شمانیوز
شما نیوز

لیست دارندگان خانه خالی در دست کیست؟

در حالیکه وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود تا لیست خانه‌های خالی از سکنه تا اواخر شهریور به سازمان امور مالیاتی ارائه شود سازمان امور مالیاتی از عدم ارائه این لیست اظهار گلایه می‌کند اما وزارت راه معتقد است این لیست در اختیار سازمان است!

لیست دارندگان خانه خالی در دست کیست؟

در اواخر مرداد ماه محمد اسلامی اعلام کرد که تا ١٥ روز آینده تکلیف دو میلیون و ٧٠٠ هزار واحد مسکونی که احتمال خالی بودن آنها می‌رود مشخص شده و لیست قطعی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود. اما این روزها سازمان امور مالیاتی از این لیست اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان می‌کند که این لیست هنوز به این سازمان نرسیده است.

اما در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که سازمان امور مالیاتی به کارتابل و در اختیار داشتن اطلاعات سامانه املاک دسترسی دارد و مشکلی از این بابت نیست.

لیست اول ۱۰۹ هزار خانه خالی در دستان امور مالیاتی

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه لیست اول شامل بیش از ۱۰۹ هزار خانه خالی از سراسر کشور است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند به خوبی اطلاعات این واحدها را رصد کند گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی به کارتابل سامانه املاک که اطلاعات مورد نیاز خانه‌های خالی در آن بارگذاری شده دسترسی دارد پس می‌تواند اطلاعات واحدهای خالی از سکنه برای مالیات‌ستانی را به خوبی عملیاتی کند.

 قطعا سازمان امور مالیاتی به خوبی می‌داند که چگونه به سامانه املاک و کارتابل آن دسترسی پیدا کند. به هر حال این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است و این سازمان می‌تواند هر گونه که مدنظرش است مالیات ستانی را انجام و آغاز کند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی به خوبی می‌داند که چگونه به سامانه املاک و کارتابل آن دسترسی پیدا کند. به هر حال این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است و این سازمان می‌تواند هر گونه که مدنظرش است مالیات ستانی را انجام و آغاز کند.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد با توجه به دسترسی سازمان امور مالیاتی به کارتابل سامانه املاک که با هدف بارگذاری اطلاعات سازمان‌ها و نهادها برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه راه‌اندازی شده است دسترسی دارد مالیات‌ستانی از واحدهای شناسایی شده در مدت زمان کوتاه به اجرا می‌رسد.

روند مالیات ستانی بهتر خواهد شد

اما احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که گفته شده بود تا در پایان شهریور لیست خانه‌های خالی برای مالیات ستانی به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد اما از یک سو تایید و از یک سو این موضوع تکذیب می‌شود؟ آیا مجلس از این موضوع خبر دارد؟ گفت: قطعا با توجه به اینکه این موضوع، اقدامی جدید است شاید تا حدودی به دلیل یک مقدار ناهکاهنگی و ناآشنایی معطل مانده باشد. اما قطعا روند کار مفید و مناسب خواهد شد.

وی افزود: آنچه که مشخص است این است که این طرح می‌تواند برای بخش مسکن و عرضه واحدهای مسکونی خالی مفید باشد. پس وقتی این قانون می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد نه تنها برهم زننده تعادل بازار نیست، بلکه عاملی جهت ایجاد تعادل در بازار مسکن خواهد بود و قیمت‌ها را در این بازار به تعادل خواهد رساند.

 از رسانه‌ها مطلع شدیم که لیست ۱۰۹ هزار مسکن خالی تحویل سازمان مالیاتی شده است. با وجود این که ذهنیتی از این تحویل نداشتیم پیگیری کردیم و با معاون وزیر راه صحبت کردیم که این لیست کجاست؟

در این خصوص هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در شبکه خبر راجع به ارسال فهرست خانه‌های خالی به این سازمان اظهارکرد: از رسانه‌ها مطلع شدیم که لیست ۱۰۹ هزار مسکن خالی تحویل سازمان مالیاتی شده است. با وجود این که ذهنیتی از این تحویل نداشتیم پیگیری کردیم و با معاون وزیر راه صحبت کردیم که این لیست کجاست؟

معاون سازمان مالیاتی ادامه داد: اطلاع دادند که در سامانه ملی املاک و اسکان دسترسی برای سازمان تعبیه شده که می‌توان این دیتا را مشاهده کرد. از ظهر امروز که متوجه شدیم به دنبال فعال کردن این دسترسی از طرف سازمان هستیم تا به دیتا و اطلاعات دسترسی کامل پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی و دیتایی هنوز تحویل سازمان نشده است، تصریح کرد: طبق ماده ۵۴ قانون مالیات مستقیم برای اجرا دست سازمان باز است. البته روی نرخ و زمانبندی تغییراتی در مجلس پیگیری می‌شود و تا جایی که خبر دارم شورای نگهبان ایراداتی به طرح مجلس گرفته بود که رفع شده و در صحن علنی باید تصویب شود.

 در قانون فعلی که اگر امروز اطلاعات دریافت کنیم می‌توان ورود کرد و طبق آن مالیات را مطالبه کنیم. سال اول از مالیات معاف است. سال دوم ۵۰ درصد، سال سوم ۱۰۰ درصد و سال سوم به بعد ۱.۵ برابر اجاره مالیات ارزش ملک را مطالبه می‌کنیم

خانی افزود: اگر این قانون مصوب شود بازدارندگی بیشتری پیدا می‌شود. با فرض این موضوع در قانون فعلی که اگر امروز اطلاعات دریافت کنیم می‌توان ورود کرد و طبق آن مالیات را مطالبه کنیم. سال اول از مالیات معاف است. سال دوم ۵۰ درصد، سال سوم ۱۰۰ درصد و سال سوم به بعد ۱.۵ برابر اجاره مالیات ارزش ملک را مطالبه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بر اساس داده‌کاوی‌های مختلف از شرکت‌های آب و برق و گاز و اطلاعات وزارت راه شهرسازی مدت خالی ماندن خانه‌های مختلف را مشخص می‌کنیم.

 مالکان حقوقی خانه‌های خالی باید دو برابر بیشتر از مالکان حقیقی مالیات پرداخت کنند

خانی با اشاره به این که داده‌کاوی‌ خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: درحال‌حاضر ۱۰۹ هزار خانه خالی در ایران وجود دارند.

وی اضافه کرد: با اهتمام به داده‌ کاوی‌های متعدد قطعا میزان خانه‌های خالی به بیش از ۱۰۹ هزار واحد می‌رسد. مالکان حقوقی خانه‌های خالی باید دو برابر بیشتر از مالکان حقیقی مالیات پرداخت کنند.

 

 
منبع: تحلیل بازار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied