شمانیوز
شما نیوز

تاثیر کرونا بر بیمه پردازی/

جدیدترین آمار بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی ضمن بررسی مهمترین برنامه ها و طرح های آماری در سازمان تامین اجتماعی، آماری از آخرین تعداد بیمه شدگان و کارگاه های فعال تحت پوشش تامین اجتماعی را اعلام کرد.

جدیدترین آمار بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

به گزارش شمانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر حسام نیکوپور با توجه به فرارسیدن اول آبان ماه، روز آمار و برنامه ریزی اظهار کرد: اول آبان  هر سال در تقویم رسمی کشور به عنوان روز آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است. سازمان تامین اجتماعی نیز جزئی از شبکه آماری کشور است.

وی افزود: روز آمار را به فعالان حوزه آمار تبریک می گویم و امیدوارم آمار به شفافیت و عملکرد سازمان ها و تقویت حوزه تصمیم گیری کمک کند. با توجه به پوشش نیمی از جمعیت کشور، خودمان را با اطلاعات مختلف موجود در بانک های اطلاعاتی اعم از کارگاهها، دستمزد، حوزه درمان و حوزه اقتصادی در این شبکه تعریف می کنیم تا به نظام تصمیم سازی کشور کمک کنیم.

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه امسال شعار آماری سازمان تامین اجتماعی «ارتباط آماری، اعتبار سازمانی» است گفت: تبادل آمار در یک شبکه منجر به افزایش کیفیت آن می شود و ضمن شفافیت، به نظام تصمیم سازی کشور برای اتخاذ تصمیمات بهتر کمک می کند.

نیکوپور ادامه داد: در حال حاضر جزو سازمان های پیشرو در آمار ثبتی هستیم. از سال ۸۱ نظام آماری ثبتی را در حوزه بیمه ای آغاز کردیم و اکنون پایگاههای داده ای ما رکورد بالایی دارند تا جایی که جزو بزرگترین پایگاههای داده ای کشور نیز محسوب می شوند. ما اکنون به جای ثبت آماری صرف، بیشتر به دنبال پیدا کردن الگوهای رفتاری ذینفعان، کمک به بهبود فرایندها، کشف تقلب ها، اصلاح بخشنامه ها، شناسایی گلوگاه ها، کنترل هزینه ها و  راهکارهای افزایش درآمدها در داخل سازمان هستیم.

وی افزود: در بیرون از سازمان نیز به دستگاه های مرتبط کمک می کنیم. به عنوان مثال به وزارت صنعت در زمینه تغییرات اشتغال کارگاههای صنعتی، نرخ دستمزدهای دریافتی در کارگاهها، به وزارت رفاه در زمینه تکمیل بانک اطلاعات رفاه ایرانیان جهت شناسایی دهک های درآمدی، خدمات حمایتی که افراد می خواهند دریافت کنند، پرداخت یارانه ها و ... کمک می کنیم. با وزارت بهداشت تبادل داده داریم و در مجموع تلاش می کنیم یک نظام رفاه اجتماعی جامعی داشته باشیم.

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره اتصال داده ای با سازمان ثبت احوال گفت: از قبل سال ۸۹ که هدفمندسازی یارانه ها در کشور به اجرا در آمد زیر ۲۰ درصد افراد در بانک های اطلاعاتی ما دارای کدملی بودند، اما از آن پس بسیاری از دستگاه ها اطلاعات افراد تحت پوشش خود را با کدملی ثبت کردند.

نیکوپور افزود: سازمان ثبت احوال نیز کمک کرد تا این ارتباط برقرار شود. اکنون تقریبا اکثر بانک های اطلاعاتی کشور می توانند از طریق کدملی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مشکل چندانی در این زمینه وجود ندارد. در این میان مسئله مهم آن است که در جریان توسعه این ارتباطات، منشور محرمانگی و سطح بندی اطلاعات اهمیت پیدا می کند.

به گفته وی سازمان از سال ۹۲ به این سو، کمیته صیانت از آمار و اطلاعات طراحی کرده است. درباره اطلاعات هویتی که قرار است با دستگاه دیگری تبادل شود در این کمیته تصمیم گیری می کنند.

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره بروزرسانی های آماری در سازمان تامین اجتماعی نیز توضیح داد و در این باره اظهار کرد: طبق قانون هرکارفرما تا یک ماه بعد فرصت دارد لیست بیمه شدگانش را ارسال کند. حدود ۲۰ درصد کارگاه ها نیز از معافیت هایی برخوردارند و تا دوماه فرصت دارند. در نتیجه آمار بروز بیمه شدگان مربوط به دوماه قبل تر است. اما اقلام آماری دیگری چون تعداد مستمری بگیران، حوادث، تعهدات کوتاه مدت و جریان مالی به روز است.

نیکوپور درباره بازنگری در مفاهیم و قوانین بیمه ای نیز توضیح داد و گفت: هر قلم آماری دارای یک شناسنامه آماری است و مشخص می کند که منطق شمارش چگونه باشد. اکنون همه اقلام آماری ما دارای شناسنامه هستند و به دنبال آن هستیم که گواهی کیفیت اقلام آماری را از مرکز آمار دریافت کنیم.

نیکوپور درباره طرح های آماری که اکنون در سازمان تامین اجتماعی در دست اجراست نیز گفت: یک تغییر ساختار در سازمان تامین اجتماعی به وجود آمد که از ابتدای سال ۹۹ به اجرا درآمد. حوزه آمار زیرمجموعه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بود اما به واسطه وظیفه ذاتی نظارتی که دارد سال ها طول کشید تا مرکز فناوری، اطلاعات، آمار و محاسبات شکل بگیرد که فناوری و آمار زیرمجموعه این مرکز هستند.

وی افزود: ذیل مدیریت آمار، یک گروه هوش مصنوعی داریم که داده کاوی آماری را انجام می دهد. داده کاوی قبلا متولی مشخص نداشت و هر معاونت و گروهی جداگانه این کار را انجام می داد. یکی از  طرح هایی که امسال دنبال می کنیم طراحی داشبوردهای مدیریتی است که البته وجود دارد اما تجمیع شده نیست و پراکنده است. این امر نیز باعث افزایش کیفیت اقلام آماری می شود.

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره تاثیر کرونا بر آمارهای بیمه ای گفت: کرونا تاثیر گذار بوده است. در اسفند ۹۸، حدود ۱۴ میلیون و ۱۴۷ هزار بیمه شده داشتیم که در تیرماه سال ۹۹ به ۱۳ میلیون و ۹۶۶ هزار نفر رسیده است. در کل تعداد بیمه شدگان ما ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

نیکوپور ادامه داد: اما مهم این است که این رقم را در اجزای این آمار ببینید. در روند کار، در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه، هر ماه تعداد بیمه شدگان ما حدود نیم درصد افزوده شده است که البته آمار بدون احتساب بیمه بیکاری است. سرجمعِ کل بیمه شدگان ما کم نشده است، اما در مقایسه اسفند ۹۸ با تیرماه ۹۹ مقداری کاهش داشته ایم.

وی افزود: شمار بیمه شدگان اجباری در تیر ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۱.۷ درصد کاهش یافته است و از ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار به ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر رسیده است اما در بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد، تعداد بیمه شدگان ما ۵ درصد افزایش یافته است. ترکیب اینها را باید درنظر گرفت.

مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با اشاره به آمار بیمه پردازان گفت: بیمه پرداز کسی است که در آخرین ماه حق بیمه پرداخت کرده است که سه حالت دارد. یا می توانند تنها حق بیمه بدهند و لیست رد نکنند، یا تنها لیست رد کنند و حق بیمه را ندهند و یا می توانند هم حق بیمه را بدهند و هم لیست رد کنند. در دوران کرونا سهم کسانی که لیست تنها می دادند و حق بیمه نمی دادند بیشتر شده و به این معناست که ما ریزش بیمه شده به آن معنا نداریم بلکه کیفیت پرداخت تغییر کرده است.

وی افزود: در واقع یکسری بیمه پردازان بدهکاری می شوند و مطالبات جزو دیونشان می رود، از آن سو هم در ۱۰ رشته معافیت هایی اعلام شد اما در مجموع کرونا روی حوزه بیمه ای در خصوص نوع بیمه و ... تاثیر آنچنانی نداشته است.

نیکوپور با بیان اینکه تعداد کارگاههای تحت پوشش نیز کاهش یافته است و از یک میلیون و ۳۱۷ هزار کارگاهی که تحت پوشش داشته ایم به یک میلیون و ۲۹۷ هزار کارگاه در تیرماه رسیده ایم گفت: تعداد کارگاههای تحت پوشش ما ۱.۶ درصد کاهش یافته است. در حالی که در سالهای گذشته روند صعودی داشته ایم ولی اکنون به واسطه کرونا با کاهش روبه رو شده ایم هرچند آنقدر شدید نبوده است.

به گفته مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی  سه میلیون و ۹۵۴ هزار مستمری بگیر دارد که از این تعداد دومیلیون و ۹۰۰ هزار نفر تبعی دارند و مجموع مستمری بگیران اصلی و تبعی به ۶میلیون و ۸۹۰ هزار نفر می رسد. نسبت پشتیبانی بیمه شده به مستمری بگیر نیز کاهشی است که تعادل منابع و مصارف سازمان را با مشکل مواجه می کند و اکنون این نسبت ۴.۶ دهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied