حقوق شاغلان علاوه بر افزایش سالیانه یا همان سنواتی که به طور یکسان با بازنشستگان اعمال می‌شد، افزایش یافت که موجب فاصله درآمدی بین بازنشسته و شاغل شد.

وی افزود: براین اساس شاغلانی که در این ایام بازنشسته می‌شدند بیش از بازنشستگان سنوات گذشته حقوق دریافت می‌کردند و برای اینکه حقوق بازنشسته سنوات قبل با بازنشسته جدید به هم نزدیک شود، بحث همسان‌سازی حقوق که در ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه نیز وجود داشت، مطرح شد.

شیرمحمدی درباره اجرای قانون همسان‌سازی حقوق در سنوات گذشته، اظهارداشت: ماده ۹۸ قانون استخدام کشوری، دولت را مکلف کرده که با افزایش حقوق کارمندان نسبت به جبران حقوق بازنشستگان نیز اقدام کند و این وظیفه دولت‌هاست که  حقوق کارمندان  و بازنشستگان را متناسب با هزینه‌های زندگی افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در فواصل مختلف، همسان سازی حقوق بازنشسته و شاغل انجام شده، افزود: اولین اقدام درباره این مهم در تبصره ۸۵ قانون بودجه سال ۱۳۵۶ بود و بعد از آن در قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی در سال ۱۳۷۴ در محاسبه حقوق کارمندان فوق العاده شغل منظور شد و افزایش حقوق‌ها علاوه بر بازنشستگان جدید برای بازنشستگان قدیم هم انجام شد.

مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی اضافه کرد: در سال ۱۳۷۹ نیز  حقوق بازنشستگان  مطابق حقوق شاغلان محاسبه شد. همینطور در سال ۱۳۸۶، مطابق ماده 109 و 110 قانون مدیریت خدمات کشوری علاوه بر افزایش سالیانه حقوق، اقدامات همسان‌سازی نیز انجام شد.

وی گفت: به تناسب سال ۱۳۸۶ قانونگذار در برنامه پنج ساله چهارم و پنجم توسعه پیش بینی کرد که متناسب با افزایش حقوق مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ همه ساله از سال ۸۶ علاوه بر محاسبه افزایش حقوق که انجام می‌شده، متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیز انجام شود.

شیرمحمدی گفت: آنچه هم اکنون به عنوان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام می‌شود، مربوط به ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه است که دولت مکلف شده بررسی‌های لازم برای برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان را برای بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف انجام دهد و این مسیر را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۶ تا امسال مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره ۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت. برای نمونه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان ۲۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ مبلغ ۳۲۵۰ میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

در همسان سازی ابتدای سال ۱۰ درصد بازنشستگان مشمول نشدند

مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره اینکه چرا همه بازنشستگان مشمول طرح همسان‌سازی نمی‌شوند، گفت: به طور طبیعی بخشی از جامعه تحت پوشش صندوق مشمول همسان‌سازی می شوند که در قوانین بودجه پیش‌بینی شده است و با اولویت کسانی که حقوق پایین‌تر می‌گیرند مشمول این قانون شدند.

وی افزود: کسانی که درگروه‌های شغلی خود افزایش  حقوق بازنشستگی  آنها عدد بالایی را نشان می‌دهد، مشمول این قانون نشدند.

شیرمحمدی اظهارداشت: امسال حدود ۱۰ درصد بازنشستگان با حقوق بالا نسبت به میانگین گروه خود مشمول قانون همسان‌سازی حقوق نشدند و تنها ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به آنها تعلق گرفت؛ زیرا دریافتی حقوق آنها از گروه همترازشان بالاتر بوده است، بنابراین همسان‌سازی به آنها تعلق نگرفت.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر بازنشسته کشوری و لشکری داریم. در سال 97، حدود ۸۳ درصد از بازنشستگان مشمول همسان سازی شدند و در سال ۹۸ نیز ۱۳ درصد بازنشستگان مشمول قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نشدند.

مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: آنچه که به عنوان همسان سازی در سنوات گذشته انجام شده است، در چارچوب محاسباتی است که در قانون بودجه پیش بینی می‌شود و سازمان اداری و استخدامی امتیاز گروه‌های بیست گانه را تعیین کرده و به صندوق بازنشستگی اعلام می‌کند و این صندوق نیز احکام را برآن اساس صادر کرده و افزایش های متعلق به هر فرد را پرداخت می کند.

وی توضیح داد: کار ویژه‌ای که قرار است مهرماه امسال به عنوان تکمیل همسان‌سازی حقوق انجام شود و با حمایت دولت و مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود اینکه به دنبال افزایش 50 درصدی حقوق شاغلان مشمول فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان در چارچوب افزایش متناسب با شاغلان به تصویب رسیده و طبق ضوابط ابلاغی نیز اجرایی خواهد شد. 

وی توضیح داد: در واقع حقوق فردی که در سنوات گذشته بازنشسته شده با حقوق فرد هم گروه خود که به تازگی بازنشسته شده یا مشغول به کار است نزدیک می‌شود.

مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری افزود: برای نمونه در گروه بیست گانه، فردی که در گروه ۲۰ است با ۳۰ سال خدمت حقوق چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، حالا اگر فردی به این علت که در زمان اشتغال امتیازات ویژه‌ای داشته حقوق بیشتری در این گروه دریافت می‌کند، طبیعتا فردی که مقرری او چهار میلیون تومان است باید به این حقوق بیشتر برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر دولت، صندوق بازنشستگی مطابق با ضوابط ابلاغی احکام را صادر و در حقوق مهرماه اعمال خواهد کرد.

 

 

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied