شمانیوز
شما نیوز

توسعه علمی و فناورانه در کیش با حضور جهاد دانشگاهی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حضور جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه ای توانمند و عملگرا در حوزه پژوهش های کاربردی در کیش را منشا خدمات و تحولات گسترده برشمرد.

توسعه علمی و فناورانه در کیش با حضور جهاد دانشگاهی

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، غلامحسین مظفری مدیر عامل این سازمان در نشستی که با هدف امضا قرارداد بهره برداری از فرهنگ سرای مرکزی کیش برای استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع خلاق با جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت: زحمات دولت های مختلف  در منطقه آزاد کیش، زمینه توسعه و انجام فعالیت های بزرگ را فراهم آورده که بستر اجرای بسیاری از طرح های مورد نیاز در سطح کشور است.

 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویی و جمعیت دانش آموزی کیش تقریبا برابر است و در کمتر جایی از کشور این موضوع دیده می شود، گفت: حضور پردیس ها و شعب دانشگاه های برتر کشور در جزیره اتفاق مبارکی است که در طول سالها موجب شده کیش در زمینه های علمی حرفی برای گفتن داشته باشد.

غلامحسین مظفری افزود: برای تداوم پیشرفت های علمی، تاکید ما به دانشگاه های مستقر در جزیره و دانشگاه های مادر این بوده که رویکرد آنها تنها آموزشی نباشد و با تغییر  رویکرد در مقاطع مختلف، کارهای مطلوبی نیز انجام شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: مناطق آزاد در دنیا نسل ششم خود را تجربه می کنند و ما نیز باید تلاش کنیم که به نتیجه مطلوب برسیم و از راه های میان بر برای رسیدن به اهداف بلند کشور استفاده کنیم. به همین منظور، حضور شرکت های دانش بنیان یکی از بحث هایی اساسی است که در برنامه راهبردی ما تدوین شد و در ادامه تلاش های دوره های قبل که بخشی از بستر مهیا شده بود و همچنین تلاش همکاران ما در این دوره، موضوع شرکت های دانش بنیان با همراهی معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک های علم و فناوری کشور و حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم به سرعت عملیاتی شد و با وجود فراز و فرود ها، مرکز نوآوری کیش شکل گرفت و نمایندگان دانشگاه های برتر کشور و برخی شرکت های دانش بنیان در مرکز نوآوری مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه خلاء حضور جهاد دانشگاهی در میان مجموعه های علمی مستقر در کیش محسوس بود گفت: با توجه به ظرفیت های خوب کیش از جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه ای بسیار توانمند و عملگرا در حوزه پژوهش های کاربردی که منشا خدمات و تحولات گسترده در زمینه های مختلف بوده است درخواست کردیم که در کنار مجموعه های دیگر برای تحولات بزرگ در کیش حضور یابد.

غلامحسین مظفری در ادامه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالا و توانمندی جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف،این نقطه آغاز همکاری های مشترک ما خواهد بود و خدا را شاکریم که امروز با حضور دکتر طیبی رئیس محترم جهاد دانشگاهی، در ادامه مباحث قبلی و پیرو امضا تفاهم نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و جهاد دانشگاهی، انعقاد این قرار داد که به فعالیت های شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع خلاق و بیشتر به مباحث فرهنگی و رسانه ای تاکید دارد، در محل فرهنگسرای مرکزی کیش مستقر خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: اقدامات جهاد دانشگاهی در کشور منشا خدمات بسیار بزرگی بوده و امروز نیز ظرفیت ها و فرصت ها در جزیره کیش برای همکاری های دوجانبه فراوان است و طبق مذاکرات صورت گرفته، یکی از اساسی ترین مباحث علاوه بر استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع خلاق، موضوع تاکید بر اقتصاد دریا است که با محوریت سازمان منطقه آزاد کیش و جهاد، برای تمامی سواحل کشور  الگو سازی کرده و خدمات به آنها را در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: در ساختمان فرهنگسرای مرکزی فضای خوبی فراهم شده که  با رویکرد صنایع خلاق در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه  در 20 آبان که روز کیش نام گرفته است در کنار پژوهشکده محیط زیست به بهره برداری برسد.

غلامحسین مظفری گفت: به دلیل موقعیت خاص و استراتژیک کیش، موضوعات متعددی برای همکاری های دو طرفه با جهاد دانشگاهی به ویژه در حوزه دریا و مسائل مرتبط با آن و جود دارد محور فعالیت های مشترک خواهد بود.

وی حضور جهاد دانشگاهی را در کنار مجموعه های بزرگ اقتصادی بسیار موثر خواند و بیان داشت: امروز با ورود به بحث پرورش ماهی در قفس نیز کارهای خوبی انجام شده است و در این راستا پشتیبانی و حضور سازمان منطقه آزاد کیش نیز می تواند تاثیر بسزایی در انجام امور و کارهای مشترک فی مابین داشته باشد. شاید در منطقه آزاد کیش محدودیت هایی برای برخی حوزه ها مانند پرورش ماهی در قفس داشته باشیم اما حضور شرکت های دانش بنیان در جزیره به عنوان هاب علمی می تواند نقش بسزایی ایفا کند و در حالیکه ما در بندر آفتاب و بندر چارک و این مرز ساحلی 5700 کیلومتری، پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش و جهاد دانشگاهی شرایط مطلوبتری را در این زمینه ها فراهم آورد.

وی از راه اندازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جزیره خبر داد  و افزود: 20آبان همراه با افتتاح رسمی پارلمان زنان کیش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز راه اندازی می شود و تحولات خوبی را رقم خواهد زد و امیدواریم محل استقرار صنایع تولیدی مشاغل خانگی نیز از سوی شرکت عمران و خدمات تا روز کیش آماده و بهره برداری شود.

مدیر عامل سازمان در پایان افزود: امید دارم که این نشست فرصت برای بهره مندی از توان تجربیات جهاد دانشگاهی با هدف کمک به اقتصاد کشور فراهم کند و ما نیز به نوبه خود منشا خدمات بهتر به هموطنان باشیم.

طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: در دنیای امروز ملاک سنجش توان کشور ها، قدرت آنها در توسعه علم، تبدیل آن به فن آوری و کاربردی کردن فناوری ها است.

طیبی افزود: توسعه علم فناورانه زیرساخت اصلی اقتدار دفاعی و اقتدار اقتصادی دانش بنیان است که هر روز باید به روزرسانی شود و فلسفه به وجود آمدن جهاد دانشگاهی نیز این بوده تا اثبات کنیم توان انجام کارهای علمی بزرگ را داریم و علم را به فن و فنون را به خدمات برای ارائه داخلی و خارجی تبدیل می کنیم و به لطف خداوند تا کنون با تلاش های فراوان مجموعه، الگوسازی های بزرگی در کشور و تمامی حوزه ها به ویژه صنایع خلاق صورت گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه از دیرباز علاقمند به حضور در کیش برای انجام فعالیت با هدف ایجاد دروازه ورود به خارج از کشور بوده ایم گفت: شرایط دستیابی به این هدف با کمک و همت دکتر مظفری و همکاران محترم شان فراهم شده تا بتوانیم در حوزه های مهندسی، علوم اجتماعی، صنایع خلاق و فرهنگی کارهای ارزنده ای را با حضور شرکت های دانش بنیان به مرحله عمل برسانیم.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از زمینه هایی که می تواند کمک جدی به اقتصاد کشور داشته باشد، اقتصاد حوزه فرهنگ است که خوشبختانه کشور ما دارای دیرینه ای بسیار قدیمی و قوی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و نرم است  که توسعه آن در کشور بسیار بکر است و استعدادهای بسیار خوبی داریم که باید یاری کنیم تا شکوفا شوند.

طیبی افزود: جهاد دانشگاهی نخستین پارک فن آوری های نرم و صنایع فرهنگی را در کشور ایجاد کرد و امروز خوشحالیم که با کمک مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش جناب دکتر مظفری و امضا این قرارداد شرایطی فراهم شد تا جوانان ما در کیش و کشور بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و تجربیات 40 ساله جهاد دانشگاهی فرصتی برای ارائه خدمات به داخل و خارج از کشور را ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار داشت: جهاد دانشگاهی علاوه بر فعالیت در حوزه های فرهنگی و صنایع نرم و خلاق جهاد دانشگاهی؛ در سایر زمینه ها از جمله حوزه های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی و بحث اشتغال خانگی دارای توانمندی علمی و فن آورانه بسیار قوی است و قطعا حضور در جزیره کیش فرصتی برای توسعه فعالیت های فناورانه و الگو سازی در سطوح وسیعتر خواهد بود.

در این نشست سید محمدرضا مداح مشاور مدیرعامل و مدیر کل حوزه ریاست، ناصر آخوندی معاون توسعه و مدیریت، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی، علی مقدس زاده معاون عمرانی، مسعود توفیقی مدیرعامل موسسه علوم و فنون کیش، معاونین و مدیران جهاد دانشگاهی و خبرنگاران رسانه های سراسری حضور داشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied