شمانیوز
شما نیوز

خبر بد برای بازنشستگان

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور گفت: دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تأمین اجتماعی دارد و اگر این بدهی را به موقع پرداخت کرده بود، الان می‌توانستیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم تا تمام مشکلات درمان سازمان تأمین اجتماعی رفع و نگرانی‌های ما در خصوص بازنشستگان حل شود.

خبر بد برای بازنشستگان

علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور درباره واکنش بازنشستگان نسبت به طرح جدید مجلس مبنی بر بازگردانی ۱۷ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که دولت بابت رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده بود، اظهار کرد: دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تأمین اجتماعی دارد و اگر این بدهی خود را به موقع پرداخت کرده بود، اکنون می‌توانستیم در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم تا تمامی مشکلات درمان سازمان تأمین اجتماعی مرتفع و نگرانی‌های ما در خصوص بازنشستگان حل شود.

 

او با بیان اینکه پول سازمان تأمین اجتماعی سال‌هاست توسط دولت بلوکه شده و باید فکری در این خصوص کرد، گفت: در قانون بودجه سال ۹۹ مصوب شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود. در حالی که تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان از آن در قالب ۹ شرکت اختصاص یافت. هرچند این شرکت‌ها هنوز انتقال پیدا نکرده و حتی برخی از آن‌ها مشکل‌ساز هستند.

 

بیات بیان کرد: حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی کمتر از تمامی بازنشستگان کشور است و از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که از دولت دریافت کردیم، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای متناسب‌سازی در مرحله اول در نظر گرفتیم و بخشی از این پول برای افزایش بن خواربار و مسکن اختصاص یافت و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن برای افزایش حقوق بازنشستگان از منابع متناسب‌سازی در نظر گرفته شد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته دارد، بودجه این سازمان برای متناسب‌سازی ۱۴ هزار میلیارد تومان است. در حالی که دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق کشوری با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته، مبلغی ۱۰ هزار میلیارد تومان را اختصاص داده و همسان‌سازی را برای این گروه از بازنشستگان اجرا کرده است.

 

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور ادامه داد: بعد از اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، برخی از بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور به احکام اعتراض کردند که اعتراض آن‌ها به حق بود و در نهایت احکام اصلاح و این مشکل نیز حل شد.

 

بیات با بیان اینکه اخیراً در کمیسیون مجلس شورای اسلامی طرحی مطرح شده مبنی بر اینکه از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که دولت به تأمین اجتماعی بابت رد دیون خود پرداخت کرده است، ۱۵ هزار میلیارد تومان آن باید برای پرداخت یارانه و حمایت از اقشار کم‌درآمد به دولت برگردانده شود، افزود: با نمایندگان مجلس وارد مذاکره شدیم، نمایندگان‌ مجلس ادعا کردند که اگر این ۱۵ هزار میلیارد تومان را از بند "و" برداریم، از بند "ب" ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد. در واقع منابعی را که در حال حاضر به ما پرداخت شده، می‌خواهند بگیرند و قول منابعی که هنوز مصوب نشده را می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش صعودی اقلام ضروری، زندگی برای بازنشستگان ما سخت شده است، اضافه کرد: بعد از سال‌ها توانستیم این بودجه را برای اجرای متناسب‌سازی دریافت کنیم. هرچند این کم است و فقط توانستیم حقوق بازنشسته‌ها را با ۳۰ سال سابقه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسانیم. این در حالی است که یک بازنشسته کشوری با ۳۰ سال سابقه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

 

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور گفت: بازنشستگان تأمین اجتماعی به این مسئله اعتراض دارند. چراکه یک تبعیض بین بازنشستگان صورت گرفته است. دولت اگر بودجه برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ندارد، چرا حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش می‌دهد و اگر بودجه دارد بدهی‌اش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

 

بیات با اشاره به اینکه نسبت به طرح جدید مجلس گلایه داریم. چراکه بعد از سال‌ها متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام شده است، افزود: با این اقدام مجلس حتماً در پرداخت حقوق بازنشستگان به مشکل بر می‌خوریم و توقع داشتیم اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی فقط به یک مرحله ختم نشود و بتوانیم مراحل بعدی را نیز طی کنیم و با این افزایش حقوق به پایه حقوق بازنشستگان اضافه شود.

 

وی با تأکید بر اینکه از نمایندگان مجلس تقاضا داریم دست به پول بازنشستگان نزنند، بیان کرد: اگر می‌خواهند کمکی کنند، کمک کنند؛ در غیر این صورت به پول ما دست نزنند و مصرانه خواستار این هستیم که از ۳۲ هزار میلیارد تومانی که در جهت بند "و" به سازمان تأمین اجتماعی تخصیص یافته ریالی بر ندارند و برای طرح‌های حمایتی خود از منابع دولتی استفاده کنند.

 

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور گفت: بعد از سال‌ها توانسته‌ایم دست و پا شکسته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اجرا کنیم و می‌خواهیم که این مسئله تداوم پیدا کند و نمایندگان مجلس از بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز حمایت کنند.

 

 

منبع: همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • غلامرضا محمدپور

    بدبخت بازنشستگان تعمین اجتماعی