شمانیوز
شما نیوز

چرا روغن گران شد؟

طی روزهای اخیر بازار روغن هم همچون برخی اقلام اساسی دیگر ملتهب شده است و این محصول با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود.

چرا روغن گران شد؟

طی هفته‌های اخیر اقلام اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری برای جا نماندن از قافله گرانی‌ها با التهاباتی در بازار روبرو شده اند که روغن نباتی هم از این امر مستثنی نیست.

بازدید‌های میدانی از فروشگاه ها و مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که قفسه‌ها خالی از روغن جامد و مایع است که هر یک از فروشندگان دلایلی برای این امر مطرح می‌کنند، اما نکته اینجاست که کشور ما زیر فشار تحریم و جنگ نابرابر اقتصادی است که نه تنها صنعت روغن بلکه تمامی صنایع به علت مشکلات انتقال پول و تامین ارز با کمبود مواد اولیه روبرو هستند که همین موضوع التهاباتی در قیمت محصول نهایی در بازار ایجاد کرده است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که روغن نباتی در مغازه‌ها بسیار نایاب است و در صورت موجودی در برخی مغازه‌ها بیش از ۲ برابر قیمت درج شده بر روی کالا عرضه می‌شود که دبیر انجمن صنفی روغن نباتی تقاضای کاذب در برابر میزان عرضه، افزایش قیمت حلب، مشکلات تخصیص ارز به واردات روغن پالم و شیوع ویروس کرونا و افزایش ذخایر کشور‌های هند و چین را از دلایل اصلی گرانی روغن در بازار مطرح می‌کند و این نوید را می‌دهد که ظرف هفته‌های آتی با رایزنی‌های صورت گرفته بازار روغن مجدد به آرامش می‌رسد.

چندی پیش قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به التهاب قیمت روغن در بازار اظهار کرد: اگرچه روغن با نرخ ۴۷ هزار تومانی درج شده بر روی کالا برای مصرف کننده نیست، اما با نرخ ۱۰۷ هزار تومان به وفور موجود است که این امر نشان می‌دهد اشکالاتی در سیستم توزیع رخ داده که برای رفع این مشکل دولت در جلسه مشترک باید از بخش خصوصی کمک بگیرد، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی این موضوع را تایید می‌کند چرا که کارخانجات تولیدی با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کالا را عرضه می‌کنند و تنها ممکن است به سبب وجود افراد واسطه نوساناتی در بازار رخ دهد که دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت و بررسی بیشتر از سطح بازار باید از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

با وجود آنکه ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن و دانه‌های روغنی مورد نیاز از خارج تامین می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید برنامه‌ای برای خوداتکایی ۷۰ درصدی و کاهش وابستگی به کشور‌های بیگانه دارد که متاسفانه عوامل مختلفی همچون قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی، کمبود ماشین آلات و ادوات برداشت و کارخانه‌های فرآوری و ... سد راه تحقق این دستاورد مهم شده است، در حالیکه با کاهش سرانه مصرف روغن در مقایسه با سایر کشور‌ها ارز کمتری برای واردات از کشور خارج می‌شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات واردات روغن، علل گرانی و راهکار رفع بحران و رسیدن بازار به آرامش با خبر شویم:

افزایش قیمت روغن مقطعی است

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور از کاهش واردات روغن خبر داد و گفت: بنابر آمار ۶ ماهه گمرک، واردات روغن و دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما این موضوع ارتباطی به بحث تولید ندارد.

وی افزود: با توجه به عرضه روغن از سوی بازرگانی دولتی به کارخانه‌ها مقداری روغن تولید شده است و تنها به سبب چالش ارز و عدم تخصیص ارز قابل توجه به روغن پالم، تامین روغن حلب نیمه جامد ۴ تا ۵ کیلویی با مشکلاتی روبروست.

بیرشک با اشاره به دیگر دلایل گرانی روغن در بازار بیان کرد: با توجه به واردات ورق حلب با ارز نیما و افزایش قیمت هر کیلو ورق از ۱۴ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان تا حدودی در تولید روغن جامد تاثیر گذاشته، اما تولید روغن مایع و خانوار در حال انجام است.

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی ادامه داد: با وجود آنکه کارخانجات، تولید خود را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، مسئولان نظارتی با اعمال نظارت بر بازار باید از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که عرضه با قیمت‌های بالاتر از نرخ درج شده بر روی کالا از سوی افراد واسطه در بازار رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه افزایش ۲ برابری قیمت روغن خانوار مقطعی است، گفت: با برگزاری جلسات و رایزنی‌هایی که با بانک مرکزی و وزارت صمت داشتیم، تصمیماتی مبنی بر تخصیص ارز به واردات روغن پالم داشتیم که با این وجود ظرف هفته‌های آینده آرامش به بازار باز می‌گردد.

به گفته بیرشک، علی رغم آنکه کارخانجات تولیدی، روغن نباتی را بر مبنای نرخ مصوب تنظیم بازار عرضه می‌کنند، اما به علت ازدیاد تقاضا و کمبود عرضه قیمت برای مصرف کننده افزایش یافته که ظرف هفته‌های آتی مشکل مرتفع می‌شود.

این ‌مقام‌مسئول از کمبود روغن صنف و صنعت خبر داد و گفت: با توجه به تقاضای کاذبی که برای خرید روغن در بازار ایجاد شده، قیمت محصول دچار التهاب در بازار شده است، درحالیکه در شرایط فعلی که کشور دچار تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی است، به مردم و صنوفی که روغن مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود که تقاضای کاذب در بازار ایجاد نکنند تا برخی افراد به نرخ‌های غیر واقعی اقدام به عرضه روغن نکنند.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش می‌یابد، بیان کرد: مولفه‌های متعددی در افزایش قیمت روغن نباتی تاثیر گذار است که امکان پیش بینی آن در بازار وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت روغن پالم در بازار‌های جهانی به یکباره ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت چرا که با افت مزارع روسیه و شیوع ویروس کرونا کشور‌های هند و چین ذخایر خود را افزایش دادند که این امر منجر به گرانی شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای افزایش قیمت روغن تا پایان سال نداریم، افزود: این درحالی است که با استمرار این روند چاره‌ای جز افزایش نیست، گرچه فضای جامعه نمی‌طلبد که دنبال این موضوع برویم.

دبیرانجمن صنفی روغن نباتی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد روغن و دانه روغنی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، بیان کرد: اگرچه با برنامه خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی تا حدودی فاصله داریم، اما سال به سال بهتر می‌شود. هر چند خوداتکایی ۱۰۰ درصدی امکان پذیر نیست.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied