شمانیوز
شما نیوز

بازنشستگان تامین اجتماعی حتما بخوانند

همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پس از سال‌ها سرانجام در مهرماه امسال در مرحله اول از سوی دولت و سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد.

بازنشستگان تامین اجتماعی حتما بخوانند

همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پس از سال‌ها سرانجام در مهرماه امسال در مرحله اول از سوی دولت و سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد.

چند روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان تامین اجتماعی خبر‌های خوشی داشت، وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت منابعی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در بودجه سال آینده لحاظ کرده است، گفت: «اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان کافی در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم دولت با توجه به بند (و) تبصره (۲) بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع لحاظ کرده تا ضمن رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان بتواند در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند، بازنشستگانی که در این روز‌ها بسیار از میزان دریافتی‌های خودشان ناراضی هستند.»

 

 

بازنشستگان تامین اجتماعی  امسال مانند بازنشستگان کشوری افزایش حقوق دارند؟

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: اراده کلی مجلس شورای اسلامی بر این است که همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مانند بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود.

او افزود: باید تاکید کنم که عزم جدی مجلس بر این است که هم حقوق شاغلین و هم حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی همسان سازی شود یعنی نسبت به تورم موجود در جامعه افزایش پیدا کند و فقط شامل شاغلین نباشد و بازنشستگان نیز بتوانند از این افزایش حقوق بهره مند شوند.

 

رضایی از تمام شدن مراحل رسیدگی درآمد بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و تصریح کرد: تاکنون باتوجه به کمبود بودجه و مشکلات این چنینی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام نشد اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر بررسی بودجه در حوزه درآمدها به پایان رسیده و وارد هزینه‌ها شدیم، انشالله با بسته شدن لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، خبرهای خوشی به شاغلین و بازنشستگان تامین اجتماعی خواهیم داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص نحوه پرداخت بدهی دولت به این صندوق گفت: انشالله با بررسی کردن هزینه‌ها نیز میزان درآمد با هزینه به تعادل برسد و با صرفه جویی در هزینه‌ها این کسری و بدهی دولت به تامین اجتماعی هم جبران می‌شود و موضوع همسان سازی برای شاغلین و بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی سال آینده اجرا می‌شود.

 

 

قوانین مرتبط  با بازنشستگی در بیمه تأمین اجتماعی

مستند به ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مشمولان این قانون در صورت دارا بودن شرایط زیر حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت:

 - حداقل سابقه پرداخت حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی دارا باشند .

- سن مرد به شصت سال تمام و سن زن  پنجاه و پنج سال تمام رسیده باشد .

بیمه شدگانی می توانند از مستمری بازنشستگی طبق ماده 76 قانون استفاده نمایند که تا تاریخ تقاضای بازنشستگی حداقل 20 سال تمام حق بیمه به مأخذ کامل را به سازمان پرداخت نموده باشند.

(حداقل سابقه لازم در این ماده 10 سال بوده که حسب بند ”3” جزء ”ب”‌ قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 14/7/80 مجمع تشخیص مصلحت نظام از 14 مهر 1381هر سال ، یکسال اضافه گردید تا به 20 سال تمام رسید)

 

 

مشمولان بخشنامه شماره 1/2 کارهای سخت و زیان آور

طبق قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی به ماده 76 قانون تأمین اجتماعی ... مصوب 14/7/80 مجمع تشخیص مصلحت نظام، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه به صورت پلکانی و به ازای هر سال از تاریخ تصویب یک سال اضافه گردید بنحوی که در یک فرایند ده ساله ، حداقل مزبور به بیست سال ارتقا یافت .


لذا هر زمان که بیمه شده حداقل شرایط مقرر در ماده 76 قانون (10 سال سابقه و 60 سال برای مردان و 55 سال سن برای زنان) را احراز نماید، سابقه مقرر در جزء 3 بند” ب”‌ ماده واحده مذکور در آن زمان، جایگزین 10 سال سابقه مذکور در ماده 76 قانون شده و از آن تاریخ به بعد در هر زمانی که بیمه شده سابقه لازم مزبور را کسب نماید می تواند درخواست بازنشستگی نموده و بازنشسته شود .

 

 

تبصره یک ماده 76 قانون

براساس این تبصره بیمه شدگانی که 30 سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته نموده اند، در صورتی که سن مردان 50 سال و سن زنان 45 سال تمام باشد می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند .

 

 

دارا بودن 20 سال سابقه متوالی اشتغال در کارهای سخت و زیان آور

به موجب قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371  مصوب 14/7/80 مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین بند "1" ماده 13 آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور مصوب 26/12/85 هیات محترم وزیران، بیمه شدگانی که حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه متوالی در کارهای سخت و زیان‌آور را دارا باشند بدون شرط سنی می توانند درخواست بازنشستگی نمایند .


شایان ذکر است نحوه تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، گردشکار و نحوه محاسبات آن در بخشنامه های حوزه از جمله بخشنامه 49 مستمریها شرح داده شده که جهت اطلاع بیشتر ضروری است مفاد آنها مطالعه و ملاک عمل قرار گیرد .

 

 


دارا بودن 25 سال سابقه متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور

بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی صدرالاشاره (موضوع بند الف) بیمه شدگانی که حداقل 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه متناوب در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می توانند درخواست بازنشستگی نمایند .


ضمناً براساس استفساریه جزء(1) بند(ب) تبصره(2) ماده(76) قانون تامین اجتماعی: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم (5/1) سال محاسبه خواهد شد.

 

 

 

تبصره 3 ماده 76 قانون

بیمه شدگانی که دارای 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی نمایند .

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied