شمانیوز
شما نیوز

معاون بانک مرکزی اعلام کرد:

راه اندازی بانک‌های مجازی تا ۲ سال آینده

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: به دنبال پروژه‌ای هستیم که به واسطه آن فیزیک کارت حذف شود. به این ترتیب کارت بانکی براساس استانداردهای بین‌المللی بر روی موبایل قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به حمل کارت نیست.

راه اندازی بانک‌های مجازی تا ۲ سال آینده

به گزارش شمانیوز و به نقل از تسنیم ، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه 3 سیما از پیشرفت ها،چالش ها و خدمات ویژه بانکداری الکترونیک گفت و توضیح داد که بانک مرکزی برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی چه اقداماتی انجام می دهد.

 

مختصری از مصاحبه محرمیان را در ادامه می‌خوانید:

مردم، نرم‌افزار موبایل بانک و آدرس سایت و درگاه ورودی اینترنت بانک را از محل مناسب و معتبر دریافت کنند، تا قربانی سودجویان و کلاهبردان نشوند.

شمول مالی (financial inclusion) به این معناست که چه درصدی از مردم حساب بانکی دارند و از خدمات بانکی و به خصوص خدمات بانکداری الکترونیک بهره‌مند شوند. خوشبختانه در این زمینه ما جزو کشورها خوب دنیا هستیم. برای مثال در دورترین نقاط کشور دسترسی به این شبکه با هیچ محدودیتی مواجه نیست.

نئوبانک ها (neobank) نوعی از بانکداری دیجیتال هستند؛ بدین معناکه بانک، دیگر حتی شعبه ندارند و کاملاً مجازی است. برای مثال در آسیا 11 بانک به این سبک وجود دارد. ما نیز در تلاشیم بانک هایی ازاین دست طی یک یا دو سال آینده داشته باشیم.

در دنیا و نیز در ایران راه حل فنی برای تجمیع کارت های بانکی بر روی یک فضا در دسترس است اما مسأله عمده مسائل کسب‌وکاری و حقوقی است که  مانع از این امر می‌شود. به دنبال پروژه‌ای هستیم که به واسطه آن فیزیک کارت حذف شود. به این ترتیب کارت بانکی براساس استانداردهای بین‌المللی بر روی موبایل قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به حمل کارت نیست.

با اجرای رمز دوم پویا در سال گذشته، جرایم مختلف در حوزه فیشینگ کاهش یافت. برهمین اساس برخی جرایم به صفر رسید و برخی دیگر حدود 90 الی 95 درصد کاهش داشت.

تأکید می کنم، مردم نرم‌افزار موبایل بانک و آدرس سایت و درگاه ورودی اینترنت بانک را از محل مناسب دریافت کنند. متأسفانه این روزها بسیاری اینترنت بانک را از طریق گوگل  و سایر جستجوگرها، جست وجو می کنند و سپس براساس الگوریتم‌هایی که توسط افراد کلاهبردار استفاده می‌شود، سایتی کاملاً مشابه با درگاه یا سایت واقعی در نتایج نمایش داده می‌شود و پس از آن با ورود اطلاعات توسط مردم، حساب‌شان خالی می‌شود.

درگاه هایی که در زمینه شرط بندی و قمار و ... استفاده می‌شوند، عمدتاً اجاره‌ای هستند. باید هشدار دهم که این کار غیرقانونی است و متأسفانه افراد با دریافت مبالغی درگاه را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. درحال حاضر شناسایی هوشمند درگاه‌ها را در دستور کار داریم و کارگروه‌هایی را فعال کردیم و همکاری نزدیکی با پلیس فتا و دادستانی در این زمینه داریم.  برخورد با این مسأله به دلیل حجم و گستردگی آن برای ما حائز اهمیت است و این نوید را می‌دهم که به زودی شاهد این قبیل سایت ها نباشیم.

دو فناوری هوش مصنوعی و کلان داده (big data) موجب تحول بانکداری جهانی است. در فناوری هوش مصنوعی، درگاه های بانکی و همچنین تحلیل و پردازشی که در ادارات مرکزی بانک‌ها انجام می‌شود به صورت هوشمند است. به طور مثال برای احراز هویت از این فناوری در این زمینه می توان بهره گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied