شمانیوز
شما نیوز

ارسالی کاربران/

نحوه تراکنش ارزهای دیجیتال در گفت و گو با محمد حسینی کارشناس ارز

در تیرماه 1399 از طرف دولت مصوبه ای مربوط به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال موجود در کشور ابلاغ شد. به موجب این مصوبه، کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمز ارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به‌ همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها است، در سامانه‌ای ثبت و نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

نحوه تراکنش ارزهای دیجیتال در گفت و گو با محمد حسینی کارشناس ارز

در تیرماه 1399 از طرف دولت مصوبه ای مربوط به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال موجود در کشور ابلاغ شد. به موجب این مصوبه، کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمز ارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به‌ همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها است، در سامانه‌ای ثبت و نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.

این مصوبه که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه ها داشت، کنجکاوی افراد علاقمند به فعالیت های ارز دیجیتال را برانگیخت و البته در این میان ابهاماتی زیادی نیز به وجود آمد.  

 

واقعیت این است که در مورد ارزهای دیجیتال به کرار گفته شده و کارشناسان زیادی نیز در این زمینه اظهار نظر کرده اند. اما آنچه که تا به حال در مورد آن کمتر گفته شده نحوه تراکنش و دریافت و پرداخت معاملات توسط این ارزها بوده است. در این مطلب قصد داریم باب گفت و گویی را با یکی از کارشناسان این حوزه باز کنیم که بی شک مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

محمد حسینی کارشناس و تحلیل گر بازارهای مالی در این مورد می گوید:

 

اگر اطلاعات کافی در مورد ارزهای دیجیتال و نحوه استخراج یا خرید و فروش آنها را آموخته باشید باید به این نکته توجه کنید که در شبکه بیت‌کوین پولی که به آدرس اشتباهی فرستاده شده باشد به هیچ وجه قابل برگشت نیست. زمانی که یک تراکنش در بیت‌کوین ثبت و تایید می‌شود، به تمامی اعضاء حاضر در شبکه ارسال شده و دیگر تغییر دادن آن امکان‌پذیر نیست. یکی از دلایل غیر متمرکز بودن بیت‌کوین، کنترل نشدن آن توسط یک گروه خاص است. تاکنون بیت‌کوین‌های بسیاری به دلیل وارد کردن آدرس اشتباهی یا فراموش کردن کلیدهای خصوصی‌شان، از دست رفته‌اند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

 

آیا بیت‌کوین قابل جعل کردن است؟

 

غیر قابل جعل بودن بیت ‌کوین به خاطر تکنیک‌های رمزنگاری آن است. در صورتی که بیت‌کوین اگر یک فایل دیجیتالی بود تنها با کپی کردن آن می‌ توانستید هر تعدادی که می‌خواهید واحد جدید بسازید. اما استفاده از ترفندهایی مانند کلید خصوصی و کلید عمومی باعث شده تا چیزی به نام بیت‌کوین‌ تقلبی وجود نداشته باشد. یکی از ویژگی‌های برتر بیت‌کوین نسبت به نسل‌های قدیمی پول مانند طلا، حمل آسان آن بدون توجه به مقدار مبلغ مورد نظر است. در گذشته برای حمل مبالغ سنگین، تجار باید کیسه‌های پر از سکه‌های طلا را بر چهارپایان سوار می‌کردند که البته این کار خطرات خاص خودش را نیز داشت و ممکن بود در میانه مسیر، راهزن‌ها دستبرد بزنند، اما با بیت‌کوین هر میزان و مبلغی را می‌توانید تنها با یادداشت رشته عبارت‌هایی که کلید خصوصی نام دارد، جابه‌جا کنید. نگهداری بیت‌کوین با نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی که کیف پول نام دارند، انجام می‌شود، البته با توجه به کیف پول‌هایی که برای بیت‌کوین وجود دارد. کیف پول‌ به سخت‌افزار یا نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که برای نگهداری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاربرد دارند.

 

بلاکچین  در تراکنش های ارزهای دیجیتال چیست؟

 

نگهداری توزیع شده اطلاعات تراکنش‌ها در بیت‌کوین، به وسیله فناوری بلاکچین ممکن شده است. بلاکچین به زبان ساده، یک دفترچه یادداشت دیجیتال است که اطلاعات آن به صورت غیر قابل تغییر بین همه نودها توزیع شده است. بلاکچین مفهومی گسترده‌تر از بیت‌کوین بوده که می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. بلاکچین را می‌توانیم به اینترنت و بیت‌کوین را به موتور جستجوی معروفی مانند گوگل تشبیه کنیم.

 

تراکنش‌ها به چه شکل انجام می شود؟

 

تراکنش‌ها پس از آن که توسط نودها معتبر شناخته شدند، در محلی به نام مِم‌پول (mempool) منتظر می‌مانند تا فرایند تایید شدن را طی کنند. یک تراکنش می‌تواند توسط چندین ماینر انتخاب شود و در بلاک‌ هر یک از آن‌ها قرار بگیرد. ماینرها پس از انتخاب تراکنش و قرار دادن آن در بلاک‌هایشان، در رقابتی که استخراج نام دارد و لازمه‌اش مصرف انرژی و صرف توان پردازشی است، مشغول حل کردن معمای ریاضی بلاک می‌شوند. این معمای ریاضی از کنار هم گذاشتن تراکنش‌ها و عبور آن‌ها از فرایندهای رمزنگاری به نام توابع هش، به وجود می‌آید. حل کردن این معماها کار دشواری است که با سخت‌افزارهای کامپیوتری و دستگاه‌های مخصوصی که ماینر یا ای‌سیک نام دارند، انجام می‌شود. یافتن پاسخ این مسائل ریاضی در نهایت به تایید شدن تراکنش‌های قرار گرفته در آن بلاک منجر می‌شود. پس از یافتن معمای ریاضی، بلاک مورد نظر در کنار سایر بلاک‌هایی که پیش از این حل شده‌اند، با یک ترتیب زمانی قرار گرفته و زنجیره‌ای به هم پیوسته از بلاک‌ها شکل می‌گیرد که در واقع مفهوم بلاکچین یا زنجیره بلاک‌ها را نشان می‌دهد.

 

قیمت بیت کوین را چه عاملی تعیین می کند؟

 

قیمت بیت‌کوین در حالت کلی توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما به صورت جزئی‌تر تعدادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند روی آن تاثیرگذار باشند. برای نمونه قانون‌گذاری‌ها و ممنوع اعلام کردن استخراج یا خرید و فروش بیت‌کوین در یکی از کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی، می‌تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد. وضعیت توسعه، تصمیمات توسعه‌دهندگان، رویدادها و اتفاقات مهم و مورد انتظار نیز از جمله عوامل دیگری هستند که می‌توانند روی قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار باشند. البته بازار ارزهای دیجیتال به دلیل عدم بلوغ کافی و قرار داشتن در مراحل ابتدایی خود، هنوز نوسانات زیادی دارند و از طرفی گاهی اوقات با عرضه یا تقاضاهای صورت گرفته توسط نهنگ‌ها تغییرات شدیدی را تجربه می‌کنند. نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران بزرگی هستند که مقدار بسیار زیادی بیت‌کوین دارند و فعالیت آن‌ها در بازار موجب تکان خوردن شدید قیمت‌ها می‌شود.

 

چه عواملی باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین می شود؟

 

عوامل مختلفی می‌توانند تاثیر مثبتی روی قیمت بیت‌کوین داشته باشند. برای نمونه ارائه محصولات مالی بیشتر نظیر قراردادهای آتی و ETFها، توجه سرمایه‌گذاران مختلف و بزرگ را می‌تواند به سمت آن جلب کند. قانون‌گذاری‌های مثبت در این حوزه نیز می‌تواند به نفع قیمت بیت‌کوین تمام شود. از سوی دیگر این ارز دیجیتال زاده‌ بحران مالی سال ۲۰۰۸ است، به همین خاطر هر شرایطی که به بی‌ثباتی اقتصادی در سطح جهانی منجر شود، می‌تواند توجهات را به عنوان ابزاری که توانایی ذخیره ارزش دارد، به سمت آن جلب کند. بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌توانند نشأت گرفته از جنگ‌های داخلی، تورم‌های فزاینده و مهارنشدنی و مسائل ژئوپلیتیک باشند. عواملی که باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شوند را نیز می‌توان یکی از دلایل رشد قیمت دانست. میزان تولید بیت‌کوین یا آزاد شدن آن در شبکه توسط استخراج‌کنندگان، متغیری است که از دست ماینرها و افراد دیگر خارج بوده و در قوانین شبکه نوشته شده است. نرخ استخراج، در هر ۱۰ دقیقه برای یک دوره چهار ساله، یک میزان ثابت است، با این حال ورود سکه‌های استخراج شده به صرافی‌ها و محل خرید و فروش می‌تواند به عنوان عرضه‌ تاثیرگذار شناخته شود. به همین دلیل وقتی قیمت از مقدار خاصی کمتر می‌شود، هزینه‌ای که استخراج‌کنندگان در قبال به دست آوردن بیت‌کوین متحمل می‌شوند، افزایش و فروش آن توسط استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. دلایل دیگری که می‌توانند سبب افزایش تقاضا و به تبع آن بالا رفتن قیمت شوند، کاربردی شدن بیت‌کوین و پذیرش هرچه بیشتر آن توسط کسب‌وکارها و مردم است. برای نمونه در صورتی که کسب‌وکارهای مطرحی مثل آمازون یا اپل آن را به عنوان روش پرداخت بپذیرند، این مسأله می‌تواند موجب رشد قیمت این ارز دیجیتال شود.

 

چه دلایل باعث کاهش قیمت بیت‌کوین می شود؟

 

دلایل و اتفاقات مختلفی نیز هستند که می تواند قیمت بیت‌کوین را کاهش دهند. اعلام ممنوعیت‌های استخراج و خرید و فروش به همراه خبر رد شدن محصولات مالی مثل ETFها، از مهمترین عواملی هستند که می‌توانند قیمت این پول دیجیتال را در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار دهند. از طرفی به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ بخش زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، قیمت بیت‌کوین نیز با بازارهای سهام همبستگی پیدا کرده است. برای همین نیز زمانی که وضعیت بازارهای سهام نامشخص و نزولی باشد، قیمت بیت‌کوین نیز احتمالا در سرازیری قرار می‌گیرد.

 

چه آینده ای می توان برای بیت‌کوین متصور شد؟

 

به نظر من این موضوع به اعتماد مردم نسبت به بیت‌کوین بستگی دارد. پذیرش این ارز دیجیتال از ابتدای پیدایش همواره در حال رشد بوده و تداوم این مسیر محتمل ‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. استفاده از بیت‌کوین به عنوان ابزاری که قادر به ذخیره ارزش در طول زمان است، در کنار استفاده از آن به عنوان واسطه پرداخت یا همان پول رو به افزایش بوده، اما در کنار تمامی این موارد بیت‌کوین مشکلاتی هم دارد که می‌تواند از سرعت پذیرش آن بکاهد و در بدترین حالت مانعی برای فراگیر شدنش باشد.

 

از چه راه مطمئنی می توان بیت کوین خرید؟

 

بیت‌کوین شکل فیزیکی ندارد و به ‌شکل دیجیتالی منتقل می‌شود، بنابراین برای خرید بیت‌کوین لازم نیست حضوری اقدام کنید، بلکه این کار اغلب به‌ صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود. سؤالی که همیشه برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود این است که آیا باید حتما چند هزار دلار خرج کنیم و یک واحد بیت‌کوین بخریم؟ پاسخ منفی است، شما حتما لازم نیست یک واحد کامل بیت‌کوین بخرید. این ارز دیجیتال تا هشت واحد اعشار قابل تقسیم است و به‌ عنوان مثال می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت‌کوین یا حتی به‌اندازه ۱۰۰ هزار تومان بیت‌کوین بخرید. امن‌ترین راه خرید بیت‌کوین مراجعه به یک وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال است. اگرچه بیت‌کوین را می‌توان به روش‌های دیگری مانند گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی و یا از افراد حقیقی خریداری کرد، اما امن‌ترین روش مراجعه به یک وب‌سایت صرافی معتبر است. به ‌دلیل تراکنش‌های نیمه‌ ناشناس بیت‌کوین، خرید این ارز دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و افرادی که شناخت کافی از آن‌ها ندارید، ریسک بسیار بالایی دارد. اگر ساکن ایران هستید، به‌راحتی می‌توانید در یک سایت صرافی ایرانی با کارت بانکی خود به‌ طور مستقیم بیت‌کوین بخرید یا ارزهای دیجیتال دیگر خود را به بیت‌کوین تبدیل کنید. اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، می‌توانید برای خرید بیت ‌کوین با کارت اعتباری یا حساب بانکی خود، آن را از یک صرافی خریداری کنید.


این مطلب ارسالی یکی از کاربران بوده و پایگاه خبری شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied