شمانیوز
شما نیوز

چگونگی مواجهه بیمه گران با آثار منفی شیوع کرونا

با گذشت بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در کشور، می توان تحلیل جامعی از آثار این بیماری بر عملکرد صنعت بیمه داشت. نتایج یک پژوهش مرتبط با آثار کرونا بر بیمه های درمان که توسط شرکت کمک رسان انجام شده است نشان می دهد پس از شیوع بیماری کرونا، میزان مراجعه مردم برای دریافت خدمات پاراکلینیکی، بستری، دی‌کلینیک، سرپایی و دندانپزشکی به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده است.

چگونگی مواجهه بیمه گران با آثار منفی شیوع کرونا

این مطالعه نشان می دهد میزان بستری‌های اساسی پس از این ماجرا تغییر فاحشی نداشته، ولی میزان بستری‌های غیر ضروری به شدت کاهش یافته است.

پیشتر بسیاری تصور می کردند بیماری کرونا به زودی فروکش می کند و از این رو بخشی از اقدامات پزشکی خود را به تعویق انداختند، ولی متاسفانه این بیماری ادامه یافت و در نتیجه رفتار مردم نیز تغییر کرد.

اکنون شرکت های بیمه در رشته درمان با دو نوع خسارت مواجه اند؛ نوعی که تنها به تعویق افتاده است و دیر یا زود پرداخت می شود و نوع دیگری که در اثر تعمیق و تشدید خسارت‌های به تعویق افتاده، شدت هم گرفته است.

اطلاعات شرکت بیمه آسماری نشان می‌دهد که در دوره شیوع کرونا و به ویژه در چهار ماهه نخست امسال، تقاضا برای خرید بیمه‌های درمان افزایش پیدا کرده و حجم عملیات درمان بیمه آسماری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است. اطلاعیه بیمه مرکزی مبنی بر لزوم پوشش هزینه بیماری کرونا توسط بیمه های درمان تکمیلی نیز به تقاضا برای خرید این بیمه نامه دامن زد.

به طور کلی می توان افزایش استقبال مردم از بیمه‌های درمان و نیز استقبال آنها برای دریافت بیمه‌های مختلف به صورت الکترونیکی را از آثار بیماری کرونا بر رشته درمان دانست. گرچه فرایند صدور بیمه درمان به صورت الکترونیکی کمی دشوار است، اما تمدید این بیمه نامه ها تا حد زیادی به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می شود.

از سوی دیگر در جریان صدور و تمدید بیمه نامه یا بررسی پرونده های بیماران نیز بسیاری از کارکنان صنعت بیمه در معرض خطرند، از این رو فراگیر شدن خدمات الکترونیکی باعث شد بخش قابل توجهی از این مخاطرات کاهش یابد.

گرچه صنعت بیمه در زمینه فعالیت های آنلاین با چالش هایی هم مواجه بود، اما شرکت بیمه آسماری به دلیل این که از نرم‌افزار بیمه‌گری مختص خود استفاده می کند، راحت تر به آمار و اطلاعات دسترسی دارد و از این رو برای ارائه طرح های جدید و متناسب با نیاز مشتریان نیز مشکلی ندارد. کما این که امیدوارم تا اواخر شهریورماه فرآیند مطالعاتی و تعیین نرخ چند طرح جدید انجام شود.

اما فارغ از رشته درمان، سایر رشته ای بیمه ای نیز از این بیماری متاثر شدند و شاید بهتر باشد بگوییم کل اقتصاد کشور و حتی دنیا از تبعات شیوع کرونا متضرر شده است.

ما به عنوان یک شرکت بیمه ای تلاش می‌کنیم با رشته‌های فعال در سرزمین اصلی از جمله درمان انفرادی، بخشی از رکود موجود را پوشش دهیم تا جمع جبری فروش بیمه نامه همچنان مثبت باقی بماند؛ گرچه معتقدم در مناطق آزاد نیز ظرفیت های متعددی برای بیمه گران وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده است.

اکنون حدود دو دهه از عمر بیمه‌ها در مناطق آزاد می‌گذرد، ولی هنوز در بسیاری از حوزه‌ها فرآیند فرهنگ‌سازی می‌تواند سبب رشد شود. اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی مجتمع پردیس ۱ در منطقه آزاد کیش تواتر ندارد چون سطح ایمنی در این مناطق بالاست، ولی هیچ رخدادی غیرممکن نیست.

امروز که به سمت مسن شدن تأسیسات و ساختارهای مناطق آزاد پیش می‌رویم، نمونه این اتفاقات ممکن است بیشتر پیش بیاید، بنابراین این حوادث همچون زنگ خطری برای حوزه بیمه‌های آتش‌سوزی، مهندسی و مسئولیت عمل می کنند.

در این فاز با ترغیب و فعال کردن بخش های تازه ای در مناطق آزاد، می‌توان رکود ناشی از شیوع کرونا را برای بیمه‌گران تا میزان قابل توجهی جبران کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied