شمانیوز
شما نیوز

تحلیل بنیادی "سهام انرژی" از نماد پترول به عنوان زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس:

رشد ۳۱ برابری ارزش پرتفوی بورسی "پترول" نسبت به بهای تمام شده آن در ۹ ماهه سال ۹۹

گروه سرمایه گذاری ایرانیان دارای زیرمجموعه وسیعی از شرکت های متعدد بورسی و غیربورسی است که به شکلی فعال و رو به جلو حرکت می کنند به طوری که تنها در بخش شرکت های بورسی طی ۹ ماهه سال ۹۹ رشد ۳۱ برابری از ارزش بازار نسبت به بهای تمام شده پرتفوی را کسب نموده است.

رشد ۳۱ برابری ارزش پرتفوی بورسی "پترول" نسبت به بهای تمام شده آن در ۹ ماهه سال ۹۹

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان(پترول)، یکی از شرکت ها و از زیرمجموعه های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و از جمله شرکت های سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی کشور است. همچنین شرکت پترول نیز دارای زیرمجموعه وسیعی از شرکت های متعدد بورسی و غیربورسی است که به شکلی فعال و رو به جلو حرکت می کنند به طوری که تنها در بخش شرکت های بورسی طی ۹ ماهه سال ۹۹  رشد ۳۱ برابری از ارزش بازار نسبت به بهای تمام شده پرتفوی را کسب نموده است.

این شرکت فعالیت گسترده ای در طراحی، سرمایه گذاری، مدیریت پروژه، فروش و هدایت منابع مالی به بازار سرمایه را برعهده دارد و به گفته رسول اشرف زاده مدیرعامل این شرکت، هلدینگ خلیج فارس مسئولیت توسعه صنایع تکمیلی در صنعت پتروشیمی را به پترول واگذار کرده است و این شرکت به جد با معرفی و عملیاتی کردن طرح ها توانسته است به بهره برداری از پروژه ها در مسیر زنجیره تولید و توسعه صنایع تکمیلی گام بردارد که نمونه بارز آن پتروشیمی لردگان، ایلام، ارومیه و غیره است.

گروه سرمایه گذاری ایرانیان، در راستای خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و به جهت توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۶ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال به صورت سهامی عام در تهران به ثبت رسید و هم اکنون با چند مرحله افزایش سرمایه این رقم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است و در حال انجام افزایش سرمایه به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال است.

گزارش پیش رو، با اطلاعات و آمار دریافت شده از سوی حوزه مالی و سرمایه گذاری پترول، تحلیل بنیادی از وضعیت این شرکت ارائه می دهد. این گزارش به صورت اجمالی روند فعالیت گروه سرمایه گذاری ایرانیان را به لحاظ شاخص های مالی که مورد نظر سهامداران پترول در بازار سرمایه است را مورد ارزیابی قرار می دهد.

نماد "پترول" در گروه صنایع شیمیایی بازار سرمایه

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد "پترول" در گروه صنایع شیمیایی بورس، در قالب سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۳ در بازار پایه فرابورس ایران پذیرش و عرضه اولیه شد و در سال ۱۳۹۵ به  بازار دوم بورس منتقل شده است. سرمایه ثبت شده شرکت پس از چندین مرحله افزایش سرمایه هم اکنون به ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و قرار است افزایش سرمایه ای (افزایش سرمایه به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال در حال انجام است) صورت گیرد و همچنین انجام افزایش سرمایه (از محل اندوخته سرمایه ای) در دستور کار قرار خواهد گرفت که شروع فرایند افزایش سرمایه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی و تصویب صورت های مالی سالیانه در تاریخ پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ امکان پذیر خواهد بود.

شرکت پترول از زیرمجموعه های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است و هلدینگ خلیج فارس با مالکیت ۶۹,۶۹ درصدی پترول، به عنوان سهامدار اصلی این شرکت محسوب می شود.

2M0A1872

عملکرد و وضعیت مالی پترول در بازده زمانی ۹۸ و ۹۹

بر مبنای آماری و اطلاعات طبقه بندی شده از بخش مالی پترول این طور برمی آید که سود خالص این شرکت در بازده شش ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۸/۳۰ بیش از ۴۰۷ درصد رشد داشته است که این رقم در مقایسه با سود خالص سال مالی ۱۳۹۹/۲/۳۰ بوده است که عمده­ ترین دلیل این مساله، واگذاری ۹۹ درصد از سهام شرکت سرمایه­ گذاری مدبران اقتصاد است.

همچنن نکته حائز اهمیت دیگر تسویه بدهی ­های ارزی به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که این مسئله ریسک­های ناشی از نوسانات ارزی را برای پترول کاهش داده است.

2M0A1909

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه­ گذاری ایرانیان به عنوان یک هلدینگ مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، ترکیبی از سهام شرکت­های بورسی و غیربورسی را در ترکیب دارایی­ های خود دارد. در این گزارش ابتدا به معرفی و بررسی پرتفوی سهام بورسی، و پس از آن به بررسی شرکت های غیربورسی پترول که یکی از پتانسیل­ های اصلی شرکت است، می ­پردازیم.

 

شرکت های بورسی گروه سرمایه گذاری ایرانیان(پترول)

بر اساس اطلاعات دریافتی، ارزش روز پرتفوی شرکت های بورسی پترول بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد ریال است که نسبت به بهای تمام شده تحصیل این دارایی ­ها رشدی بیش از ۳۱ برابری را نشان می ­دهد.

مهم ترین دارایی­ بورسی پترول، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان است. که این شرکت، جز شرکت­ های فرعی و تحت کنترل پترول بوده است. این شرکت با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن اوره و ۶۷۳ هزار تن آمونیاک و با سرمایه­گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال در ابتدای آذرماه سال جاری به بهره­ برداری رسیده است. بدیهی است تکمیل این طرح عظیم و ورود این شرکت به مدار تولید، باعث ایجاد منافع اقتصادی قابل توجه ­ای برای شرکت خواهد شد.

2M0A184111

                   

شرکت پترول مالک ۲۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه، تولید کننده محصول آمونیاک و اوره به ظرفیت ۶۸۶ هزار تن است.

همچنین پترول مالکیت ۴,۷ درصد از سهام شرکت پتروشیمی جم را دارد که این پتروشیمی تولید کننده محصولات پلیمری از جمله الفین و از شاخه­ های سودآور صنعت پتروشیمی است.

از سوی دیگرشرکت پتروشیمی ارومیه یکی از شرکت­های فرعی پترول است که در مردادماه سال جاری در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شد. این شرکت تولیدکننده محصولات کریستال ملامین، سولفات آمونیوم، اسید سولفوریک و همچنین با راه ­اندازی و بهره ­برداری از واحد سولفات پتاسیم قادر به تولید ۴۰ هزار تن محصول سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن محصول اسید کلریدریک بوده است.

شرکت­های غیر بورسی پترول

پورتفوی غیر بورسی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شامل شرکت‌های پتروشیمی ایلام، صدف خلیج فارس، توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان، مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان است که در ادامه به تشریح هر یک از این مجتمع ها می پردازیم.

4

پتروشیمی ایلام

پتروشیمی ایلام به عنوان سیزدهمین مجتمع الفین صنعت پتروشیمی کشور با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن اتیلن و ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین که از سودآورترین محصولات صنعت پتروشیمی است، خوراک اصلی این واحد گاز اتان است که از پالایشگاه گاز ایلام تامین و پس از شیرین سازی در واحد SRU مجتمع ایلام به عنوان خوراک واحد الفین استفاده می‌شود. همچنین ۱۰۷ هزار تن پروپیلن و ۱۳۳ هزار تن بنزین پیرولیز نیز در این واحد تولید خواهد شد.

 

توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان

فعالیت اصلی شرکت توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان، تولید پلی پروپیلن به ظرفیت تقریبی ۱۵۰ هزار تن است. خوراک این واحد عمدتا از واحد الفین شرکت پتروشیمی ایلام تامین خواهد شد. سرمایه­ گذاری انجام شده در این طرح شامل ۳۶ میلیون یورو و ۶,۲۰۰ میلیارد ریال است که ۵۵ درصد از مالکیت سهام این شرکت به صورت مستقیم در اختیار پترول بوده به ترتیب ۴۰ و ۵ درصد از سهام در اختیار شرکت ­های پتروشیمی ایلام و شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان است که این شرکت ­ها نیز وابسته به پترول هستند.

 

پتروشیمی صدف خلیج فارس

محصول اصلی تولید شده توسط شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس، کائوچوی مصنوعی در گریدهای مختلف (ESBR) به ظرفیت ۱۳۶ هزار تن است. خوراک این محصول استایرن و بوتادین است که از شرکت ­های پتروشیمی پارس و جم در منطقه عسلویه تامین می شود. میزان سرمایه­گذاری انجام شده این پروژه شامل ۱۸۹ میلیون یور و ۱۴ هزار میلیارد ریال هزینه ریالی است که انتظار می­رود در سال ۱۴۰۱ به بهره ­برداری برسد.

 

شرکت مدیریت توسعه سرمایه پترول

شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان، یک شرکت سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاری‌های آن  شامل شرکت های بورسی و غیر بورسی است.  در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹، ارزش روز پرتفوی بورسی ۷,۸۸۱ میلیارد ریال که حدود ۷ هزار میلیارد ریال مازاد ارزش بر بهای تمام شده سرمایه­ گذاری بوده است.

از اصلی­ترین و با ارزش­ترین دارایی ­های این شرکت در پرتفوی غیر بورسی، سهام شرکت کیمیای پارس خاورمیانه به تعداد ۳۸۹,۱۸۰,۸۰۰  است که این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکننده­های متانول با ظرفیت ۱,۶۵۰ هزار تن است.

 

انتشار اوراق تبعی و بازارگردانی پترول توسط هلدینگ خلیج فارس در جهت حمایت از سهامداران

اوراق تبعی پترول یا بیمه سهام با نماد "هترول" برای شرکت پترول در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. روشی که ریسک سیستماتیک و بازده مورد انتظار سرمایه گذاران بورس را به حداقل می رساند.

همچنین هلدینگ خلیج فارس با هدایت صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سهام پترول و شرکت ­های زیرمجموعه آن از جمله پتروشیمی ارومیه و لردگان را برعهده دارد. این صندوق با عنایت به الزام بازارگردانی سهام توسط سازمان بورس، با تعامل و همکاری کامل و هم­راستا با سازمان بورس، اقدام به بازارگردانی و انجام تعهدات مربوط را بر عهده دارد.

 

تامین مالی پترول از بازار سرمایه

پترول در زمینه تامین مالی در بازار سرمایه در راستای کاهش و بهینه نمودن هزینه­های مالی اقدامات مناسبی را پیگیری و به سرانجام رسانده است. انتشار بیش از ۳ مرحله اوراق سلف به ارزش ۴,۰۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت پتروشیمی ایلام، انتشار ۲.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، ۳.۰۰۰ انتشار میلیارد ریال اوراق مرابحه شرکت پتروشیمی صدف خلیج فارس از مهم­ترین اقدامات شرکت در این راستا است. همچنین شرکت موفق به اخذ موافقت اصولی انتشار اوراق سلف شرکت پتروشیمی ایلام به ارزش ۵.۰۰۰ میلیارد ریال و انتشار ۳.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق اجاره برای شرکت توسعه صنایع پائین دستی پتروایرانیان است.

 

طرح­های توسعه پائین دستی در پترول و چشم انداز آینده

گروه سرمایه گذاری ایرانیان(پترول) با نوآوری در طرح ها و در راستای تکمیل و توسعه زنجیره تولید فعالیت می کند و این فعالیت ها در زمان تحریم های سختگیرانه صورت گرفته است. با این وجود شرکت پترول ضمن انجام مدیریت سرمایه گذاری و اجرای پروژه های توجیه پذیر در مجموعه های پتروشیمی اخیرا سه طرح پائین دستی پتروشیمی را تصویب و پیگیری می کند این طرح ها عبارتند از:

    - طرح تولید کریستال ملامین با ظرفیت ۲۰ هزار تن و با سرمایه­ گذاری ۴۰ میلیون دلار در مجاورت شرکت کود شیمیایی اوره لردگان و با دریافت اوره به عنوان خوراک از این شرکت است.

    - طرح تولید سود پرک با ظرفیت ۴۵ هزار تن و با سرمایه­ گذاری ۱۰ میلیون دلاری در منطقه عسلویه و با دریافت خوراک از پتروشیمی اروند است.

    - طرح تولید متیل آمین با ظرفیت ۲۳ هزار تن و با سرمایه­ گذاری ۴۰ میلیون دلاری در منطقه سنقر کرمانشاه و با دریافت خوراک از پتروشیمی کرمانشاه و فن­آوران صورت خواهد گرفت.

فرهنگ سهامداری در پترول به گونه ای رقم خورده است که کسب سود برای سهامداران اصلی بویژه هلدینگ خلیج فارس و سهامداران بازار بوده است. این شرکت همواره سعی دارد نماد پترول را در بازار با هدایت پروژه های پربازده و سودآور پیش ببرد و همچنین با اجماع تفکر سهامداری بتواند علاوه بر بورسی کردن تمامی شرکت ها وزیرمجموعه های خود، این نمادهای بورسی را از سهام مورد توجه فعالان بازار سرمایه نشان دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied