شمانیوز
شما نیوز

روغن ارزان می‌ شود

دبیر انجمن روغن نباتی: نمی‌توان گفت که مشکل روغن، ظرف یکی دو روز حل می‌شود اما به تدریج باید شاهد حل آن باشیم.

روغن ارزان می‌ شود

قیمت روغن نباتی هنوز چندبرابر قیمت مصوب کارخانه است. اولین محموله ماده اولیه روغن، وارد کشور شده است پس انتظار می‌رود که کمبود و گرانی روغن به زودی برطرف شود. 

 

مواد اولیه در راه کارخانه‌ها

ماده اولیه تولید روغن به کشور وارد شده و در حال حمل به کارخانجات تولیدکننده است. امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی ضمن بیان این موضوع گفت: «در حال حاضر ماده اولیه واردشده، ۷۰ هزار تن است. قرار است ارز لازم پرداخت شود. این مقدار پاسخگوی نیاز کارخانجات است و در حال حاضر تولیدکنندگان در حال تولید هستند. در زمینه بطری مایع (مصرف خانوارها) مشکلی وجود ندارد. مشکلات مربوط به بخش جامد و نیمه‌جامد هم در حال برطرف شدن است. نمی‌توان گفت که مشکل روغن ظرف یکی دو روز حل می‌شود اما به تدریج باید شاهد حل آن باشیم. سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کنیم. امیدوار هستیم که ظرف یک هفته آتی معضل کمبود روغن پایان یابد».

احتمال برطرف شدن مشکل ارز تا پایان هفته

اگر ماده اولیه واردشده، کافی است پس قاعدتاً باید ماجرای کمبود روغن به پایان برسد اما اگر چنین نشد آیا می‌توان بخش توزیع و توزیع‌کنندگان را مقصر دانست؟ دبیر انجمن روغن نباتی نظر متفاوتی دارد . وی در این باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «لزوماً این‌طور نیست. افزایش تقاضا و پرداختن زیاده از حد به این موضوع در فضای رسانه‌ای بر مشکل دامن زده است. توزیع‌کنندگان، محصول را تحویل فروشگاه‌ها می‌دهند. باید بر نظارت‌ها افزود. تامین مواد اولیه حتماً روی قیمت بازار تاثیر خواهد گذاشت. قیمت‌های کنونی، کاذب است. طبق وعده مقامات بانک مرکزی قرار است که ارز موردنیاز تا آخر این هفته تامین شود. در جلسه‌ پیش‌رو، موضوع را پیگیری می‌‌کنیم. امید داریم که این موضوع هم تا آخر همین هفته برطرف شود».

بر اختصاص ارز نظارت شود

اکبر سبقتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغنی هم در تحلیل گرانی اخیر به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «تولید روغن نباتی دنیای تخصصی خاص خودش را دارد بنابراین بنده به آن ورود نمی‌کنم اما در یک تحلیل کلی درباره بخش‌های مختلف و مرتبط با صنعت روغن می‌توان گفت که باید نظارت بیشتری بر اختصاص ارز به عمل آید. دولت محدودیت‌های خاص خودش را دارد اما باید نظارت بیشتری بر همین مقدار ارزی که اختصاص داده است داشته باشد. از طرف دیگر باید به این نکته مهم توجه داشت که اختصاص و تامین ارز دو مقوله متفاوت هستند. چه‌بسا فلان مقدار ارز، اختصاص یافته باشد اما هنوز تامین نشده باشد. منکر این موضوع نیستیم اما در مجموع باید کنترل بیشتری به عمل آورد. شرایط کشور خاص است. در شرایطی که تامین و نقل و انتقال ارز سخت شده است باید کنترل لازم به عمل آید تا بعد از زمان مقررشده، همان کالا و نه کالایی دیگر، وارد کشور شود».

هنوز هم آمار معتبری نداریم

وی در ادامه افزود: «به کار ریشه‌ای و مبنایی نیاز است. برای مثال هنوز به آمار معتبر و قابل‌اتکایی دسترسی نداریم. سال گذشته گفته شد که به شش و نیم میلیون تن ذرت نیاز است اما اکنون می‌گویند که ۹ میلیون تن ذرت وارد شده است. بالاخره باید درباره دلیل این تفاوت، توضیح داده شود. فرافکنی کردن فایده‌ای ندارد. تفاوت وضعیت کنونی با گذشته، سخت شدن نقل و انتقال ارز است وگرنه از نظر عوامل دیگر تفاوتی وجود ندارد».

وی در تحلیل بیشتر این موضوع گفت: «باید به بلاتکلیفی پایان داد و حدود بخش خصوصی و دولتی را به روشنی مشخص کرد. هنگام سپردن کار به بخش خصوصی باید ابزارهای لازم را هم در اختیار آن قرار داد. در ارتباط با بعضی بخش‌های کار، بهتر است که دولت و شرکت‌های دولتی، نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند چون نمی‌توان اجازه داد که منافع جمعی فدای منافع شخصی شود. متاسفانه هشدارهای مکرر درباره فساد و رانت، تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است».

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied