شمانیوز
شما نیوز

وضعیت پرداخت بیمه بیکاری ایام کرونا

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به تشریح مسائل و مشکلات و چالش های پیش روی تامین اجتماعی در روزهای کرونایی و شرایط اقتصادی کشور پرداخت.

وضعیت پرداخت بیمه بیکاری ایام کرونا

به گزارش شمانیوز و به نقل از مهر، مصطفی سالاری، صبح دوشنبه در نشست خبری که در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از مسائل مالی سازمان تامین اجتماعی و مشکلات روزهای کرونایی و شرایط دشوار کشور پرداخت و در ادامه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: از امروز ۳۰ خدمت حضوری به غیرحضوری تبدیل می شود و در این صورت ۷۰ میلیون مراجعه حضوری مردم به شعب و ادارات تامین اجتماعی کاهش پیدا می کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، افزود: طرح «۳۰۷۰» از امروز در سراسر کشور آغاز می شود.

سالاری در خصوص اجرای طرح ارائه خدمت غیرحضوری به بیمه‌شدگان گفت: در شرایط کرونا نیاز بود که مراجعات مردم به شعب و کارگزاری‌ها کاهش پیدا کند به همین دلیل طرح «۳۰۷۰» را دوشنبه هر هفته در تمامی شعب، ادارات و کارگزاری‌ها اجرایی می‌کنیم به طوری که از امروز ۳۰ خدمتی که تاکنون به صورت حضوری ارائه می‌شد، از این پس بیمه‌شدگان می‌توانند بدون مراجعه از آنها بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان بهمن ماه این برنامه به طور کامل محقق خواهد شد، بر این اساس ۷۵ درصد از بار مراجعات مردم کاهش پیدا می‌کند.

وی از پرداخت غیرحضوری هدیه ازدواج به زوج‌های جوان خبر داد و گفت: این خدمت نیز به صورت غیرحضوری اجرا می‌شود، علاوه بر این، تحت تکفل بودن یا نبودن فرزندان اناث به صورت غیرحضوری انجام خواهد داشت.

سالاری گفت: سالانه ۴۲هزار مراجعه برای دریافت کمک هزینه ازدواج به شعب داشتیم که با راه‌اندازی خدمت غیرحضوری، این تعداد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین از اجرای طرح «نسخه‌نویسی الکترونیک» از امروز خبر داد و گفت: اجرای آزمایشی این طرح از امروز آغاز می‌شود که البته حذف کامل نسخه کاغذی، بستگی به همکاری بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف دارد اما ما آمادگی داریم هر پزشکی که نسخه‌نویسی الکترونیک را انجام دهد، همان زمان سهم سازمان تأمین اجتماعی را تسویه و ۳۰ درصد سهم داروخانه‌ها را نیز پرداخت کنیم.

وی گفت: مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرای این طرح از سوی ما برطرف شده و آمادگی کامل اجرای آن را داریم.

سالاری در خصوص بیمه رانندگان تاکسی نیز گفت: بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۵۰۰هزار نفر راننده تاکسی تحت پوشش بودند که ۱۳.۵ درصد حق بیمه را سازمان هدفمندی یارانه‌ها و مابقی را خود راننده تاکسی پرداخت می‌کرد. در حال حاضر بر اساس برآوردهای به دست آمده ۴۸۰هزار نفر از این افراد در تاکسیرانی مشغول به کار نیستند به همین دلیل بر اساس مذاکراتی که با اتحادیه تاکسیرانی و وزارت کشور انجام شده، قرار است همین تعداد جایگزین آنها شود و علاوه بر این، ۸۰هزار نفر دیگر نیز راننده تاکسی به این تعداد اضافه شود؛ مذاکرات لازم انجام و تفاهمنامه‌ای تنظیم شده است. در نهایت قرار شده نیمی از ۴۸۰هزار نفر راننده تاکسی جدید، همراه با ۸۰هزار نفر جدید تحت پوشش قرار گیرند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه بیکاری گفت: پس از دستور مقام معظم رهبری در ستاد ملی مقابله با کرونا و تأکید رئیس‌جمهور، قرار شد در بحث بیمه بیکاری و معیشت در ایام کرونا اقدامات لازم انجام شود به طوری که افرادی که تاکنون مشمول بیمه بیکاری نبودند را بتوانیم از این پوشش برخوردار کنیم.

وی بیان کرد: چهار گروه هستند که برای بیمه بیکاری آنها رایزنی‌هایی انجام شده به طوری که گروه اول افرادی هستند که مشمول بیمه بیکاری بوده اما شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را ندارند. گروه دوم بیمه شدگان اختیاری، توافقی و ... که مشمول بیمه بیکاری نیستند. گروه سوم مشاغل غیررسمی که هیچ نوع بیمه‌ای ندارند و ما از آنها اسم و مشخصاتی نداریم. گروه چهارم بازنشستگانی هستند که با شرایط کرونا مشکلاتشان بیشتر شده است. ما قصد داریم برای هر چهار گروه ضوابطی را تعیین کنیم که آنها نیز بتوانند از بیمه بیکاری برخوردار شوند.

سالاری ادامه داد: بر این اساس دو بار با کمیسیون اجتماعی مجلس و جلسات مختلفی نیز با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته‌ و  متن را نهایی و برای شریعتمداری ارسال کرده‌ایم که در صورت تصویب در دولت یا مجلس، لازم‌الاجرا خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تأمین اعتبار این طرح گفت: راهکارهایی برای تأمین اعتبار این طرح در نظر گرفته‌ایم که در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه می‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره مرخصی ۹ ماهه زایمان زنان شاغل، اظهار داشت: باید اعتبار اجرای این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی تأمین شود که با آنها مکاتباتی داشته‌ایم و در صورت توافق اجرایی خواهد شد البته موافقت آنها حتی تا زمانی که نقدینگی به ما پرداخت نشود نیز برای اجرای طرح کافی است.

سالاری در خصوص اصلاح قانون تأمین اجتماعی گفت: چیزی به عنوان اصلاح قانون نداشته و درخواست نکردیم و همیشه رعایت منافع کارگر و کارفرما مدنظر ما بوده است و تاکنون تعارضی میان منافع آنان وجود نداشته است.

وی در خصوص مطالبات تأمین اجتماعی از دولت گفت: رقم دقیق میزان مطالبات مشخص نیست چرا که محاسبات سازمان تأمین اجتماعی یک عدد و سازمان محاسبات عدد دیگری را نشان می دهد که با هم متفاوت هستند اما مهمتر از اینکه این رقم چقدر است مشکل این است که چقدر بتوانیم کمک دولت و تعدیل دیون را داشته باشیم که بتوانیم در جهت ارائه خدمات بهتر برای بیمه شدگان از آن استفاده کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات ما توسط دولت پرداخت شده است، ادامه داد: قرار است تا پایان سال نیز ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز دولت به ما پرداخت کند که امیدواریم در نیمه دوم سال محقق شود.

وی همچنین در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در مشاغل سخت و زیان آور اظهار داشت: براساس جلساتی که با کانون بازنشستگان و روسای استانی داشتیم، در این خصوص به چارچوب های جدیدی رسیدیم که قرار است از آذرماه همسان سازی حقوق این افراد براساس محاسبات جدید پرداخت شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بابت همسان سازی در نظر گرفته شده و هر فرمولی به ما ارائه شود مشکلی در پرداخت آن نداریم. مصوبه هیئت مدیره را در خصوص اصلاحیه همسان سازی در مشاغل سخت و زیان آور را گرفته ایم و به هیئت امنا ارسال کرده ایم و در نهایت در آذرماه اجرایی می کنیم.

وی در مورد بیمه بیکاری خاطرنشان کرد:  از ابتدای شیوع بیماری کرونا ۶۶۰ هزار نفر غیر از ۲۲۰ هزار نفر معمول ما که بیمه بیکاری دریافت می کردند درخواست بیمه بیکاری داشتند که نحوه پرداخت آنها به تأیید ستاد کرونا رسید.

سالاری اظهار داشت: یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ماه پرداخت شد و اسامی ۶۲ هزار نفر جدید نیز طی روزهای آینده به آنان پرداخت می شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این تعداد مربوط به سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت بود و از خرداد به بعد طبق روال معمول پرداخت های خود را در بیمه بیکاری داشتیم.

وی در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته حقوقشان در مردادماه متناسب سازی شد و ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به آنان پرداخت می کنیم. این در حالی است که در گذشته پرداختی های ماهیانه ما به بازنشستگان ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود؛ یعنی یک و نیم برابر افزایش داشته است.

سالاری با اشاره به اینکه قبول داریم وضعیت بازنشستگان در شرایط فعلی مناسب نیست گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم با پایداری منابع، پرداختی های بهتری را برای آنان داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در خصوص طرح تأمین کالاهای اساسی از سوی مجلس که قرار بود بخشی از اعتبار همسان سازی را اختصاص دهد، تأکید کرد: این موضوع در حد یک پیش نویسی اولیه مطرح شد که نمایندگان آن را منتفی کرده و در صحن نیز مطرح نشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied