شمانیوز
شما نیوز

دکتر قالیباف اصل:

بازار سرمایه و تمام ابزارهای آن اسلامی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه کشور و تمام ابزارهای آن را اسلامی دانست و گفت: همه ابزارها در این بازار قبل از استفاده، در کمیته تخصصی فقهی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند.


بازار سرمایه و تمام ابزارهای آن اسلامی است

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، دکتر حسن قالیباف اصل در ششمین همایش مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران که  با موضوع "حکمرانی مطلوب و تاثیر آن بر بازارهای مالی" در حال برگزاری است ، گفت: عملکرد ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه بعد از استفاده نیز مجددا در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به بحث گذاشته می شود تا بازخوردها و نتایج آن در اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در بازار سرمایه و اقبال عمومی به آن اظهار داشت: حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه، موضوعی است که مجددا باید به آن پرداخته شود و در واقع بدون وجود یک نظام حاکمیتی مطلوب ، نقش بازار سرمایه در تخصیص منابع آن طور که باید و شاید دیده نخواهد شد.

 

مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه

قالیباف اصل سپس  با تقسیم بندی موضوع حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه به چند مولفه اصلی گفت: حاکمیت قانون در بازار سرمایه، حاکمیت شریعت در بازار سرمایه و حاکمیت شرکتی که دستور العمل آن در سال ۱۳۹۷ در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید، مولفه های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه را تشکیل می دهند .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، همچنین وجود قوانین مادر در بازار سرمایه از جمله قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار  و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را  در شکل گیری و برقراری حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه ، مهم ارزیابی کرد .

وی افزود: قانونی که در سال ۱۳۸۴ تصویب و بر اساس آن نهاد "ناظر" از نهاد "اجرا" جدا شد و  مبنای تشکیل ۴ بورس یعنی بورس تهران، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس ایران و سایر نهادهای خود انتظام  قرار گرفت،  فعالیتی در راستای  حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه بوده است .

 

حرکت رو به جلو در بازار سرمایه

قالیباف اصل  در ادامه با تشریح برخی  فعالیت های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار سرمایه کشور از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون جدید حرکت رو به جلویی داشته است و این حرکت همچنان با حضور طیف وسیعی از مردم با دانش ها و سلیقه های متفاوت  و افزایش ابزارها و نهادهای مالی تداوم داشته است .

وی با بیان اینکه اندازه بازار سرمایه با سالیان گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: هم اکنون پایه سهامداری در این بازار به نحو چشم گیری افزایش پیدا کرده و بالای ۵۰ میلیون کد سهامداری داریم.

قالیباف اصل همچنین حضور فعال در عرضه های اولیه را دلیل دیگری بر اقبال از بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: اوایل، کل تعدادی که در عرضه های اولیه شرکت می کردند نهایتا ۵۰ هزار نفر بود ، در حالی که این رقم در حال حاضر به چندین میلیون نفر رسیده است و اخیرا دفعات معاملات به ۴ میلیون رسید که آمار بسیار چشمگیری است .

 

تامین مالی 450 هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به نقش فعال بازار سرمایه در تجهیز منابع بنگاه ها به ویژه بنگاه های تولیدی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ، تامین مالی از طریق بازار سرمایه  ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود که امسال تا الان این رقم به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است .

قالیباف اصل همچنین از انتشار اوراق توسط بعضی شرکت ها خبر داد و گفت: امسال در هیات مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد که شرکت های حائز شرایط  بتوانند بدون ضامن بانکی در بازار سرمایه انتشار اوراق داشته باشند و یک شرکت هم در این خصور مجوز فعالیت گرفته است.

 

مسوولیت نهایی سود و زیان به عهده سهامدار است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به حضور پررنگ فضای مجازی-به عنوان فرصت و تهدید -  در رویدادهای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این فضا قابل کنترل نیست ؛ لذا باید هدفمند با آن برخورد کرد و  از پتانسیل آن بهره گرفت .

قالیباف اصل با تاکید بر اینکه مسوولیت نهایی سود و زیان در بازار سرمایه به عهده خود سهامدار است، افزود: سیگنال دهی،  واژه ای است که دایما در بازار سرمایه تکرار می شود و عده ای متاسفانه همچنان با اتکا به این سیگنال های نامعلوم اقدام به خرید و فروش می کنند .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران توصیه کرد قبل از ورود به این بازار، خود را مجهز به دانش کافی در این خصوص کنند و جهت مشاوره نیز صرفا به محل هایی که مجوز سازمان بورس را دارند مراجعه کنند تا دچار زیان نشوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied