شمانیوز
شما نیوز

فجر انرژی برای مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

رئیس سامانه فرماندهی رویداد فجر گفت: تمام بخش های شرکت فجر انرژی خلیج فارس اعم از ارگان های مدیریتی، بخش های خدمات اداری، مالی و بازرگانی به اقدامات مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پایبند بوده و با تمام توان خود دستورالعمل های بهداشتی که به منظور حفظ سلامت کارکنان و جامعه در نظر گرفته شده بودند را اجرا کرده اند.

فجر انرژی برای مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

مهرداد افشار اظهار داشت: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا (کویید ۱۹) در ایران بلافاصله جلسات مدیریت بحران در شرکت های سطح منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تشکیل و فرمانده های رویداد مسئول راه اندازی سامانه فرماندهی حادثه  COVID 19در سطح شرکت خود شدند.

رئیس HSE شرکت فجر انرژی خلیج فارس افزود: سامانه فرماندهی حادثه در واقع یک سیستم مدیریت است که برای افزایش تاثیر و کارایی مدیریت حوادث بوسیله یکپارچه سازی ترکیبی از تسهیلات ، تجهیزات، افراد، دستورالعمل ها و ارتباطات که درون یک ساختار سازمانی عملی که صرفا برای تقویت تاثیر و کارایی مدیریت حوادث طراحی شده، عمل می کند.

وی گفت: پیچیدگی حادثه در منطقه به دلیل تحت تاثیر قرار دادن سلامت همکاران و خانواده های ایشان، تحت تاثیر قرار دادن تداوم تولید و  اقتصاد منطقه، سلامت مامورین اجرایی سامانه فرماندهی، پتانسیل مواد خطرناک، ناشناخته بودن عامل آب و هوا و دیگر تاثیرات محیطی بر روند بیمار، احتمال وقوع همه گیری در شرکت ها، میزان حساسیت و نیاز ارتباط با رسانه های رسمی و غیر رسمی، منطقه درگیر رویداد COVID19، محدوده اختیارات قانونی در خصوص اجرای عملیات و در دسترس نبودن منابع مورد نیاز مقابله همچون ماسک ، دستکش ، الکل و ... بیش از پیش افزایش یافت.

افشار ادامه داد: مهمترین وظایفی که باید تعریف و کنترل شوند شامل فراهم کردن خدمات برنامه ریزی جهت فعالیت های جاری و آینده سازمان با توجه به بسته شدن برخی جاده ها و کاهش نیرو انسانی، فراهم کردن شرایط تداوم تولید، نظارت بر لجستیک با توجه به کمبودهایی هم چون ماسک ، الکل ، دستکش و ... در سطح کشور و فراهم کردن محیط بهداشتی سالم و ایمن در واحدهای عملیاتی و ستادی است.

رئیس HSE شرکت فجر انرژی خلیج فارس عنوان کرد: ما با یک حادثه مشخص که ابعاد آن قابل تعریف باشد روبرو نبودیم بلکه موضوعی با ابهامات و برداشت های مختلف پیش روی فرماندهان قرار گرفته بود. موضوع اصلی که باید در کانون توجه فرماندهان قرار می گرفت، سلامت جسمی کارکنان برای حفظ چرخه تولید بود که به تدریج سلامت روحی نیز به این موضوع اضافه شد.

وی گفت: یکی از ویژگی های مدیریت این صحنه کار بین دو فضای متعارض سلامت و رضایت بوده است. به این معنی که حفظ سلامت نفرات مستلزم ایجاد محدودیت هایی است که قطعا سبب نوعی نارضایتی در جمع کارکنان می شد؛ مانند بسته شدن سالن های غذاخوری و یا کنترل های ورودی و در نتیجه مدیریت این صحنه هم نیازمند نوعی صبوری در فرماندهان و مدیران به خصوص در روزهای آغازین بوده و هم بر پایه توجیه و همراهی کارکنان استوار بوده است.

افشار ادامه داد: موفقیت مدیریت در این رویداد به میزان زیادی به همراهی کارکنان با مسئولین صحنه مرتبط شد. زیرا رعایت اصول بهداشتی توسط نفرات نقطه اصلی این مدیریت محسوب می شود. اما متاسفانه برخی عوامل به خصوص ضعف دانش تخصصی و مغایرت در برخی تصمیمات در منطقه و خارج از آن همچنین اخبار متناقض فضای مجازی بر میزان اعتماد کارکنان می توانسته اثر منفی گذاشته و کار را برای مدیران صحنه سخت تر می کند.

وی تصریح کرد: سامانه فرماندهی حادثه در شرکت فجر انرژی از ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدام به تهیه و توزیع ماسک و دستکش مناسب و استاندارد  در بین  کلیه پرسنل (عملیاتی  و ستادی)، فرهنگ سازی پیشگیری و مقابله با بیماری COVID-19  از طریق توزیع بروشور ، نصب بنر ، پیامک، فایل آموزشی از طریق شبکه داخلی مجتمع، ساخت و توزیع فیلم های کوتاه در خصوص اصول پیشگیری ازبیماری در سطح مجتمع کرده است.

رئیس HSE شرکت فجر انرژی خلیج فارس اظهار کرد: کاهش ساعت کاری پرسنل روزکار، تغییر برنامه شیفت پرسنل نوبتکار از 12 روزه  به 8 روزه در یک سایت کاری شناسایی و دسته بندی مشاغل و کارکنان ضروری جهت استمرار تولید در شرایط بحرانی، محدود کردن جلسات عملیاتی و صبحگاهی مجتمع و  پیگیری موارد کاری از طریق فضای اینترانت بخشی دیگر از اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما محدود کردن ماموریتهای اداری،  تعطیلی کلیه فعالیتهای ورزشی در سطح مجتمع، جایگزینی دستگاههای چشمی با ثبت تردد انگشتی  به منظور پیشگیری از انتقال بیماری، گندزدایی کلیه مکان های واحد های عملیاتی و ستادی، ضد عفونی کلیه سرویس های ایاب و ذهاب قبل و بعد از انجام هر گونه جابجایی، تهیه دما سنج لیزری جهت کنترل مبادی ورودی مجتمع توسط تکنسین فوریتهای پزشکی بوده است.

افشار بیان کرد: تهیه لباس HAZMAT  جهت انتقال بیماران تب دار به درمانگاه، اختصاص یک دستگاه آمبولانس مجهز  جهت اعزام بیماران تب دار و مشکوک به بیماری COVID-19  به درمانگاه، تدوین سناریو  نحوه انتقال بیماران تب دار و نحوه ضد عفونی آمبولانس، خرید و تهیه محلول های استاندارد به منظور گندزدایی سطوح و ضدعفونی دست و نصب محفظه محلول ضد عفونی دست در نقاط مختلف مجتمع از دیگر اقدامات سامانه فرماندهی شرکت فجر است.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده نیز می توان به شناسایی کارکنان با ریسک بالای بیماری زمینه ای، لغو انجام معاینات ادواری برای کلیه همکاران، تغییر برنامه غدایی کارکنان متناسب با توصیه های بهداشتی مرتبط (حذف ناهار نفرات روزکار و توزیع غذای شیفت در ظروف یکبار مصرف بصورت فردی )، جلوگیری از ورود  کیف و یا مواد غذایی توسط همکاران به مجتمع (به منظور پیشگیری از انتقال آلودگی از محیط کار به منزل و بالعکس). کنترل رانندگان محموله های باری در ورودی مجتمع توسط تکنسین  فوریتهای پزشکی و لغو کلیه دوره های آموزشی و تمرکز بر آموزش بهداشتی مرتبط با مبحث کرونا  اشاره کرد.

  همچنین لازم به ذکر است که پایگاه مقاومت بسیج شرکت فجر انرژی خلیج فارس در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت اقدام به گندزدایی بخشی از شهرستان بندرماهشهر و راه اندازی شیفت ایثار و تهیه و توزیع تعداد زیادی بسته معیشتی و غذای گرم برای خانواده نیازمندان کرده است.

 

روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied