شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

اپراتورها در ترابردپذیری، "وزن‌کشی" شدند

براساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور نتایج نهایی عملکرد بازیکنان طرح ترادبردپذیری شماره های تلفن همراه کشور به اثبات رسید و برخلاف انتظارات نهادهای مجری حوزه ICT و تحلیلگران این حوزه، اپراتور اول تلفن همراه برنده بی‌چون و چرای طرح ملی MNP است.

اپراتورها در ترابردپذیری، "وزن‌کشی" شدند

به گزارش خبرنگار شمانیوز، طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه کشور یا MNP مخفف Mobile Number Portability ، سالها پیش به عنوان راهکاری به منظور ایجاد رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه کشور و نیز ارائه خدمات مطلوب تر به مشترکان تلفن همراه از سوی وزیر ارتباطات و فناوری وقت مطرح شد.

 

این طرح در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تیرماه سال 1395 تصویب شد و تحولاتی را در حوزه ارتباطات به خصوص میان اپراتورهای تلفن همراه ایجاد کرد که نتایج آن با گمانه زنی هایی از سوی بسیاری از کارشناسان فناوری ارتباطات همراه شد اما امروز که پنج سال از اجرایی شدن آن می گذرد نتایج معکوسی از اظهارنظرهای اولیه شاهد هستیم.

 

بر اساس این گزارش، برخلاف اظهارات و تصورات اغلب فعالان حوزه تلکام که به صراحت عنوان می‌کردند «با اجرای ترابردپذیری، همراه اول مشترکان بسیار زیادی از دست خواهد داد» اما خروجی آماری از همان نخستین سال اجرایی شدن این طرح تا به امروز متفاوت از اظهارنظرها و گمانه زنی ها بوده است.

 

به اعتقاد برخی از کارشناسان یکی از انگیزه‌های اجرایی کردن این طرح، خارج کردن قدرت رقابتی از دستان همراه اول و ایجاد بازار برای ایرانسل و رایتل بود که برآیند این کار، نهایتا معکوس شد.

 

با استارت طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه، اپراتور اول از همان ابتدایی ترین سال اجرای این طرح توانست بیشترین جذب مشترک را بخود اختصاص دهد و به این ترتیب طرح موردنظر، در عمل موجب انتقال بخش قابل توجهی از مشترکان ایرانسل و رایتل به سوی همراه اول شد.

 

براساس این گزارش، با اجرای طرح ترابردپذیری از شهریورماه سال 1395 مشترکان تلفن همراه کشور بدون تغییر شماره تلفن خود این امکان را داشتند که اپراتور خود را به هر اپراتور دیگر تغییر دهند و با مهاجرت به اپراتوری دیگر از خدمات آن استفاده کنند.

 

بر همین اساس در همان سال رایتل صفحه ترابرد خود را با شعار«تغییر بدون تغییر شماره»، ایرانسل با شعار«شمارتو نگه دار اپراتورت رو تغییر بده!» و همراه اول صفحه ترابرد خود را با شعار«ترابرد به خانواده ۹۶ میلیونی همراه اول و تلفن ثابت» فعال کردند.

 

به اساس این گزارش شمانیوز، برای شفافیت جایگاه رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه، آمار و ارقام طرح ترابردپذیری را با سه شاخص میزان ورودی به اپراتور، میزان خروجی از آن و تراز مورد بررسی قرار می‌‎دهیم.

 

در تشریح این شاخص ها باید گفت که شاخص "میزان ورودی" تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که از اپراتورهای دیگر وارد اپراتور مورد نظر شده‌اند، شاخص "میزان خروجی" تعداد کاربرانی را نشان می دهد که از اپراتور مبدا به سایر اپراتورها مهاجرت می‌کنند و شاخص "تراز" حاصل جمع خروجی و ورودی به یک اپراتور به حساب می آید.

 

طبق گزارش ارائه شده از سوی مجری طرح ترادبرپذیری، میزان ورودی به اپراتور اول 654537 و میزان خروجی 582661 است که تراز این اپراتور را عدد 71876 نشان می دهد، در حالی که میزان ورودی به اپراتورهای ایرانسل و رایتل به ترتیب برابر با 632892 و 59838 است و با احتساب میزان خروجی های صورت گرفته اپراتور دوم و سوم، تراز این دو اپراتور به ترتیب روی اعداد 5951 و منفی 77827  قرار گرفته است.

 

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، همراه اول با تراز مثبت 71 هزار و 876 در مقابل تراز منفی رایتل و ورودی ناچیز ایرانسل، با اقبال بیشتری از سوی مشترکین روبرو بوده و می توان مدعی شد که همراه اول برنده این طرح است.

 

جدول ارائه شده از سوی مجری طرح ترابردپذیری، برندگان و بازندگان طرح ترادبردپذیری شماره های تلفن همراه کشور را تا مهرماه سالجاری معرفی می کند. بر همین اساس می توان گفت که ایرانسل با تراز پنج هزار و 951 و رایتل نیز با تراز منفی بیش از 77 هزار مشترک، هر دو بازنده طرح ترابردپذیری بوده‌اند.

 

گزارش : معصومه افلاکی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied