شمانیوز
شما نیوز

یازدهمین صندوق سرمایه‌‌گذاری جسورانه فرابورسی رونمایی شد

آغاز پذیره‌نویسی صندوق جسورانه سرو با سرمایه 160 میلیارد تومان

درخشان‌فر درباره نحوه انتخاب استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری توضیح داد: تمرکز صندوق سرو برای سرمایه‌گذاری عمدتا روی استارتاپ‌ها در بدو تاسیس آنها نیست، بلکه کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که از یک رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند و بخشی از بازار را دراختیار گرفته‌اند و در حال حاضر نیاز به تزریق مالی و تیم مدیریتی مجرب دارند تا بتوانند گردنه رشد را طی کنند و به بالندگی و رقابت‌پذیری لازم برسند.

آغاز پذیره‌نویسی صندوق جسورانه سرو با سرمایه 160 میلیارد تومان

به گزارش شمانیوز به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، فرابورس ایران در هفتمین روز از دی‌ماه 99 از یازدهمین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بازار سرمایه رونمایی کرد؛ بدین ترتیب امروز همزمان با آغاز پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سرو رشد پایدار یکم در بازار ابزارهای نوین مالی، رضا درخشان‌فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج و علی حیدری مدیر سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو توضیحاتی در مورد این صندوق جدید به خبرنگاران ارائه کردند.

در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با اعلام اینکه صندوق جسورانه سرو دارای سرمایه 160 میلیارد تومانی است، گفت: دوره فعالیت صندوق مطابق با امیدنامه آن 5 سال است که امکان گسترش عمر آن به 6 سال و یک سال هم به تسویه وجود دارد و عمر صندوق را از این منظر می‌توانیم حداکثر شش به اضافه یک سال در نظر بگیریم.

درخشان‌فر با اشاره به اینکه حوزه فعالیت صندوق جسورانه شامل تجارت الکترونیک و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فضای مجازی است، عنوان کرد: مبلغ پرداخت‌شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری این صندوق که رقم یکصد هزار تومان است به میزان 20 درصد بوده و 80 درصد مابقی نیز طی فراخوان‌های بعدی از خریداران اخذ خواهد شد.

او همچنین موسسان صندوق را شامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج، فین‌آوا پارس، مشاوران پیشگام سرمایه اطمینان، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت توسعه روزآمد، شرکت مدیریت سرمایه پایا سپیدار و شرکت توسعه تجارت دانا سپیدار عنوان کرد که از کارآفرینان بخش خصوصی هستند و سابقه طولانی در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها در پشتیبانی از کسب‌و‌کارهای نوین و استارتاپی دارند.

درخشان‌فر سایز سرمایه‌گذاری‌های صندوق را نیز عمدتا در محدوده 10 الی 20 میلیارد تومان در هر شرکت هدف اظهار کرد و افزود: برای صندوق جسورانه استراتژی خروج تعریف می‌شود که برای صندوق سرو این استراتژی عرضه اولیه در بازارهای بورس است که ریشه در فعالیت شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج به عنوان مدیر صندوق دارد و همچنین ارائه سهام به سایر شرکت‌ها و نهادهای حمایت‌کننده مبتنی بر فناوری، دیگر استراتژی خروج از این صندوق به شمار می‌رود.

او درباره نحوه انتخاب استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز توضیح داد: تمرکز صندوق سرو برای سرمایه‌گذاری عمدتا روی استارتاپ‌ها در بدو تاسیس آنها نیست، بلکه کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که از یک رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند و بخشی از بازار را دراختیار گرفته‌اند و در حال حاضر نیاز به تزریق مالی و تیم مدیریتی مجرب دارند تا بتوانند گردنه رشد را طی کنند و به بالندگی و رقابت‌پذیری لازم برسند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج درباره ریسک‌های احتمالی سرمایه‌گذاری جسورانه نیز عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به شمار می‌رود و ریسک‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل پرتفویی از شرکت‌های هدف در آن به منظور پوشش ریسک سرمایه‎‌گذاری انتخاب می‌شوند.

او خطاب به سرمایه‌گذاران و خریداران واحدهای این صندوق در فرایند پذیره‌نویسی گفت: این سرمایه‌گذاری نقدشونده نیست و بلندمدت است و از چندین شرکت هدفی که در فرایند تزریق منابع انتخاب می‌شوند در آینده ممکن چند شرکت به شکست سرمایه‌گذاری منجر شود و یا ارزش واحدهای صندوق طی سال‌های اول کاهش پیدا کند.

درخشان‌فر با بیان اینکه واحدهای این صندوق قابلیت معاملاتی را همانند سهام و اوراق و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ندارد، افزود: اگرچه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس امکان معاملاتی در بازار ثانویه در آینده فراهم می‌شود، اما تعداد معاملات واحدهای این صندوق بسیار بسیار کم خواهد بود و بازارگردان ندارد و نقدشونده نیست، از این جهت بیانیه ریسکی را باید خریداران واحدهای صندوق جسورانه امضا کنند و پذیرای ریسک آن باشند؛ چراکه مخاطب این صندوق سرمایه‌گذاران آگاه و با دید سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند.

علی حیدری مدیر سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو رشد پایدار یکم نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه این صندوق بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه محسوب می‌شود که در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود، گفت: هدف از تشکیل این صندوق کمک به تامین مالی اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های فناورانه است.

به گفته او از آنجا که بیشتر صندوق‌ها در مراحل اولیه از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنند ما تصمیم گرفتیم در مراحل ثانویه رشد آن‌ها وارد شویم.

او هدف مجموعه سرو را به دست آوردن بازدهی بالا برای سرمایه‌گذاران و خریداران واحدهای صندوق جسورانه سرو عنوان کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم بتوانیم کلاس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه را به عنوان یک کلاس دارایی در کنار سایر صندوق‌هایی که تشکیل شده‌اند، معرفی کنیم.

لازم به ذکر است از امروز 7 دی‌ماه پذیره‌نویسی یک میلیون و 600 هزار واحد صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سرو رشد پایدار یکم در نماد «ویسرو» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به مدت 7 روز کاری آغاز شد. در این پذیره‌نویسی حداقل و حداکثر تعداد واحد قابل خریدارای توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی به ترتیب 5 هزار و 600 هزار واحد سرمایه‌گذاری است و شبکه پذیره‌نویسی آن شامل شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied