شمانیوز
شما نیوز

بررسی وضعیت و شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره صنعت فولاد

صنعت فلزات اساسی یکی از صنایع مهم و موثر در بازار سرمایه ایران است .

بررسی وضعیت و شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره صنعت فولاد

صنعت فلزات اساسی یکی از صنایع مهم و موثر در بازار سرمایه ایران است .

طی سال های گذشته صنعت فولاد ایران روند رو به رشدی را سپری کرده و در حال حاضر ایران در جایگاه دهم تولید کنندگان آهن و فولاد جهان قرار دارد و با اعلام مهندس جعفری رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو بر اساس برنامه ریزی و پیش بینی های به عمل آمده در صدد دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ و کسب جایگاه هفتمی جهان هستیم .

در حالی که طی دو سال گذشته شدیدترین تحریم های ظالمانه علیه کشورمان اعمال شد تولید آهن و فولاد در سال ۲۰۱۹ رشد ۳۰ درصدی داشت و تا ژانویه ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد که با شیوع بیماری کرونا رشد آن متوقف شد  .

ایجاد بالانس در زنجیره صنعت فولاد

پس از کش و قوس های فراوان و نوسانات ارزش سهام معدنی ها و فولادی ها در بازار بورس و فرا بورس و نقدهای بسیار به دولت در خصوص ساماندهی عرضه و تقاضا زنجیره فولاد ، بالاخره شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره صنعت فولاد ، پیرو تصمیمات جلسه ۱۵۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ، مصوب و به تایید معاون اول رئیس جمهور رسید و توسط دکتر نهاوندیان ، معاون اقتصادی رئیس جمهور ۲۸ آبان ماه برای اجرا ابلاغ شد .

دستورالعمل در ۱۹ ماده و ۵ تبصره با جداول پیوستی ، بر اساس پیشنهادات جمع بندی شده در کمیته بند ( ۵ ) به وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و دارایی رسید .

از ابتدا شیوه نامه ابلاغی با واکنش های مثبت و منفی از سوی مدیران ارشد واحدهای فولادی ، معدنی ، دست اندرکاران ، انجمن ها و تشکل های مرتبط مواجه شد و انتقادهای بسیاری به آن وارد شد .

جلوگیری از توزیع رانت ، فصل مشترک موافقان و مخالفان شیوه نامه بود .

برخی معتقدند با اجرای شیوه نامه باید از دولت به سبب پایان دادن به رانت در زنجیره آهن و فولاد قدردانی کرد و بالعکس عده ای بر آنند شیوه نامه ، مبهم و نسبت به توزیع رانت و ایجاد امضاهای طلایی هشدار جدی داده اند .

نگارنده بر این عقیده است که ابلاغ شیوه نامه با مواد مندرج و تبصره ها به صرفه و صلاح است و نقاط مثبت زیادی دارد که کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضای بازار ، گامی مهم برای برقراری بالانس و توازن در زنجیره صنعت آهن و فولاد و قطع رانت است .

ولی قطعا خالی از ایراد نیست و اعمال نظرات خبرگان و کارشناسان بابت اصلاح برخی از مواد ضروری به نظر می رسد.

با پذیرش نقدها از سوی دولت و تشکیل جلسه دوم در پاستور در حضور تعدادی از منتقدین و خروجی مثبت نشست ، بازار سرمایه روی خوش نشان داد و پالس مثبت در بر داشت .

وزیر جدید صنعت ، معدن و تجارت هم باید با تدبیر و مدیریت و نه دخالت ، تعادل را به بازار برگرداند و دیگر شاهد نابسامانی و جولان دلالان و واسطه های مالی در صنعت فولاد نباشیم .

حبیب فتوحی اردکانی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied