شمانیوز
شما نیوز

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیرعامل بانک مهر ایران با نمایندگان مجلس

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نشستی با اعضای فراکسیون شاهد مجلس برای توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه هم‌اندیشی کردند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیرعامل بانک مهر ایران با نمایندگان مجلس

 

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در این جلسه که امروز برگزار شد، مدیرعامل بانک مهر ایران، دو تن از اعضای هیئت مدیره این بانک و تعدادی از نمایندگان فراکسیون شاهد حضور داشتند.

 

در این جلسه اکبری با اشاره به گذشت ۱۳ سال از فعالیت بانک مهر ایران، گفت: بانک مهر ایران در حقیقت بانک تهیدستان و اقشار محروم جامعه است. رویکرد این بانک در پرداخت تسهیلات با بانک‌های تجاری متفاوت بوده و بانک مهر ایران کار بانکداری خرد انجام می‌دهد. معتقدم گردش پول‌های خرد می‌تواند بسیاری از نیازهای اقشار محروم را برطرف کند. با استفاده از ظرفیت بانک مهر ایران می‌توان ضمن حفظ کرامت افراد نیازمند، آن‌ها را توانمند کرد و در عین حال فشاری هم به دولت و حاکمیت وارد نشود.

 

وی این‌طور ادامه داد: مردم باید وابسته به خودشان باشند، نه وابسته به دولت. یکی از کارهایی که به تحقق این هدف کمک می‌کند، ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است. اکنون فردی که کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کند، نیاز به تأمین مالی دارد که نرخ این تأمین مالی در سطح شبکه بانکی گران است. تخصیص منابع از بودجه و پرداخت وام با نرخ ترجیحی نیز به‌صورتی است که بسیاری از مواقع در محل و زمان خود مصرف نمی‌شود. تجربه بانک مهر ایران نشان داده اگر مردم به منابع خودشان وابسته شوند، بهتر جواب می‌گیریم. بانک مهر ایران توانسته نیازهای عده زیادی را رفع و آن‌ها را توانمند کند. اکنون تورم بالاست و مردم توقع تأمین مالی دارند.

 

اکبری اظهار کرد: بانک مهر ایران ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور دارد و تقریباً در تمام شهرهای بیش از ۵۰هزار نفر کشور دارای شعبه است. تجهیز و تخصیص منابع کاملاً به‌صورت قرض‌الحسنه انجام می‌شود و کارمزد تسهیلات نیز بین صفر تا ۴ درصد است. نسبت معوقات نظام بانکی روی کاغذ ۱۵ درصد است، اما در عمل حدود ۴۰ درصد ارزیابی می‌شود. در بانک مهر ایران این نرخ به زیر یک درصد می‌رسد که یک افتخار به شمار می‌رود. علتش هم این است که مردم می‌دانند در واقع پول یکدیگر را قرض گرفته‌اند، در نتیجه نسبت به بازگشت آن متعهدند.

 

مدیرعامل بانک مهر ایران در همین رابطه افزود: اغلب مشتریان بانک وام‌های خرد دریافت کرده‌اند و این یعنی از اقشار کمتر برخوردار جامعه به شمار می‌روند. شیوع بیماری کرونا بر معیشت این افراد اثر گذاشته، اما شاهدیم این افراد اقساط خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند. حتی زمانی که قرار شد سه ماه از اقساط وام‌های قرض‌الحسنه امهال شود، یک‌سوم مشتریان بانک به‌صورت خودانگیخته اقساطشان را پرداخت کردند، با اینکه مجاز بودند این کار را انجام ندهند. گفتنی است بانک مهر ایران کار مدیریت وجوه انجام می‌دهد، یعنی منابع را از مردم دریافت می‌کند و در چارچوب تسهیلات به مردم پرداخت می‌کند. با این حال جذب منابع قرض‌الحسنه تا حدی سخت است زیرا بسیاری از مردم به دریافت سودهای بالا روی سپرده‌هایشان عادت کرده‌اند.

 

وی با اشاره به رشد منابع بانک مهر ایران، گفت: اکنون منابع بانک به ۴۲۰هزار میلیارد ریال می‌رسد و بیش از ۴۰۰هزار میلیارد ریال آن تسهیلات داده شده است. باقی منابع نیز به‌صورت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی است. ۵۰ درصد تسهیلات بانک مهر ایران از محل رشد منابع و ۵۰ درصد دیگر از محل وصول مطالبات است. تسهیلات بانک از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ به ۲میلیون و ۳۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۸ رسیده و تا این برهه از سال جاری نیز یک میلیون و ۷۵۰هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲.۵ میلیون فقره برسد. این عدد معادل تسهیلاتی است که ۱۵ بانک پرداخت می‌کنند.

 

اکبری با اشاره به فعالیت‌های بانک مهر ایران در حوزه اشتغال، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادهای مختلف به امضا رسانده‌ایم و در چارچوب آن تسهیلاتی را در حوزه اشتغال‌زایی پرداخت می‌کنیم. برخی از این سازمان‌ها عبارتند از کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی. با بنیاد شهید نیز تفاهم نامه‌ای داریم و تسهیلاتی را در حوزه معیشتی پرداخت می‌کنیم. همچنین حدود یک میلیون نفر برای پرداخت حق بیمه خود از بانک مهر ایران تسهیلات دریافت کرده‌اند.

 

وی همچنین به طرح کالاکارت بانک مهر ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ پذیرنده خرد و کلان برای ارائه کالا و خدمات در چارچوب کالاکارت وجود دارد و این پذیرندگان در شهرهای مختلف کشور مستقر هستند. استقبال از این طرح مطلوب بوده و به‌شدت در حال گسترش است.

 

مدیرعامل بانک مهر ایران همچنین اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد مشتریان بانک اشخاص حقوقی هستند. با این حال بانک نمی‌تواند به اشخاص حقوقی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند، بلکه از محل گردش حساب اشخاص حقوقی به افرادی که آن‌ها معرفی کنند، تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

 

اکبری همچنین گفت: اغلب علما به دریافت وجه التزام یا همان جریمه دیرکرد از سوی بانک‌ها ایراد وارد کرده‌اند. با این حال بانک‌ها طبق قانون باید این وجه را دریافت کنند. بانک مهر ایران ضمن مطالعه رفتار بانک‌ها در کشورهای اسلامی، برای نخستین بار در سطح شبکه بانکی کشور مبالغ دریافت شده از این محل را در امور عام‌المنفعه هزینه می‌کند. اگر بین یک تا پنج درصد گردش پولی کشور نزد بانک مهر ایران باشد، انقلابی در حوزه قرض‌الحسنه رخ می‌دهد و دیگر هیچ فردی برای دریافت وام قرض‌الحسنه به زحمت نمی‌افتد. نیاز نیست به شرکت‌های دولتی تکلیف شود، اما اگر این شرکت‌ها اجازه داشته باشند، بخشی از حساب‌های خود را نزد بانک مهر ایران بیاورند تا حد زیادی به این هدف نزدیک می‌شویم.

 

در این دیدار نمایندگان مجلس نیز موارد مختلفی را مطرح کردند. از جمله ابراز خرسندی بابت اینکه یک بانک کاملاً اسلامی در کشور وجود دارد که موفق عمل می‌کند. همچنین گفته شد مجموعه بانک مهر ایران مقدس است، زیرا بر اساس عقد قرض‌الحسنه عمل می‌کند که دستور قرآن است. خداوند قرض‌الحسنه را تضمین کرده و یکی از موضوعاتی است که قرآن بر آن تأکید ویژه‌ای داشته است.

 

افزون بر این، بیان شد هر چه بیشتر به قرض‌الحسنه اهمیت دهیم، حیات طیبه در کشور گسترش پیدا می‌کند. دریافت وام قرض‌الحسنه جذابیت دارد و مردم نیز علاقه‌مند هستند، منتها باید بیش از پیش در این رابطه تبلیغ کنیم. بانک مهر ایران می‌تواند صندوق‌های خانوادگی را احیا کند. بانک چنین طرحی را دارد، اما نیاز است گسترش بیشتری پیدا کند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied