شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

در انتخاب میلگرد ساده و آجدار دقت کنید

میلگرد یا آرماتور که در انگلیسی به آن (Rebar) گفته میشود، بیشتر در پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده میشود. وظیفه‌ی اصلی میلگرد، افزایش استحکام و مقاومت بسیار بالا در ساختمان است. این که کدام میلگرد برای پروژه شما مناسب تر است، بستگی به نوع پروژه دارد. در ادامه، به بررسی کلی میلگرد و تفاوت دو نوع میلگرد آجدار (Ribbed rebar) و میلگرد ساده (Simple rebar) می‌پردازیم.

در انتخاب میلگرد ساده و آجدار دقت کنید

میلگرد یا آرماتور که در انگلیسی به آن (Rebar) گفته میشود، بیشتر در پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده میشود. وظیفه‌ی اصلی میلگرد، افزایش استحکام و مقاومت بسیار بالا در ساختمان است. این که کدام میلگرد برای پروژه شما مناسب تر است، بستگی به نوع پروژه دارد. در ادامه، به بررسی کلی میلگرد و  تفاوت دو نوع میلگرد آجدار (Ribbed rebar) و میلگرد ساده (Simple rebar) می‌پردازیم.

 

میلگرد چیست؟

 

1397070812150330815536744 - Copy - Copy

 

میلگردها عضو جدانشدنی صنعت ساختمان‌سازی هستند. حجم استفاده از این محصول به قدری بالاست که می‌توان گفت قیمت میلگرد، یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی مسکن است. بسیاری از افرادی که در حوزه آهن آلات فعالیت دارند، در مورد میلگرد چیست و کاربرد آن، سوالات متعددی می‌پرسند. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از میلگرد داشته باشیم میتوان گفت که میلگرد (Rebar) به پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپُر گفته می‌شود که اغلب افراد، نوع فلزی آجدار آن را می‌شناسند.

 

https://esfahanahan.com/steel/rebar/

 

میلگردها به طور کلی، از نظر شکل ظاهری به دو مدل میلگرد ساده (Simple rebar) و میلگرد آجدار (Ribbed rebar) تقسیم میشوند.در ادامه به بررسی این دو نوع میلگرد می پردازیم :

 

میلگرد ساده :

 

میلگرد A1 که از جنس فولاد نرم است به آن میلگرد ساده میگویند. شکل این نوع میلگرد، صاف و بدون آج است. لازم است بدانید که یکی از راه های تشخیص میلگرد ساده از میلگرد آجدار نداشتن آج بر روی میلگرد ساده است.

نکات مهمی نیز در مورد میلگرد ساده وجود دارد که میتوانید در این مقاله از سایت اصفهان آهن مطالعه کنید. میلگرد های ساده دارای قطر مشخصی بین 6 تا 200 میلی متر هستند. این میلگرد دارای مقاومت کششی ۳۶۰ نیوتون بر میلی‌متر است که می‌تواند مقاومت کششی بتن‌های نرم ساختمانی را افزایش دهد. به طور کلیف میلگردهای ساده از نظر جنس، به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد پُرکربن یا (میلگرد سیا)
  • میلگرد با پوشش اپوکسی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد استیل
  • میلگرد پلیمری

 

تولید میلگرد ساده به این صورت است که در مرحله‌ی اول باید شمش‌ها را به دمای مشخصی حدود ۱۰۰۰ یا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد رساند تا وارد مرحله‌ی شکل‌دهی شوند. در مرحله بعدی، شمش‌های حرارت دیده روی رول‌ها قرار می‌گیرند و به وسیله‌ی دستگاه‌های خاص، از عرض و قطر آن‌ها کاسته و به طول آن‌ها اضافه می‌شود.

در مرحله سوم، میلگردها باید به طول و استاندارد مشخصی برسند. بعد از آن، با قیچی‌های مخصوص، میلگردها را برش می‌دهند و بسته‌بندی می‌کنند.

 

چند مورد از کاربرد میلگرد ساده :

 

  • میلگرد ساده در صنعت
  • میلگرد ساده در ساختمان سازی

 

میلگرد ساده بیشتر در صنعت استفاده میشود و در ساختمان سازی بیشتر میلگرد آجدار کاربرد دارد. از کاربرد میلگرد ساده در صنعت میتوان به ساخت پیچ، مهره و میخ و همچنین ساخت اتصالات اشاره کرد. به همان اندازه که میلگرد ساده کیفیت بیشتری داشته باشد، کاربرد آن در صنعت بیشتر خواهد بود. میلگردهای به دو صورت شاخه و کلاف موجود است. حالت کلاف در سایزهای ۵.۵، ۶.۵، ۸، ۱۰، ۱۲ و حالت شاخه در سایزهای ۸ تا ۴۰ موجود است.

 از مهمترین ویژگی میلگرد ساده این است که  برش و خم‌کردن آن، راحت‌تر است. به همین دلیل در آهنگری و جوشکاری بیشتر استفاده می‌شود.

 

میلگرد آجدار :

 

1397070812150330815536744 - Copy (2)

 

میلگرد آجدار که با گرید های مختلف 2A ، A3 ، A4 تولید میشود . همانطور که اشاره شد، این نوع میلگرد، دارای آج ها و برآمدگی هایی روی میلگرد است. آجی که روی میلگرد قرار دارد، میتواند فشار بیشتری را تحمل کند و باعث میشود بهتر در بتن قرار بگیرد. این نوع میلگردها، قابلیت جوشکاری بالایی دارند و همچنین از استحکام کششی بالایی برخوردار است.

از میلگردهای آجدار در ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین پل ها استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد گفته شده، قابلیت انعطاف پذیری از مهمترین ویژگی میلگرد آجدار است. میلگرد آجدار، حداقل وزن و حداکثر استحکام را دارد و برای فشرده‌سازی و تقویت‌تنش، مناسب است.

 

چند مورد از کاربرد میلگرد آجدار :

 

میلگرد آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد. میلگردهای آجدار گرید متوسط که امروزه به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سال 1968 برای اولین‌بار استفاده شدند. از کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان در مقاوم‌سازی بتن در انواع سازه‌ی بتنی مانند پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس BRT، ساختمان‌ها و برج‌ها اشاره کرد.

بتن به ‌اندازه‌ی کافی برای نیروهای فشاری و فشرده‌سازی قوی است، اما نیروهای تنشی می‌توانند آن را متلاشی کنند. همچنین، از این نوع میلگرد در سازه‌های فولادی به‌ منظور تقویت سازه، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و مواردی از این دست، استفاده می‌شود.

 

کدام نوع میلگرد را انتخاب کنیم؟

 

1397070812150330815536744 - Copy

 

تولید میلگرد در ایران بیش از نیم قرن سابقه فعال دارد. در تمامی این سال‌ها تولید این محصول فولادی با اقبال روز افزون همراه شد و تولید کنندگان زیادی پا در این عرصه گذاشتند. انتخاب بهترین برند میلگرد برای بسیاری از افراد و مصرف‌کنندگان، اهمیت زیادی دارد. قبل از خرید میلگرد، بهتر است اطلاعاتی در مورد هر کدام از پارامترهای گفته‌شده کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بعد از بررسی هر دو میلگرد باید به بررسی کارخانه های تولید میلگرد بپردازیم چرا که خرید میلگرد نیز نکات مهمی دارد و اگر نتوانیم خرید درستی داشته باشیم، در نتیجه نمیتوانیم هزینه های خود را مدیریت کنیم پس به راهنمای خرید میلگرد نیاز داریم برای مطالعه ی این راهنما به مجله اینترنتی اصفهان آهن به آدرس https://esfahanahan/mag/ مراجعه کنید.

و در آخر جواب به این سوال که کدام میلگرد بهتر است باید این موضوع را در نظر داشته باشید که میلگرد را در چه پروژه هایی میخواهید استفاده کنید و انتخاب میلگرد در پروژه های مختلف متفاوت است.

 

نتیجه :

در این مطلب به بررسی دو میلگرد ساده و آجدار پرداختیم و همچنین با کاربرد این دو مدل میلگرد آشنا شدیم. میلگرد ساده که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد و میلگرد آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد پس نمیتوان گفت که چه نوع میلگردی بهتر است؛ زیرا هر میلگرد در پروژه های خاصی استفاده میشود.

منبع : https://esfahanahan.com/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied