شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری «کاریزما»:

سرمایه‌گذارانِ صبور در بلندمدت پاداش کسب می‌کنند

علی خسرو شاهی معتقد است، بازار در شرایط کنونی، فرصت مطلوبی برای خرید بوده و سهامداران باید با صبوری منتظر باشند تا پاداش تحمل خود را به نحو مطلوبی در بلند مدت ببینند.


سرمایه‌گذارانِ صبور در بلندمدت پاداش کسب می‌کنند

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا؛ مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما اظهار کرد: به دنبال روند افزایشی بازار در ماه‌های ابتدایی سال، از نیمه دوم مرداد ماه شاهد کاهشی سریع در بازارسرمایه بودیم، اما در حال حاضر این بازار به نقطه‌ای رسیده است که با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی شامل شرایط تورمی و قیمت ارز، دیگر انگیزه‌ای برای فروش بیشتر و فشار عرضه در بازار وجود ندارد.

علی خسروشاهی با اشاره به مثبت بودن نقش بازارگردانی در روند بازارسرمایه گفت: با این حال، لازم است از طرف شرکت ها به این موضوع توجه بیشتری شود؛ زیرا حجم معاملات روی بسیاری از نمادها در بازار سرمایه افزایش  یافته است و فعلا تعهدات بازار گردان ها با توجه به منابع محدودشان آنقدری نیست که بخواهد بر  روند نمادها اثرگذار باشد؛ بنابراین در این زمینه نیازمند بهبود قوانین در سازو کار بازارگردان‌ها نیز هستیم.

یک پیش‌بینی

وی در پیش بینی از آینده بازار بیان کرد: به نظر می رسد تا نیمه آبان ماه، اتفاق خاصی در روند بازار رخ ندهد، یعنی دیگر روند نزولی برای آن متصور نیستیم و از آن طرف هم این روند خیلی صعودی نخواهد بود و چنین روندی حداقل تا دو هفته دیگر ادامه می یابد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: از طرفی دیگر می توانیم از آذر ماه امیدوار باشیم بازار تغییرات مثبت تری داشته باشد. با این حال، روند پرشتاب و صعودی را مانند ماههای ابتدایی سال جاری برای بازارسرمایه متصور نیستیم.

پارامترهای موثر بر بازارسرمایه

خسروشاهی پارامترهای مختلفی در اقتصاد کلان را بر بازار سرمایه اثر گذار دانست و گفت: به نظر من دو موضوع به طور خاص در این زمینه موثرند، یکی بحث «نرخ سود بدون ریسک» است که عمدتا توسط اوراق دولتی و سپرده‌های بلند مدت بانکی در نظر گرفته می شود، به طوریکه در ماه های اخیر دیدیم بسیار آهسته این نرخ از رِنج‌های حدود۱۵ درصد به بالای ۲۰ درصد رسیده است و دور از انتظار نیست که  این روند صعودی به طور آهسته ادامه‌دار باشد.

وی بحث «نرخ ارز» را موضوع دوم اثرگذار بر بورس عنوان کرد و افزود: با توجه به مجموعه عواملی که در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور رخ گرفته است، ممکن است که همچنان این روند صعودی نرخ ارز یا حتی تثبیت آن روی قیمت‌ها شرایط را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما، ادامه داد: حال جدای از این دو عامل مهم که در شرایط بازار سرمایه تاثیر زیادی خواهند داشت، موضوع بودجه برای تامین مالی دولت نیز از مسایل مهم در این حوزه به شمار می رود.

خسروشاهی تصریح کرد: دولت از دو طریق ابزارهای بدهی و نیز فروش سهام شرکت‌های دولتی در مجاری اصلی درنظر دارد به موضوع تامین مالی در سال آینده مانند امسال بپردازد. البته به نظر من، بخش فروش اوراق بدهی در این خصوص پر رنگ‌تر خواهد بود.  

پیوند ناگسستنی روابط بین الملل بر اقتصاد

بسیاری از مشکلاتی که در اقتصاد کلان داریم، راه‌حل‌های اقتصادی ندارد، بلکه به موضوعات سیاست و روابط بین‌الملل گره خورده است که با بهبود شرایط  می‌توانیم، به حل مشکلات اقتصادی و گره‌هایی که در بحث‌های اقتصاد کلان کشور رخ داده است، امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که انتخابات آمریکا چقدر می تواند، برشرایط اقتصادی کنونی اثرگذار باشد، گفت: نمی‌توانیم تاثیر این اتفاق را انکار کنیم، ولی به نظر من نتیجه این انتخابات فقط می تواند یک تغییر یا شوک کوتاه مدت داشته باشد و بعد از آن برنامه ریزی‌های بلند مدت و کارهای زیر بنایی که برای حل مشکلات اقتصادی انجام می شود، می تواند اثر گذاری بیشتری داشته باشد. با این توضیحات نرخ دلار هم که اکنون یک تِرند سودسازی  را در پیش گرفته است،  با توجه به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی و گشایش مباحث بین الملل می‌تواند به ثبات بیشتری برسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied