شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مقایسه کتاب های زبان انگلیسی جامع انتشارات مبتکران و خیلی سبز

برای کسانی که تا کنکور با زبان انگلیسی میانه خوبی نداشته اند و هیچ وقت تجربه حضور در کلاس زبان و ... را نداشته اند، آشتی کردن ناگهانی با این درس کار سختی است. نه اینکه کلاس رفته ها لزوما در کنکور، انگلیسی را 100 درصد بزنند ولی حداقل این است که از اعتماد به نفس بالاتری برای برخورد با این برخوردارند.

مقایسه کتاب های زبان انگلیسی جامع انتشارات مبتکران و خیلی سبز

البته درست است که اصلاح وضعیت زبان انگلیسی در سال کنکور (یعنی دوازدهم) کار ساده ای نیست ولی نا امید هم نباید بود. انتشارات های مختلفی کتاب های جامعی را برای زبان انگلیسی به چاپ رسانیده اند که شامل محتوای زبان دهم، یازدهم و دوازدهم است. از این میان کتاب های زبان انگلیسی جامع مبتکران نوشته شاب اناری و روزبه شهلایی مقدم و کتاب جامع انگلیسی خیلی سبز نوشته رضا کیاسالار، از سرآمد ترین ها هستند. در این مقاله می خواهیم به مقایسه و بیان ویژگی های آنها بپردازیم.

 

کتاب زبان انگلیسی جامع مبتکران نوشته شهاب اناری و روزبه شهلایی مقدم

 

متن درس‌نامه کتاب زبان جامع مبتکران روان و ساده است، توضیحات هر بخش مشخص و با استفاده از مثال و جداول مختلف ارائه‌ شده‌اند که یادگیری را برای دانش آموزان تسهیل می‌کند. درس‌نامه بخش بزرگی از کتاب را تشکیل می‌دهد. تمامی توضیحات بخش‌های مختلف آموزشی گرامر، واژگان و درک مطلب و کلوزتست به‌صورت کامل و جامع در کتاب ارائه‌ شده است که با ضمیمه‌های ارائه‌ شده منجر به حجیم شدن درس‌نامه و به‌طور کلی کتاب شده است.

یکی از نقاط قوت کتاب، پوشش تمامی مطالب و بخش‌های مختلف کنکور سراسری است که نویسندگان به‌خوبی با درک این موضوع، توانسته‌اند درس‌نامه جامع و کاملی را ارائه کنند. تمرکز بر آموزش نکات درک مطلب و ارائه شیوه‌های پاسخگویی به آن‌ها، در کنار پوشش کامل نکات گرامری و ارائه کل واژگان تمامی پایه‌ها، از طریق آموزش مستقیم آن‌ها و ارائه واژ‌ه‌نامه جیبی و همراه کنکوری، همگی در کنار هم سبب شده‌اند تا کتاب یک منبع کامل و جامع آموزشی برای کلیه مطالب زبان کنکور باشد.

5

 

درس‌نامه قابل‌استفاده برای تمامی دانش آموزان با هر سطحی است. پوشش پایه‌ای و جامع درس‌نامه از یک ‌سو سبب می‌شود تا دانش آموزان متوسط و ضعیف بتوانند از پایه زبان را یاد بگیرند و به ابعاد مختلف آن مسلط شوند، از سوی دیگر ارائه نکات و مطالب مخصوص دانش آموزان قوی، مثل بخش نکات تکمیلی درس‌نامه یا تکنیک‌های متن‌خوانی، سبب می‌شود تا درس‌نامه برای دانش آموزان قوی هم مؤثر و مفید باشد.

دانش‌آموزانی که پایه خوبی از زبان انگلیسی ندارند و به دنبال آشنایی و تسلط بر زبان انگلیسی کنکور هستند، می‌توانند از پایه زبان انگلیسی را با این کتاب یاد بگیرند و با آن کار کنند.

از نکات مثبت کتاب زبان جامع مبتکران در درس‌نامه، می‌توان به این اشاره کرد که بعد از آموزش هر بخش گرامری، چندین تمرین جای خالی به‌صورت تشریحی که متناسب با بخش آموزش داده‌ شده هستند، آورده شده است که بسیار خوب و مناسب انتخاب ‌شده‌اند.

تست‌ها در چهار بخش اصلی دسته‌بندی ‌شده‌اند. تست‌های سطح اول، تست‌های نوادگان شکسپیر، تست‌های مرور و تست‌های کنکوری. به لحاظ آموزشی، تست‌های سطح اول ساده‌تر هستند و تست‌های شکسپیر سطح بالاتری دارند که باعث می‌شود روند سخت شدن تست‌ها به‌خوبی وجود داشته باشد. همچنین نکته بسیار مهم و مثبت تست‌ها، وجود بخش تست‌های مروری است که باعث می‌شود مطالب گذشته دوباره در ذهن دانش آموزان تجدید شود و بتوانند مطالب آموخته ‌شده را دوباره تمرین کنند. از دیگر نکات مثبت تست‌ها، پوشش انواع تیپ‌های مختلف سؤالات است، که حتی در دسته‌بندی‌های مشخص و جداگانه خود قرار دارند. مثلاً تست‌هایی تحت عنوان Writing یا مباحث Collocation در کتاب وجود دارد که تست‌های این تیپ‌ها را به‌طور خاص پوشش داده است. (براساس چاپ 99)

 

Capture
 
کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز نوشته رضا کیاسالار

 

در کتاب زبان جامع خیلی سبز، متن درسنامه روان و به خوبی قابل درک است و هرجا نیاز به توضیح بیشتر برای جا افتادن مطلب نیاز بوده است ارائه شده است. درسنامه در بخش گرامر خلاصه و مفید ارائه شده است که سبب شده تا حجم آن در مقایسه با سایر کتاب ها کمتر باشد، اما در کتابچه واژگان که آموزش واژگان در آن قرار دارد، برای هر واژه نقش آن، به همراه جمله مثالی و ترجمه آن و معانی دوم و سوم هر واژه در صورت وجود نیز بیان شده است که حجم آن را بالا برده است.

با بیان نکات تستی و مهم هر بخش گرامری و توضیح جامع واژگان تمام آنچه باید دانش آموزان برای شرکت در کنکور بدانند پوشش داده شده است و بخش درسنامه درک  مطلب با عنوان متن و مهارت، مهارت های ضروری پاسخ دهی به تست های Reading و Cloze را شرح داده است.

ارائه ترجمه نمونه جملات برای واژگان، آموزش تکنیک های متن خوانی و توضیح شفاف گرامر از جمله مواردی است که به دانش آموزان ضعیف بسیار کمک می کند تا با درس ارتباط بگیرند و خود را تقویت کنند. بیان مناسب نقش کلمات در درسنامه واژگان و ارائه معانی دوم و سوم آنها و طرح کردن نکات گرامری که در کتاب نیامده است، با اینکه فرای کتاب درسی است اما کتاب انگلیسی جامع کنکور تست خیلی سبز را از مسیر کنکوری خود خارج نکرده است.

 

4

 

از نکات مثبت کتاب انگلیسی جامع کنکور تست خیلی سبز، استفاده از چندین مثال متنوع پس از آموزش مبحثی از گرامر است که برای جا افتادن مطلب آموزش داده شده و کاربرد آن در تست ها به شدت به دانش آموزان کمک می کند. این تست ها تحت عنوان تست »دست گرمی«، ساده و خوب دست چین شده اند و بسیار مفید هستند. با اینکه درسنامه تا حد خوبی تمامی نکات لازم را آموزش داده است، تست های سطح بالایی در کتاب هستند ( جمجمه دار) که نیازمند ترکیب چند موضوع و استفاده از نکات دیگر هستند که با مطالعه پاسخ تشریحی امکان پاسخگویی به آنها نیز فراهم می شود.

یکی دیگر از نکات مثبت کتاب انگلیسی جامع کنکور تست خیلی سبز، استفاده از ایده های جدید برای طرح تست ها می باشد. تست هایی مانند تست 2514 که ساختار جدید و نویی دارند توسط خود نویسنده در کتاب طرح شده است.

تست های دشوار کتاب که در پاسخنامه با شکل جمجمه نشان داده شده اند، تست های سطح بالایی هستند که درمیان سایر تست ها پخش شده اند. این تست ها جز تست های دشوار کنکوری به شمار می آیند. نویسنده مسیر کنکوری تست های کتاب را حفظ کرده است و خارج از آن تستی را مطرح نکرده است. دانش آموزان با هر سطحی پس از مطالعه درسنامه، می توانند تست های کتاب را پاسخ دهند و از آن استفاده کنند. هرچند تست های دشوار کتاب که در میان تست های متوسط قرار گرفته است دانش آموزان ضعیف را دچار چالش می کند و ممکن است نتوانند به بخش زیادی از آنها پاسخ بدهند. (براساس چاپ 98)

 

ق

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied